W stolicy mają powstać chodniki antysmogowe. - Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce i Europie będzie stosowała tę innowacyjną technologię na tak dużą skalę – mówi Rafał Trzaskowski prezydent Warszawy.
– To oczywiste, że chodniki antysmogowe nie rozwiążą za nas problemu zanieczyszczeń powietrza i niskiej emisji, ale mogą skutecznie przyczynić się do eliminacji niebezpiecznych substancji pochodzących z ruchu drogowego – stwierdził Rafał Trzaskowski podczas spotkania na temat antysmogowych chodników, które mają powstać w stolicy. Jedną z pierwszych lokalizacji, gdzie drogowcy wybudują tego typu ciągi piesze jest też Żoliborz.
Jednym z głównych problemów, który na co dzień dokucza warszawiakom jest smog. Jego skala jest na tyle duża, że miasto decyduje się na nowatorskie rozwiązania. - Smog nie jest jednak tylko problem Warszawy. Zmagają się z nim setki miast w Polsce. Dziś jednak stolica staje się technologicznym liderem w tej walce. Jestem przekonana, że warszawskim śladem budowy antysmogowych chodników już wkrótce podążą następne miasta – podkreśla Aleksandra Gajewska, radna i przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Rady m.st. Warszawy. Wkrótce w kilka ulic zyska chodniki wyłożone tzw. zielonym betonem. Ma on wchłaniać szkodliwe związki, m.in. dwutlenek azotu.
Innowacyjne rozwiązanie również na Żoliborzu
Ich efektywność została potwierdzona badaniami – mówi Rafał Trzaskowski. – Wierzę, że bycie pionierem się opłaca. Strategicznymi partnerami naukowymi projektu badawczego zostali eksperci z Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz Instytutu Geofizyki PAN. Naukowcy przeprowadzili serię testów laboratoryjnych potwierdzających deklarowane parametry użytkowe płyt sprawdzenie właściwości tlenków tytanu i trwałość betonowej mieszanki. Wyniki badań były pozytywne- średni poziom redukcji szkodliwych tlenków w warunkach laboratoryjnych dochodził do 70 proc.
Pierwszy antysmogowy chodnik wybudowano przy rondzie Daszyńskiego. Inwestycja miała charakter eksperymentu. Testowa powierzchnia miała około 350 metrów kwadratowych. W jej obszarze zainstalowano dodatkową stacje pomiarową monitorującą stan powietrza. Zaobserwowano wówczas, że w danym rejonie udało się ograniczyć zanieczyszczenie powierza o około 30 proc.
Modernizację przy użyciu betonu antysmogowego przejdzie chodnik al. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Popiełuszki do pl. Inwalidów. Łączna powierzchnia wyniesie 6 tys. metrów kwadratowych. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach projektu zgłoszonego przez żoliborzan do budżetu partycypacyjnego z 2017 roku. W ostatnich dniach drogowcy rozstrzygnęli przetarg na wykonanie inwestycji. Zakończenie prac planowane jest na końcówkę lipca tego roku.
Realne narzędzie do walki ze smogiem?
Organizacje społeczne monitorujące sytuacje stanu powietrza w stolicy sceptycznie komentują pomysł ratusza. - W Warszawie potrzeba konkretnych i skutecznych rozwiązań zmniejszających liczbę samochodów w mieście, np. podniesienie opłaty za parkowanie czy szybki rozwój sieci buspasów – podkreślają przedstawiciele organizacji Warszawa bez Smogu.
Innym argumentem poruszanym przez Polski Alarm Smogowy jest wydajność „zielonego betonu”. Zdaniem producenta, żeby zredukować zanieczyszczenia jednego samochodu z silnikiem diesla po przejechaniu 170 tys. km, trzeba by wylać antysmogowym betonem standardowe boisko do piłki nożnej.
Napisz komentarz
Komentarze