Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 3 grudnia 2024 18:34
Reklama

Zieleń miejska na Żoliborzu - najciekawsze projekty

Jak wszyscy wiemy, Żoliborz słynie ze wszechobecnej zieleni - nie każda dzielnica może się tym pochwalić. Parki, skwery oraz ogródki stały się wizytówką naszej dzielnicy, a w interesie mieszkańców i mieszkanek jest pielęgnowanie żoliborskich terenów zielonych, by w kolejnych latach dalej można było się nimi cieszyć.
Wejście do Sadów Żoliborskich od ul. Braci Załuskich.
Wejście do parku Sady Żoliborskie, od strony ulicy Braci Załuskich.

Autor: Julia Czarnocka

Trwa głosowanie na najciekawsze projekty zgłoszone przez warszawiaków i warszawianki w 11. edycji budżetu obywatelskiego. Poniżej opisaliśmy kilka wartych uwagi projektów dotyczących rozwoju parków i skwerów na Żoliborzu.

Owocowe Sady Żoliborskie

Projekt “Sady Żoliborskie = drzewa owocowe. Kontynuacja zachowania unikalnego, owocowego charakteru parku "Sady Żoliborskie" m.in. pielęgnacja ok. 250 starych drzew sadowniczych” został złożony przez Marię Janiak. Zakłada on dogłębną pielęgnację parku, a w szczególności drzew owocowych, zgodnie z wytycznymi ekspertów.

Pomysłów, jakie będą realizowane, jeśli projekt wygra, jest dużo. Głównym jest zasadzenie 50 krzewów owocowych na terenie Sadów Żoliborskich oraz zatrudnienie sadownika, pomologa i/lub dendrologa, których praca umożliwiłaby zachowanie sadowniczego charakteru parku.

Pomysłodawczyni zachęca w projekcie do zaprzestania sadzenia silnie rosnących drzew ozdobnych w parku, ponieważ są one konkurencją właśnie dla drzew sadowniczych. Apeluje o przesadzenie możliwie jak największej liczby z nich poza teren Sadów, ponieważ zachowanie unikalnego, owocowego charakteru parku powinno być priorytetem. Zdaniem ekspertów obecnie występuje w nim zbyt wiele kolizji drzew owocowych z gatunkami ozdobnymi - zbyt duże zagęszczenie. Na Sadach Żoliborskich drzewa owocowe stanowią tylko 30% drzewostanu.

Oprócz prac bezpośrednio związanych z roślinnością planowana jest też organizacja wydarzeń na świeżym powietrzu. Przewidziane są zajęcia z jogi, prowadzone przez 18 tygodni w okresie wiosenno-letnim dla osób chętnych.

Projekt byłby kontynuacją działań zapoczątkowanych w 2021 roku, które ustały w latach 2022-2024, przez ich niedopuszczenie do głosowania. Łączny koszt realizacji projektu wynosi 264 000 zł. Sady Żoliborskie powinny być – jak w nazwie – sadami, a bez kompleksowej pielęgnacji drzew za kilka lat będą one sadami już tylko z nazwy.

Stworzenie Parku Witkacego

“Park Witkacego – wykorzystanie możliwości terenów zielonych przy LXIV Liceum Ogólnokształcącym” to projekt zgłoszony przez Ignacego Święckiego oraz Piotra Lewandowskiego. W ramach jego realizacji miałby powstać ogólnodostępny park Witkacego na terenie zielonym przy LXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Ignacego Stanisława Witkiewicza.

Pomysły wymienione w projekcie są ambitne – ma tam w końcu powstać park. Zapewniłby on przestrzeń rekreacyjno-wypoczynkową dla społeczności lokalnej oraz dla samych uczniów i uczennic liceum. Opisane w projekcie zostały proponowane sektory parku: sportowy, rowerowy, wypoczynkowy oraz estetyczny.

W sektorze sportowym postawiony zostałby kamienny lub metalowy stół do ping-ponga. Umożliwiłby on mieszkańcom i mieszkankom grę w tenisa stołowego oraz zapewniłby przestrzeń do sportowej rywalizacji.

Kompleks rowerowy pojawiłby się pod dachem łącznika głównego budynku szkoły z halą sportową. Zadaszone stojaki na rowery oraz stacja naprawcza byłyby tam dostępne dla wszystkich zainteresowanych kolarzy i kolarek - nie tylko dla uczniów i uczennic liceum.

Sektor wypoczynkowy zakłada powstanie trzech okręgów połączonych nowymi ścieżkami żwirowymi dla pieszych. W pierwszym z nich na środku pojawiłby się kwietnik otoczony drewnianymi siedzeniami. Drugi byłby większą altanką z półkolistymi ławkami. Znalazłaby się w nim także szafka do bookcrossingu. Mieszkańcy i mieszkanki mieliby możliwość zostawić w niej swoje ulubione tytuły oraz szukać dla siebie nowej ciekawej lektury, pozostawionej przez sąsiadów i sąsiadki. W ostatnim okręgu postawione zostałyby dwie ławki zawieszone na metalowych stelażach. Te okręgi zapewniłyby dużo miejsca do spędzania miło czasu wolnego na świeżym powietrzu.

Ostatni sektor, czyli sektor estetyczny, zakłada zasianie większej ilości trawy oraz stworzenie łąki kwietnej przy ogrodzeniu szkoły. Oprócz niewątpliwej korzyści estetycznej, wpłynęłaby ona pozytywnie na środowisko oraz przyczyniła się do spadku ilości dwutlenku węgla w okolicznym powietrzu. Dodatkowo sektor estetyczny zakłada renowację istniejących już na tym terenie ścieżek.

Jeśli projekt zostanie wybrany, zarówno uczniowie i uczennice sąsiedniego liceum, jak i żoliborzanie i żoliborzanki, będą mogli czerpać korzyści z aktualnie niezagospodarowanej strefy zieleni. Łączny koszt realizacji projektu wynosi 423 000 zł.

Skwer Syrenki na Kępie Potockiej

Projekt “Skwerki Syrenki, czyli zachowajmy wodę w mieście! Nasadzenia zieleni z elementami polepszającymi poziom retencji wody w mieście - Żoliborz" został zgłoszony przez Gabrielę Chechłacz, Alicję Jezierską oraz Karola Rytel-Andrjanika. Jego celem jest stworzenie zielonej przestrzeni rekreacyjno-wypoczynkowej w parku Kępa Potocka, która będzie zawierała elementy polepszające poziom retencji wody w mieście. Skwer byłby ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców i mieszkanek miasta.

Głównym założeniem jest stworzenie przestrzeni z biologicznie czynną i bujną roślinnością m.in. z nowymi drzewami, krzewami, krzewinkami oraz nasadzeniami bylinowymi. One umożliwiłyby wodzie sprawne wchłonięcie się w głąb ziemi, a to na dużo lepsze przechowywanie wody w terenie.

Na terenie, który jest aktualnie pokryty jednorodną niską zielenią, powstałaby przestrzeń do spędzania czasu wolnego na łonie natury. Dodane zostałyby tam ławeczki oraz kosze na śmieci. Skwer służyłby wszystkim mieszkańcom i mieszkankom - bez względu na wiek czy stopień sprawności.

Oprócz tego projekt zakłada umieszczenie tablicy edukacyjnej, która tłumaczyłaby temat retencji wody w mieście. Zostanie ona oznaczona również w języku Braille’a.

Projekt powstał z chęci lepszego zagospodarowania terenu zielonego na Kępie Potockiej. Zachowana zostałaby możliwie jak największa ilość roślinności obecnie tam rosnącej, jednocześnie zmieniając teren w przestrzeń użytkową. Łączny koszt realizacji projektu wynosi 240 000 zł. Zamiast wysychających latem trawników na Skwerze Syrenki pojawiłyby się rośliny wieloletnie, które stanowią pożytek dla okolicznej flory i fauny.

Jest to tylko kilka z 22 projektów dopuszczonych do głosowania, związanych z żoliborską zielenią miejską. Warto przed oddaniem głosu uważnie zapoznać się z wszystkimi z nich. Te przez nas opisane dotyczą przede wszystkim rozbudowy i pielęgnacji terenów zielonych, ale na stronie budżetu obywatelskiego można odnaleźć także projekty dotyczące m.in. pomocy zwierzętom, wydarzeń kulturalnych w naturze czy spacerów w koronach drzew. Głos w 11. edycji budżetu obywatelskiego można oddać do 30 czerwca 2024 r. w urzędzie dzielnicy lub online na stronie bo.um.warszawa.pl.

Ankieta: Czy zamierzasz głosować w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego?
Tak
88%
Nie
6%
Nie wiem
6%

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ