Goście odwiedzający restauracje mają swoje oczekiwania.
To oczywiste, kupują w końcu usługę i chcą otrzymać świadczenie najwyższej jakości.
Według opinii na portalach społecznościowych klienci najczęściej oceniają smak i jakość potraw, poziom obsługi i ogólną atmosferę. Często nie zdają sobie sprawy z tego, że za każdym z tych czynników wpływających na funkcjonowanie restauracji, kryje się wiele niewidocznych dla nich aspektów.
Praca w kuchni od kuchni
Kucharze to siła napędowa każdego gastronomicznego przedsięwzięcia. Nie ma co ukrywać, że od dobrej kuchni, czyli, w efekcie finalnym, od smacznego jedzenia, zależy sukces każdej restauracji. Ale czy kucharz to człowiek, który po prostu potrafi gotować? Otóż zupełnie nie! Ich kulinarny talent jest tylko dodatkowym atutem. Kucharze to osoby o niezwykłej kondycji fizycznej oraz odporności na stres.
W chwili, w której przestrzeń restauracyjna zapełnia się całkowicie, muszą w sposób zorganizowany, pod dużą presją i z ogromną precyzją zaplanować kolejność oraz czas wydania zamówień. Jest to niezwykle trudne, szczególnie kiedy na sali siedzi kilkadziesiąt osób, które przyszły o tej samej porze i czekają na swoje potrawy. Biorąc pod uwagę, że dla Gości liczy się przede wszystkim smak oraz jakość jedzenia, a dania zawsze powinny być podawane szybko, to w takich chwilach poziom stresu w kuchni jest ogromny, a i temperatura powietrza podnosi się momentalnie. Co więcej, po wyczerpującym dniu, pracowników kuchni zawsze czeka sprzątanie i to bardzo dokładne sprzątanie. To wtedy wytrzymałość fizyczna jest najważniejsza.
Na filmach często widzimy, jak Szef Kuchni z ogromną przyjemnością testuje nowe dania do menu. W rzeczywistości są to długie godziny spędzone na wyszukiwaniu przepisów, czerpaniu inspiracji, podglądaniu trendów i gotowaniu z początku niekoniecznie idealnych potraw po kilka razy…
Kelner biega tylko z tacą
Istnieje mit zgodnie z którym kelner nie musi wcale wiele umieć, bo noszenie tacy nie jest trudne. Nic bardziej mylnego…
To właśnie on, od momentu powitania, przez cały pobyt w restauracji, aż do wyjścia dba o Gości. Dobra znajomość menu, którą potwierdza egzamin u Szefa Kuchni, wiedza dotycząca poszczególnych produktów, gramatur, obeznanie z kartą win i alkoholi, to tylko mała część dobrego serwisu. Wysoka kultura osobista, łatwość nawiązywania kontaktów oraz profesjonalne serwowanie dań to podstawowe cechy dobrego kelnera.
Ale i w tym przypadku to nie wystarczy… Charakterystyczna osobowość sprawia, że Goście zapamiętują obsługę, a błyskotliwość pomaga wybrnąć z niekomfortowych sytuacji. Poczucie estetyki kelnerów zapewnia restauracjom czystość i perfekcyjnie nakryte stoły. Spostrzegawczość z kolei daje Gościom poczucie odpowiedniej troski.
Praca kelnera łączy się również z dobrą kondycją i odpornością na zmęczenie. Goście rzadko wiedzą, że za uśmiechem miłej blondynki kryje się 15 przechodzonych po restauracji kilometrów, kilkaset przeniesionych talerzy, czy 16 przepracowanych godzin.
Zatem zdecydowanie kelnerem nie każdy być może…
Menadżer lubi rządzić
Stali Goście odwiedzający restauracje doskonale znają Menadżerów. To oni czuwają nad sprawnym działaniem lokalu. Ale czy rzeczywiście ich rola ogranicza się do zarządzania? Niezupełnie.
Kiedy trzeba sprzątają wraz z kelnerami, innym razem zabawiają Gości rozmową czy tłumaczą błędy innych pracowników. Czasem kryją się za ekranem komputera.
Jednak najważniejszym zadaniem niewidocznym dla Gości jest koordynacja współpracy wszystkich osób w restauracji. Bo restauracje mają to do siebie, że żadne z ogniw tworzących dane miejsce nie może być słabsze. Kuchnia wydaje jedzenie z należytą starannością, kelner donosi talerz z profesjonalnym uśmiechem, a Pani zmywająca doprowadza naczynia do stanu idealnego. Fakt, że przy okazji wnętrze jest czyste, zadbane i ciekawe poprawia tylko atmosferę.
Tworzy klimat, dzięki któremu Gość wraca z przyjemnością, nie wiedząc, że na jego dobre samopoczucie pracuje cały, dobrze zorganizowany zespół.
Autorka tekstu: Adriana Choroś-Chmielewska
fatto a mano ristorante & wine bar oraz polot w kuchni polskiej
Napisz komentarz
Komentarze