Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:02

Historia dwóch różnych „X kolonii”

[Tylko u nas!] Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa w maju 1948 r. wydzierżawiła budynek przy ul. Krasińskiego 20, który powstał przed wojną na zlecenie Stowarzyszeń Budowlano-Mieszkaniowych Zakładów Ubezpieczeń Społecznych. Przez wiele lat budynek ten nazywano X kolonią. Dziś „dziesiątką” nazywany jest fragment IX kolonii.
Historia dwóch różnych „X kolonii”

Autor: Wiktor Zając

Dom Robotniczy typu „Warszawa 2 (seria 1)” przy ul. Krasińskiego 20

W bezpośrednim sąsiedztwie z domem C IV kolonii WSM Stowarzyszenie Budowlano-Mieszkaniowe Zakładów Ubezpieczeń Społecznych od września 1930 do sierpnia 1931 rozpoczęło budowę Domu Robotniczego typu „Warszawa 2(seria 1)” według projektu Józefa Szanajcy. Budynek na planie kwadratu z przestronnym dziedzińcem zaprojektowano w kwartale ulic Krasińskiego - Trentowskiego (obecnie Jaśkiewicza) - Sarbiewskiego - Stołecznej (obecnie ks. Popiełuszki). Od początku budynek Krasińskiego 20 został niejako włączony w wielki kompleks osiedlowy WSM. W budynku znajduje się ok. 220 mieszkań - głównie 1 1/2, 2 1/2 - izbówki. Wewnątrz bloku postał przestrzenny, słoneczny dziedziniec, z którego prowadziły wejścia do poszczególnych klatek schodowych. Na jego terenie uwzględniono teren zieleni oraz plac zabaw dla dzieci (pawilonik, piaskownica i brodzik). Komunikacja z dziedzińca na zewnątrz rozłożona jest między trzy bramy: dwie od strony ul. Krasińskiego oraz jedna od strony ul. Sarbiewskiego.

Dziedziniec Krasińskiego 20 - Dom Robotniczy ZUS "Warszawa 2 (seria 1)" przez wiele lat nazywany X kolonią WSM

Budynek został opracowany niezwykle starannie. Szanajca mimo skromnych możliwości, realizował zasadę architektury integrującej różne dziedziny, tj. organizacja przestrzeni i walor plastyczny. Wysokie skrzydła budynku posiadają duże okna, które odciążają skalę brył budynku. Ponadto mieszkania wyposażono w balkony o charakterystycznych balustradach z cienkich płyt cementowych i siatki metalowej. Dłuższe balkony przynależne do większych mieszkań zwieńczone są półkoliście wspomnianą siatką.

Podczas okupacji na dziedzińcu kolonii pojawiła się kapliczka z figurą Chrystusa. Podczas
Powstania Warszawskiego na kolonii mieściły się dowództwa Harcerskiego Plutonu 227 i 3. kompanii II Obwodu "Żywiciel" (Żoliborz) Warszawskiego Okręgu Armii Krajowej Plutonu 234 AK Zgrupowania „Żyrafa”.

Budynek widoczny ze skrzyżowania ul. Krasińskiego i ul. Stołecznej - widok z lat 30. 

Powojenna odbudowa z przełomu 1947/48 r. spowodowała istotne zmiany w wyglądzie kolonii. Nadbudowane zostały dwa skrzydła od strony dawnej ul. Stołecznej i ul. Krasińskiego, a sama fasada od strony Stołecznej została bardzo uproszczona i monotonna w stosunku do przedwojennych elewacji.

Burzliwa historia pierwszej X kolonii

20 maja 1948 r. budynek został wydzierżawiony przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową. Od tamtej pory dom przy ul. Krasińskiego 20 nazywany był X kolonią. Mimo umów z WSM dom skomunalizowano już w latach 50. W latach późniejszych kolonia zaczęła popadać stopniowo w ruinę. W niedługim czasie budynek został odebrany Spółdzielni na kilka lat w okresie kiedy budownictwo mieszkaniowe zostało upaństwowione. Uchwałą nr 80/57 Rady Ministrów z dnia 15 marca 1957 r. budynek przy ul. Krasińskiego 20 znowu wraca do zasobów WSM. W latach późniejszych budynek został przekazany do zasobu komunalnego.

Budynek widoczny ze skrzyżowania ul. Krasińskiego i ul. Stołecznej - widok powojenny

Powojenna rozbudowa IX kolonii

W latach powojennych WSM przystępuje do budowy kolejnych kolonii w ramach żoliborskiego osiedla. W związku z czym dochodzi do rozbudowy IX kolonii. Dokończono budowę budynku A (Próchnika 8A). Powojenne przedłużenie budynku A (Próchnika 8A) powstało na terenie dawnej Prochowni. Charakterystyczny budynek w kształcie łuku szczytem przedłużono do ul. Sierpeckiej. O ile rozbudowa tego budynku nie różni się od przedwojennej części, to szczególną uwagę zwraca ściana szczytowa od strony ul. Sierpeckiej. Znajduje się tam podcień z ciekawymi detalami architektonicznymi. Znajduje się tam ażurowa ściana z wypalanej cegły o ciekawym wątku, a także kute kraty z detalami przypominającymi logotyp Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej według projektu Barbary i Stanisława Brukalskich. 

Rozbudowa IX kolonii - stan z 1948 r. Po prawej stronie widać budowę budynków D i E. W tle widać prace wykończeniowe przy rozbudowie budynku A.                  Źródło: fotopolska.eu

Na IX kolonii w 1948 r. powstały także zupełnie dwa nowe kameralne budynki oznaczone literami D i E. Oba budynki zaprojektowano w Stylu’37 z charakterystycznymi drapanymi tynkami. Szczególną uwagę zwracają charakterystyczne ryzality w pionach klatek schodowych. W przeciwieństwie do budynku C wybudowanego tuż przed wybuchem wojny są one asymetryczne. Obok nich znajdują się liczne bulaje. Z kolei elewacja od strony północnej oprócz samych boniowań i tynku drapanego ma ciekawą grę płaszczyzn celem uniknięcia monotonii. Oba budynki różnią się także barwą cegły w partii cokołowej i w linii znajdującej się pod wieńcem koronującym. Zastosowano tu cegłę cementową, która towarzyszyła także na XI, XII i XIII kolonii. Ponadto od strony północnej na ostatniej kondygnacji można zauważyć ogromne przeszklenia w postaci porte-fenêtre, gdzie pierwotnie znajdowały się pracownie dla artystów. W jednej z nich pracownię miała przez wiele lat Barbara Zbrożyna.

Budynek E X (d. IX kolonii) - Próchnika 8E - od strony dziedzińca

Druga X kolonia

Po wielu latach, kiedy budynek Krasińskiego 20 nie był już w zasobach Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej władze Spółdzielni postanowiły wykorzystać numer X kolonii w innym miejscu. Mianowicie postanowiono, że X kolonią będzie część IX kolonii. Było to zasadne z tego względu, że IX kolonia w przeciwieństwie do innych posiadała dwa dziedzińce. Jeden z nich mieści się między budynkiem B VII kolonii a budynkiem A IX kolonii, natomiast drugi dziedziniec znajduje się między budynkami B, C, D i E. W związku z czym w przypadku tego drugiego dziedzińca postanowiono przechrzcić nią na X kolonię. Często można spotkać się z określeniem jej jako X (dawna IX kolonia WSM). 

Budynek E X (d. IX kolonii) - Próchnika 8E

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.