Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:27

Nie remontują starych balkonów, ale chcą remontować nowe

[Tylko u nas!] W ostatnim czasie Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłosiła przetarg na remont balkonów w kilkunastoletnim apartamentowcu. Tymczasem mieszkańcy starych bloków nawet od 10 lat nie mogą się doczekać remontu swoich balkonów.

25 kwietnia Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa ogłosiła przetarg dwustopniowy na remont balkonów w budynku przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17. Ogłoszenie zostało zamieszczone na stronie internetowej Ogólnopolskiej Wyszukiwarki Gospodarczej oraz na stronie internetowej Spółdzielni. Następnego dnia WSM zamieściła także link z ogłoszeniem na swoim Facebooku. „Czyli zaczynamy remonty od najmłodszych bloków? Kiedy możemy się spodziewać remontów w pozostałych blokach?” - pytana w  komentarzu jedna z mieszkanek Sadów Żoliborskich. To co zastanawia wszystkich mieszkańców to wiek budynku, w którym planowany był remont. 

Budynek przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17 wzniesiono w latach 2009-2011 wg projektu KAPS Architekci na zlecenie Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Budynek zastąpił pawilon handlowy z początku lat 70., w którym mieścił się SAM będący filią Hali Marymonckiej, kiosk „Ruchu” oraz agencja poligraficzna. Tuż obok znajdowało się stare ujęcie wody oligoceńskiej, a także wiata śmietnikowa przypisana do budynków Tołwińskiego 16, 18 oraz Poli Gojawiczyńskiej 13 i 15, które również wyburzono.

Balkony budynku przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17 wydają się być w dobrym stanie technicznym. Fot. Dariusz Rutkowski

Kontrowersyjna inwestycja

Inwestycja na skrzyżowaniu ul. Poli Gojawiczyńskiej i ul. Braci Załuskich od początku budziła wiele kontrowersji. Jednym z przeciwników był zmarły w 2008 r. prof. Andrzej Kiciński - mieszkaniec Sadów V, architekt, jeden z projektantów pracowni prof. Haliny Skibniewskiej, który pracując w jej zespole współtworzył projekt całych Sadów. Twierdził, że nie bez powodu projektanci uwzględnili w tym miejscu parterowy pawilon zamiast budynku mieszkalnego. Powodem tego były wody gruntowe w tym miejscu. Spółdzielnia przystąpiła do inwestycji już po śmierci prof. Kicińskiego. Początkowo planowano tam wybudować dwukondygnacyjny parking podziemny, lecz poprzestano na budowie jednej kondygnacji. Mimo to szybko po zakończeniu budowy hala garażowa została zalana. Doprowadzenie jej do stanu używalności - jak twierdzi jedna z mieszkanek - pochłonęło Spółdzielnię prawie 4 miliony złotych. Jak się okazuje, wykonawcą zielonego apartamentowca była firma Budbaum, która w maju 2012 r. ogłosiła upadłość. Ostatecznie budynek oddano do użytku w 2013 r.

Loggie na Poli Gojawiczyńskiej 17 również wydają się być w dobrym stanie technicznym. Fot. Wiktor Zając

Nowe remontują, a stare nie...?

14 maja nasza redakcja zwróciła się z pytaniami  do Dyrektora Osiedla WSM Żoliborz III p. Mirosława Mikielskiego w sprawie ogłoszonego przetargu oraz i inne remonty balkonów na terenie osiedla:

Co spowodowało, że balkony przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17 wymagają natychmiastowego remontu?
Jaki jest planowany zakres remontu balkonów na Poli Gojawiczyńskiej 17?
Czy Administracja Osiedla rozważa remont balkonów w budynkach starego zasobu? Jeśli tak, to jaki jest planowany przedział czasowy i docelowe ich wykończenie, ujednolicenie, itp.?

Niestety do tej pory nie uzyskaliśmy żadnej odpowiedzi od Dyrektora Osiedla. Interesującą kwestią jest też, że w międzyczasie ze strony Spółdzielni zniknęło ogłoszenie o przetargu na remont balkonów budynku przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17. Jedyny ślad o tym przetargu pozostał na profilu Facebooka oraz na stronie Ogólnopolskiej Wyszukiwarki Gospodarczej.

Link do ogłoszenia przetargu na remont balkonów w budynku przy ul. Poli Gojawiczyńskiej 17
Informacja o przetargu na stronie Ogólnopolskiej Wyszukiwarki Gospodarczej

Przyglądając się temu budynkowi trudno zauważyć jakiekolwiek ślady degradacji w konstrukcji balkonów i loggie. Tymczasem na pobliskich Sadach III, gdzie królują miniaturowe balkony w rozmiarach 80 x 80 cm widać spore zużycie, a także brak spójności w wyglądzie osłon. Jedne osłonięte są tynkowaną siatką i supremą, drugie zaś mało estetyczną blachą trapezową.

Stan płyty balkonowej budynku przy ul. Braci Załuskich 3 (kolonia Sady III) Fot. Dariusz Rutkowski

Rudawka osiedlem z najgorszymi balkonami

Gdyby ktoś chciał przeprowadzić ranking najgorzej wyglądających balkonów w zasobach dużego WSM, niewątpliwie na pierwszym miejscu wypadałaby Rudawka. Podobnie jak na Sadach III i IV budynki na Rudawce powstały w technologii „Unifikacji Warszawskiej - II” (w skrócie UW2). Były one wznoszone przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Uprzemysłowionego „Północ”. Podobnie i na Rudawce królują bardzo małe balkony w rozmiarach 80 x 80 cm. Niestety ich stan jest o wiele gorszy niż na Sadach. Wielu mieszkańców dziwi fakt, że Zarząd Spółdzielni dbając o renomę firmy „przejmuje się” opiniami krytycznymi innych, często pozywając ich za różne słowa, a przecież to w głównej mierze stan zasobów stanowi namacalną wizytówkę tego, czy Spółdzielnia zarządzania jest dobrze czy źle.

Stan balkonu na Elbląskiej 63 (Osiedle WSM Rudawka) Fot. Wiktor Zając

Elbląska 63 od dekady czeka na remont balkonów

Najlepszym tego przykładem jest budynek przy ul. Elbląskiej 63, którego balkony były uwzględnione w planie remontów już w 2015 r. Dyrekcje Administracji Osiedla zgodnie z procedurą tworzą plany remontowe osiedla. Tworzone są plany 5-letnie oraz plany jednoroczne obowiązujące na dany rok. Plan 5-letni tworzy się na podstawie przeglądów 5-letnich wykonywanych przez firmy zewnętrzne. O ile początkowo balkony Elbląskiej 63 były wstawiane do planu, to później na wiele lat wypadły. Miało to już miejsce po podziale Osiedla WSM Żoliborz IV. Dopiero w 2023 r. Dyrekcja uwzględniła ponownie w planie remontów Elbląską 63. Niemniej w 2023 r. nie ogłoszono nawet przetargu na ich remont. W konsekwencji balkony spadły do planu na 2024 r., lecz mimo zbliżającego się półrocza, WSM nie ogłosiła przetargu na ich remont.

W tej sprawie również 14 maja zwróciliśmy się z poniższymi pytaniami do Dyrektorki Osiedla WSM Rudawka p. Marzeny Bieńkowskiej:

1. Dlaczego Spółdzielnia nie wykonała remontu balkonów na Elbląskiej 63 od 9 lat? Co stanęło na przeszkodzie?

2. Dlaczego przez tyle lat nie wykonano żadnych zabezpieczeń?

3. Ile przetargów było ogłoszonych na remont balkonów ww. budynku w przeciągu ostatnich 9 lat?

4.Czy planowane są remonty jakichkolwiek balkonów na terenie Rudawki?

Również i w tym przypadku, nasza redakcja nie otrzymała żadnej odpowiedzi.

Niebezpieczne balkony czekają na remont od 2015 r. Fot. Wiktor Zając

To co zwraca szczególną uwagę, to fakt, że 5-kondygnacyjny budynek przy ul. Elbląskiej 63 posiada 24 balkony. Z czego 20 z nich jest od strony ulicy. Na 20 balkonów 8 posiada ponad 50-letnie walące się betonowe płyty stanowiące zagrożenie z uwagi na postępującą erozję betonu i zbrojenia. Pozostałe balkony wykonane są z prowizorycznych prętów, które wykonano ponad 20 lat temu przy okazji termomodernizacji. Na całej Rudawce brakuje jednego standardu, gdyż jeszcze inne balkony pokryte są blachą trapezową lub źle starzejącym się poliwęglanem. Większość budynków pozostawia wiele do życzenia w kwestii stanu technicznego balustrad i płyt balkonowych.

Co stoi na przeszkodzie?

O problemie z balkonami mieszkańcy Rudawki zgłaszali wielokrotnie Zarządowi Spółdzielni. Sprawa była omawiana chociażby w programie interwencyjnym Telewizji Polskiej „Alarm” we wrześniu 2022 r. „Sypią się balkony, są niebezpieczne. Sypią się jeden na drugi. Skoro nie są w stanie Państwo tego ogarnąć, to nie widzę możliwości prowadzenia jakiegokolwiek projektu” - mówiła do prezes WSM jedna z mieszkanek Rudawki w programie. W odpowiedzi Prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej wyjaśniła, że aby przeprowadzić remont musimy mieć środki. Mieszkanka zapytała się o środki na remonty dodając, że tyle lat środki są gromadzone. Prezes Różewska odpowiedziała mieszkańcom pytaniem na pytanie. „Gdzie macie pieniądze? Ja tu jestem 4 lata” - zaznaczyła prezes Spółdzielni.

Samowolnie uszkodzona osłona balkonowa budynku przy ul. Jasnodworskiej Fot. Wiktor Zając

W jeszcze wcześniejszym programie „Alarm” w 2018 r. Barbara Różewska zasłynęła z słynnego powiedzenia „małe jest piękne, ale duży może więcej”. Były to słowa po tym jak mieszkańcy proponowali podzielenie WSM na mniejsze spółdzielnie. Niestety mimo upływu 6 lat rządów prezes Różewskiej, trudno szukać sukcesów w remontach na Rudawce. Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do pobliskiego Zatrasia Osiedle Rudawka nie jest objęte ochroną konserwatorską. Dla porównania od 2018 r. na Zatrasiu wyremontowano balkony w 4 budynkach (Krasińskiego 38C, 40A, Przasnyska 12 i 14A), zaś na Rudawce wyremontowano pojedyncze piony balkonów w budynku przy ul. Elbląskiej 47. 

Pod latarnią najciemniej

Warto zauważyć, że omawiany budynek przy ul. Elbląskiej 63 mieści się w odległości 55 metrów od Biura Zarządu WSM. Paradoksalnie im bliżej centrali Spółdzielni tym stan techniczny i estetyczny budynków pozostawia coraz więcej do życzenia, zarówno na Rudawce, jak i na Sadach czy na Zatrasiu.

Dyrektorzy Osiedli WSM Żoliborz III oraz Rudawka odpisali na pytania naszej redakcji już po opublikowaniu artykułu. Więcej przeczytacie w artykule: Rudawka w ruinie. Dyrektorka z WSM nie chce udzielić odpowiedzi

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.