Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:09

"Spadaj grubasie” – słów kilka o psychicznej przemocy w szkole

Maciek niedawno dołączył do klasy. Po raz kolejny na przerwie próbuje z kimś się pobawić. Chociaż wychowawczyni tłumaczyła dlaczego trafił do klasy w środku roku, chociaż zapewniała, że klasa przyjmie go życzliwie, on nadal czuje się obco.   Siedzi sam w ławce, sam chodzi na przerwach. Lekcje dają się przeżyć, ale przerwy to jedna wielka porażka. Jego plecak staje się piłką kopaną przez cały korytarz i spadającą ze schodów. Ciągle słyszy: „idź stąd, nie potrzebujemy spaślaka”, „ale cuchniesz! w chlewie ze świniami się bawiłeś?”. Jest wyśmiewany, izolowany. Nauczyciele zdają się nie zauważać problemu, a gdy próbuje uzyskać ich interwencję, słyszy, że „nieładnie skarżyć”. Gdy zauważa swój „portret” z niewybrednym komentarzem wymalowany na tablicy - wybucha. Wali na oślep, krzyczy, płacze… Do klasy wchodzi nauczycielka. Chwyta go za ramię i każe mu się uspokoić, bo dostanie karę... Przemoc – słowo, które kojarzy się z ranami, bólem, siniakami… Czy faktycznie dotyczy tylko ran fizycznych? Niestety, przemoc psychiczna wyrządza większe szkody. Wiele się mówi o stalkingu, mobbingu, ostatnio także o bullyingu. Czym one są? Stalking – uporczywe nękanie, powodujące poczucie zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności. To złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu, to także śledzenie ofiary, osaczanie jej (np. poprzez ciągłe wizyty, telefony, smsy, pocztę elektroniczną, podarunki). Mobbing – prześladowanie podwładnego lub współpracownika, a ostatnio szerzy się także wśród dzieci i młodzieży w szkołach. Ma na celu: poniżenie, ośmieszenie, zaniżenie samooceny, wyeliminowanie albo izolowanie. Międzynarodowa Organizacja Pracy definiuje mobbing jako „obraźliwe zachowanie poprzez mściwe, okrutne, złośliwe lub upokarzające usiłowanie zaszkodzenia jednostce lub grupie pracowników”. Bullying – powtarzalne zachowania o charakterze agresywnym jednego lub grupy sprawców wobec ofiary, tyranizowanie z intencją skrzywdzenia drugiej osoby, znęcanie się. W pracy S. Orłowskiego „Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania” znajdziemy podział na: „1) bullying bezpośredni
  1. a) fizyczny – popychanie, plucie, kopanie, uderzanie, zabieranie i chowanie rzeczy, zmuszanie do wykonywania poniżających, ośmieszających lub odrażających czynności, w tym kopro- i urofilnych i seksualnych;
  2. b) słowny (emocjonalny) - grożenie, poniżanie przez przezywanie, wyśmiewanie, robienie min i prowokowanie;
2) bullying pośredni (ukryty)
  1. a) relacyjny – obmawianie, rozpuszczanie plotek, namawianie innych do izolacji ofiary, odrzucania jej i ignorowania;
  2. b) cyber bullying – umieszczanie w sieci (e-maile, blogi, itp.) oszczerczych informacji”.
Fundacja „Dzieci Niczyje” (obecnie „Dajemy dzieciom siłę”) w 2012 r. przeprowadziła kampanię społeczną „Słowa ranią na całe życie”. Miała ona przyczynić się do wzrostu świadomości społeczeństwa, że przemoc werbalna (krzyk, wyzwiska, obraźliwe etykiety), niesie długotrwałe negatywne konsekwencje, wpływające zarówno na obecne, jak i przyszłe funkcjonowanie dziecka. Warto się zastanowić, może warto podobny program skierować do uczniów. W wywiadzie A. Szyłło z J. Węgrzynowską czytamy: „Według danych stowarzyszenia Bliżej Dziecka, 3 proc. dzieci w polskich podstawówkach i gimnazjach doświadcza przemocy ze strony rówieśników bardzo często, a 8-9 proc. - często. Co się tym dzieciom dzieje? Zdarzają się np. pobicia, choć przemoc fizyczna to stosunkowo niewielki ułamek problemu. Wielu dorosłym, zarówno nauczycielom, jak i rodzicom, wciąż się wydaje, że skoro dziecko nie ma podbitego oka czy rozbitej głowy, to jaka to przemoc? Może dziecko, narzekając, ‚’wyolbrzymia’’, a sprawa sama jakoś się ułoży? Otóż często najbardziej dotkliwym i wyniszczającym rodzajem przemocy ze strony rówieśników jest przemoc psychiczna”. W erze powszechności Internetu i telefonów komórkowych coraz częściej dochodzi do szykanowania na portalach społecznościowych, udostępniania prześmiewczych filmików. Zdarzają się samobójstwa dzieci, które były spowodowane tymi działaniami rówieśników. Stygmatyzacja „ofiary” często jest efektem przypadku. Wystarczy ubrać się inaczej niż koledzy, bawić się „zbyt dziecinnie”. Najczęściej obiektem drwin, szykan i agresji są dzieci wrażliwe, z niską samooceną, dzieci wycofane, lękliwe, mające problemy z nawiązywaniem kontaktów społecznych. One nie potrafią odpowiedzieć na zaczepki, nie bronią się, często płaczą. Na zajęciach psychologii uczono, że w typowej klasie kształtują się grupy, które odgrywają zwyczajowe role: lider, pupilek lidera, outsider, klaun, kozioł ofiarny. Całe szczęście, że jest coraz więcej klas, gdzie nie ma takich podziałów. Wielka w tym zasługa wychowawców, którzy ustalają reguły i konsekwentnie je egzekwują. Wykorzystują oni godziny wychowawcze – jako czas na rozmowy o prawidłowych relacjach, o przemocy, inności, o szanowaniu praw każdej jednostki. Uczą sposobów radzenia sobie z przemocą, budowania prawidłowych relacji w grupie. „Zakaz używania przemocy (psychicznej oraz fizycznej)” – to jedna z głównych zasad stosowanych w MOS KĄT. Konsekwencją jej złamania jest nawet relegowanie ze szkoły. Otacza się wsparciem „ofiarę”, ale i rozmawia ze sprawcą. Uczy się prawidłowych postaw społecznych, rozwiązywania problemów, ponoszenia konsekwencji. Uczmy młodych ludzi radzenia sobie z przemocą – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Pokazujmy wzorce prawidłowych zachowań społecznych. Uczyć można wszędzie – w domu, w szkole (zajęcia z wychowawcą lub pedagogiem), czy na zajęciach terapeutycznych (w Polsce są to m.in. TUS – trening umiejętności społecznych i TZA – trening zastępowania agresji). Czego uczyć? Właściwych zasad postępowania, ponoszenia konsekwencji swoich czynów, społecznie akceptowanych sposobów wyładowania złości. Dzieci, które mają problemy z lękliwością - właściwej postawy ciała (proste plecy, pewne stanie na nogach, patrzenie w oczy), mówienia zdecydowanym głosem. Przećwiczmy „na sucho” różne warianty odpowiedzi na zaczepki (np. „nie mów tak do mnie”), zmiany tematów („ciekawe, czy przeczytałeś wszystkie tomy Harrego Pottera”, „o, zobacz, pada deszcz”). Dobrym rozwiązaniem bywa też obrócenie sytuacji w żart, ignorowanie czy też nie dawanie poznać po sobie, że dotknęły słowa agresora. Dziecko samo może nie dać sobie rady z grupą, czy szczególnie sprytnym agresorem. Powinno wiedzieć, do kogo może się zwrócić się o pomoc, z kim może szczerze i otwarcie rozmawiać o swoich problemach. Tu ważna jest rola kadry szkoły i rodziców – nie wolno bagatelizować zgłaszanych przez dziecko kłopotów. Trzeba dziecko wysłuchać i pomóc w rozwiązaniu zaistniałej sytuacji. Przy zastosowaniu właściwych metod najczęściej udaje się, by dzieci same doszły do porozumienia. Bywają sytuacje skrajnie trudne i wtedy dziecko trzeba zabrać z toksycznego środowiska. Powinna to być jednak ostateczność, gdy wszelkie inne metody zawiodą. To nie dziecko zawiodło. Dziecko ma prawo do poszanowania swojej godności, swojej indywidualności. Gwarantuje to art. 30 Konstytucji RP: „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ