Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:28

Czy miasto przejmie Park im. Żołnierzy "Żywiciela"?

[Tylko u nas!] Walne Zgromadzenie Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny” podjęło decyzję o zrzeczeniu się użytkowania wieczystego obejmującego Park im. Żołnierzy „Żywiciela”. Decyzja ta wiąże za sobą spore zmiany w niedalekiej przyszłości.
Czy miasto przejmie Park im. Żołnierzy "Żywiciela"?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule dowiesz się:

  • Do kogo należy Park im. Żołnierzy „Żywiciela”?
  • Dlaczego Spółdzielnia chce się zrzec użytkowania wieczystego?
  • Jakie obawy mieli mieszkańcy wobec przyszłości parku?

O początkach parku osiedlowego i o ciągu ekologicznym łączącym żoliborskie osiedla WSM

Park im. Żołnierzy „Żywiciela” to park osiedlowy znajdujący się w sercu Żoliborza Centralnego — pierwszego żoliborskiego osiedla WSM, które rozbudowano w pierwszych latach powojennych. Jeszcze przed wojną był to teren należący do wojska, na którym znajdowała się prochownia. Pierwotnie znajdowało się tam 7 budynków otoczonych wałami ziemnymi. Ostatni budynek tejże prochowni znajdował się na terenie obecnego parku jeszcze do 1971 r. Park osiedlowy powstał niedługo po wybudowaniu XI, XII, XIII kolonii, przy okazji budowy Społecznego Domu Kultury z Teatrem Komedia. Od początku istnienia stanowi on ważne miejsce w układzie przestrzennym Żoliborza Centralnego, ale także względem późniejszych osiedli WSM. Park jest fragmentem pasma zieleni ciągnącego się od Wisły, poprzez ogródki działkowe w Parku Dolnym, następnie ul. Bochomolca do pl. Lelewela, następnie poprzez Park im. Żołnierzy „Żywiciela” przechodzi do Parku Sady Żoliborskie, park osiedlowy na Zatrasiu, skwer im. A. Piłsudskiej aż do Lasku na Kole. Całe to pasmo stanowi ważny ciąg ekologiczny łączący różne części Żoliborza. Wraz z transformacją ustrojową bezimienny park osiedlowy został nazwany Parkiem Żołnierzy „Żywiciela”. Na terenie parku znajduje się pomnik upamiętniający Żołnierzy AK Obwód „Żywiciel”, ale także rzeźba autorstwa Aliny Szapacznikow Kobieta z dzieckiem. Ponadto na terenie parku znajdują się dwa pomniki przyrody, platany klonolistne.

Park Żołnierzy "Żywiciela" - widok od Alei Harcerskiej

Dwie spółdzielnie zarządzają parkiem

Aktualnie terenem Parku Żołnierzy „Żywiciela” administrują dwie spółdzielnie mieszkaniowe, tj. WSM „Żoliborz Centralny” oraz „duży” WSM z siedzibą przy ul. Elbląskiej 14. Powodem tego było wydzielenie się dawnego Osiedla WSM Żoliborz I z zasobów „dużej” Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na początku lat 90. Niestety w wyniku wydzielenia, nowa autonomiczna Spółdzielnia nie otrzymała budynku SDK-u wraz z Teatrem Komedia od „dużego” WSM, skutkiem czego park ma dwóch zarządców.

Walne Zgromadzenie WSM-ŻC obradowało o Parku im. Żołnierzy "Żywiciela"

15 czerwca odbyło się Walne Zgromadzenie Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”, które jak co roku odbyło się w sali kolumnowej Społecznego Domu Kultury przy ul. Słowackiego 19A. Oprócz części sprawozdawczej Walnego spółdzielcy mieli do przegłosowania uchwałę, poprzez którą będzie udzielona zgoda na rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego działki nr 29/9, która obejmuje większość terenu Parku Żołnierzy „Żywiciela”.

Trwa dyskusja ws. przyszłości Parku Żołnierzy "Żywiciela" podczas Walnego Zgromadzenia WSM-ŻC

Przez lata sprawa ta budziła wiele kontrowersji wśród członków WSM-ŻC. Taki wniosek był już raz procedowany na Walnym Zgromadzeniu za czasów poprzedniego prezesa, który został odwołany m.in. po tym, jak chciał dogęścić osiedle. Wtedy z uwagi na brak zaufania do ówczesnego prezesa, spółdzielcy nie zdecydowali na zrzeczenie się użytkowania wieczystego. Mieszkańcy obawiali się, że park zostanie przekazany w ręce dewelopera, który zabuduje teren parku nowymi blokami.

Park objęty jest podwójną ochroną konserwatorską 

Ostatecznie po blisko 10 latach od odwołania poprzedniego prezesa, sprawa była rzetelnie omówiona z mieszkańcami. Argumentem do tego, że mieszkańcy nie muszą obawiać się zabudowania parku, jest fakt, że park znajduje się pod ochroną konserwatorską, na dodatek podwójną. Park Żołnierzy „Żywiciela” znajduje się w obszarze Żoliborza Historycznego wpisanego do rejestru zabytków, a także jest wpisany jako zespół architektoniczno-budowlany wraz z zielenią Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”. Ponadto teren ten jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Obszar Parku Żołnierzy "Żywiciela" administrowany przez WSM-ŻC wynosi ponad 2 ha

Jakie są korzyści dla mieszkańców?

Jak przekonywał podczas Walnego Zgromadzenia przewodniczący zebrania oraz przewodniczący Rady Nadzorczej Janusz Udziela, zrzeczenie się użytkowania wieczystego przyniesie wyłącznie korzyści dla mieszkańców, przede wszystkim pod względem ekonomicznym. Spółdzielnia nie będzie musiała ponosić dodatkowych kosztów eksploatacyjnych ponoszonych na utrzymanie parku czy też opłacać samego użytkowania Miastu. Podczas zebrania wyjaśniono także, że użytkowanie wieczyste nie jest prawem własności. Oznacza to, że Spółdzielnia nie może takiego gruntu sprzedać Miastu, gdyż jest to własność gminy. Ze względu na to, że użytkowanie wieczyste jest na 99 lat, przestanie ono obowiązywać za kilkanaście lat. W związku, z czym dla WSM-ŻC o wiele lepszym rozwiązaniem jest rzeczenie się użytkowania, niż czekanie aż ono wygaśnie. Park im. Żołnierzy „Żywiciela” od lat wymaga gruntownej rewitalizacji, a to wymaga odpowiednich nakładów. Jeśli park przejdzie w administrowanie Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Żoliborz lub Zarządu Zieleni m. st. Warszawy, to będzie można znów składać projekty w ramach budżetu obywatelskiego celem poprawy stanu infrastruktury i zieleni. W ostatnim czasie Spółdzielnia wymieniła latarnie oraz posadziła dwa drzewa w ramach nasadzeń zastępczych. Obecnie na największą uwagę zasługuje remont chodników, doinwestowanie w zieleń, małą architekturę czy urządzenia rekreacyjne.

Uchwała Walnego Zgromadzenia

W głosowaniu jawnym podczas Walnego Zgromadzenia uchwałę za wyrażaniem zgody na rozwiązanie umowy użytkowania wieczystego poparło 76 osób, 14 głosowało przeciw, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Należy podkreślić, że uchwała nie powoduje, że zarządcą parku stanie się Miasto z dnia na dzień. Uchwała dopiero daje zielone światło organom Spółdzielni, żeby mogły wystąpić do władz Miasta o zrzeczenie się użytkowania wieczystego. Następnie Miasto będzie musiało zdecydować, której jednostce przekaże park w zarządzanie, a także będzie musiało przygotować odpowiedni budżet do zarządzania terenem, a w dalszej perspektywie pozyskać środki na rewitalizację parku.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.