Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:33

Dziecko na kozetce

“W dziecięcej psychiatrii źle się dzieje” – alarmują kolejne tytuły w prasie i na portalach w Internecie. Zamykane są kolejne oddziały, brakuje specjalistów. Skąd to zapotrzebowanie? Czy psychiatra dla dziecka to konieczność?

Przede wszystkim zmieńmy myślenie, że to wstyd korzystać z porad tych specjalistów. Wszak bez zażenowania chodzimy do kardiologa, alergologa czy stomatologa. To lekarze ciała, a od psyche mamy psychiatrę, psychologa i psychoterapeutę.

Psychiatra jest lekarzem, kończy studia medyczne, robi specjalizację oraz staż na psychiatrii. Jego działania to: diagnoza oraz leczenie pacjentów z zaburzeniami i chorobami psychicznymi. Może również (w przeciwieństwie do psychologa) przepisywać leki wspomagające leczenie zaburzeń. Wiedza medyczna pozwala mu wskazać przyczynę zaburzeń psychicznych i wytypować najwłaściwsze kompleksowe leczenie (farmakologiczne i pozafarmakologiczne). Psychiatra dziecięcy diagnozuje choroby i zaburzenia psychiczne wieku dziecięcego. Należą do nich m.in. zaburzenia lękowe, spektrum autyzmu, ADHD, schizofrenia, zaburzenia łaknienia, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia somatyczne, zaburzenia depresyjne.

Psycholog może być doktorem (to stopień naukowy), ale lekarzem nie jest. Kończy studia magisterskie (5-letnie). Może także zrobić specjalizację zawodową (psychologia kliniczna dziecka, psychologia kliniczna człowieka dorosłego, dla biegłych sądowych). Pole zainteresowań psychologa to zjawiska międzyludzkie i aspekty funkcjonowania człowieka we współczesnym społeczeństwie. Psycholog zajmuje się udzielaniem wsparcia i pomocy psychologicznej, diagnozowaniem psychologicznym, opiniowaniem. Może pracować w poradniach, w szkołach, w klubach sportowych, w różnego typu organizacjach sądach, zakładach pracy i in. Niektórzy kończą dodatkowe 4-letnie szkolenia i uzyskują uprawnienia do prowadzenia psychoterapii.

Czasami rodzice nie wiedzą gdzie się udać, gdy “coś się dzieje dziwnego z dzieckiem”. Przez lata potomek był miły, wesoły, kontaktowy, aż tu nagle okazuje się, że jest agresywny, chamski, ma coraz gorsze oceny, lekceważy wszystko i wszystkich… Niektórzy powiedzą, że to “bunt rozwojowy”. Ale czy zawsze? Niestety, nie. To, co widzimy, co wręcz rzuca się w oczy, to złość i agresywne zachowania. Skąd te zmiany? Co się za tymi zachowaniami kryje? W ten niezrozumiały dla nas sposób przywoływane są niezaspokojone potrzeby. Jest to także wołanie o pomoc, gdy dziecko nie radzi sobie z trudnymi emocjami. Za tym “czubkiem góry lodowej” złości, ukryte bywają: żal, strach, zranienie, bezsilność, odrzucenie, wstyd i wiele innych odczuć. Ten widoczny “czubek” może być sygnałem, że dziecko nie ma zaspokojonej jakiejś potrzeby, np.: bezpieczeństwa, przynależności, szacunku, bliskości. Młody człowiek szamocze się ze swymi emocjami, czuje się niezrozumiany przez bliskich i otoczenie, zaszczuty i zastraszany przez rówieśników. Nakręca się spirala bezradności, buntu, agresji. Aż któregoś dnia dochodzi do tragedii. Młody organizm “pęka”... Wielu zapyta “depresja u dzieci?”. Tak, niestety, coraz więcej dzieci ma zdiagnozowaną depresję, a przecież nie wszystkie trafiają do psychiatry i nie są leczone.

Na strone www.twarzedepresji.pl czytamy: “Statystyki policyjne są wstrząsające. W ubiegłym roku 177 dzieci popełniło samobójstwo – jedno z nich miało mniej niż 9 lat, 15 ofiar to dzieci w wieku od 10 do 14 lat, a aż 161 – to nastolatki w wieku od 15 do 19 lat. Dwa lata temu prawie 600 dzieci i młodzieży próbowało odebrać sobie życie. Najgorsze statystyki dotyczące samobójstw wśród dzieci w powojennej historii Polski skłaniają do smutnych refleksji. Wiele z tych ofiar cierpiało na depresję. Pomoc nie przyszła na czas. Z danych cytowanych m.in. przez Rzecznika Praw Dziecka: ponad 9% dzieci i młodzieży zmaga się z zaburzeniami wymagającymi wsparcia psychiatry, a kryzysem psychicznym dotkniętych jest aż 20% polskich dzieci i nastolatków. Największy wzrost jest wśród młodych pacjentów z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi, a także zaburzeniami zachowania i odżywiania.

Wielu rodziców jest zaskoczonych, że ich brak tolerancji na dziecięcą złość albo na rozdrażnienie może być przyczynkiem do depresji. Uważają, że złość, krzyk i tupanie to coś absolutnie niedopuszczalnego i że należy zdusić to w zarodku. Zamiast wpoić dziecku akceptowalne społecznie sposoby wyrażania złości, frustracji i gniewu, opiekunowie uczą tłumienia ich. Zabiegani rodzice często nie mają czasu na wsłuchanie się w problemy dziecka, często też bagatelizują je. Psychika młodego człowieka jest krucha, codzienne problemy są silnie przeżywane. A świat atakuje z różnych stron: trudności z nauką w szkole, przemoc psychiczna, konflikty z rówieśnikami, odrzucenie, konflikty rodzinne, przemoc w szkole czy domu, środowisko patologiczne i - znak naszych czasów - hejt internetowy. Dzieci muszą mieć możliwość wyżalić, poradzić, ale i wypłakać się, wykrzyczeć, muszą rozładować skumulowane emocje. Kiedy są zmuszane do “siedzenia cicho”, wtedy szukają innych sposobów. Czując, że z dołka, do którego wpadły, nie ma wyjścia, mogą zacząć myśleć: “chcę zniknąć”, “chcę przestać istnieć”. Niektóre zaczynają eksperymentować z różnymi substancjami, czy podejmują próby samobójcze.

Depresja należy do grupy zaburzeń nastroju. Mogą jej towarzyszyć inne zaburzenia psychiczne takie jak np. zaburzenia depresyjno-lękowe czy adaptacyjne o obrazie tzw. reakcji depresyjnej. Objawami depresji są m.in: przygnębienie, płaczliwość, apatia, lęk, zniechęcenie, wycofanie z życia towarzyskiego, zaburzenia łaknienia (nadmierne lub brak łaknienia), problemy ze snem, depresyjne myśli, niska samoocena, działania autoagresywne, myśli rezygnacyjne, myśli samobójcze i próby samobójcze. Wiele z nich przybiera u dzieci inną niż u dorosłych formę. Na przykład smutek i płaczliwość objawia się zachowaniami odpychającymi, zniechęcającymi do nawiązania kontaktu, łatwo wpada w złość. Dzieci mogą obwiniać siebie za rozpad rodziny. By “złagodzić” lęki podejmują nieprzemyślane, impulsywne działania np. eksperymentują z piciem alkoholu, paleniem, dopalaczami, rozmyślnie zadają sobie ból, zaczynają się ciąć (samookaleczanie w postaci płytszych i głębszych nacięć na przedramionach czy udach).

Jak nie przeoczyć symptomów depresji dziecięcej? Przede wszystkim będąc z dzieckiem, słuchając go, pomagając znaleźć rozwiązania zaistniałych problemów. U dzieci i młodzieży można zauważyć nieoczywiste objawy depresji. Należą do nich:

•    zaburzenia koncentracji, kłopoty z zapamiętywaniem, problemy z nauką;

•    pobudzenie psychoruchowe (jako wyraz lęku, odczuwanego napięcia) - wiercenie się, bezwiedne działania typu: skubanie skórek, obgryzanie paznokci, gryzienie ubrania i ołówków, bezcelowe mazanie czy pstrykanie długopisem;

•    nieadekwatne do sytuacji reakcje - wybuchanie, wielka drażliwość, reagowanie agresją lub rozpaczą na nawet najdelikatniejszą uwagę; pesymistyczne podejście do siebie i swoich możliwości;

•    dolegliwości somatyczne (bez obrazu w badaniach) - bóle brzucha, bóle głowy, wymioty, biegunki, omdlenia, duszności, moczenie nocne;

W okresie dojrzewania (obok burzy hormonów) zmieniają się także “zadania rozwojowe”, a wraz z nimi nowe wyzwania psychiczne, z którymi musi sobie poradzić. Przy huśtawce nastrojów, rozdrażnieniach, lękach, koncentracji na wyglądzie i zmianie autorytetów, mogą pojawiać się:

•    bunt - wobec szkoły, rodziców, zasad;

•    zachowania agresywne i autoagresywne.

Współwystępowanie depresji z innymi zaburzeniami (lękowymi, odżywiania, ADHD, spektrum autyzmu, przyjmowanie substancji psychoaktywnych) może utrudnić diagnostykę. Stąd ważna jest współpraca całego środowiska dziecka. Obserwacje zachowań w różnych grupach, sytuacja rodzinna (łącznie ze zdrowotną) – to podstawy na których opiera się diagnostyka i pomoc młodemu człowiekowi.

Leczenie odbywa się zwykle w poradniach zdrowia psychicznego, czasami na oddziałach dziennych, a w trudnych przypadkach może być niezbędne umieszczenie młodego człowieka w szpitalu. Metody stosowane w leczeniu depresji to głównie psychoedukacja i psychoterapia (indywidualna i grupowa), ale czasami konieczne jest włączenie farmakoterapii. W leczeniu depresji stosuje się także inne formy terapii np.: muzykoterapię, terapię zajęciową, aromaterapię, fototerapię.

Decyzję o podjęciu leczenia u dzieci do 16. r.ż. podejmują rodzice/opiekunowie, po 16. r.ż. nastolatek również musi wyrazić na nie zgodę.

Leczenie depresji u dzieci i młodzieży wymaga zrozumienia, wysłuchania i wspierania. Aby było skuteczne, niezbędne jest zaangażowanie rodziny, nauczycieli i innych osób uczestniczących w wychowywaniu.


psycho

psycho


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.