Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:50

Relacja z I Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz

[Tylko u nas] W poniedziałek (6 maja) o godz. 17:00 odbyła się I Sesja Rady Dzielnicy kadencji 2024-29. Sesję otworzyła Przedstawicielka Prezydenta m. st. Warszawy przekazując dalsze prowadzenie posiedzenia Radnej Seniorce Jolancie Zjawińskiej. Podczas obrad radni otrzymali zaświadczenia o ich wyborze oraz złożyli ślubowanie.
Relacja z I Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz

Autor: Wiktor Zając

Radni odebrali zaświadczenia i złożyli ślubowanie

Po wystąpieniu Przedstawicielki Prezydenta m. st. Warszawy prowadzenie posiedzenia przejęła Radna Seniorka Jolanta Zjawińska wybrana z listy KWW Żoliborz ma głos. Następnie zgodnie z porządkiem obrad oddała głos Przewodniczącej Dzielnicowej Komisji Wyborczej Elżbiecie Błaszczak, która przedstawiła nazwiska radnych, którzy otrzymali mandaty we wszystkich czterech okręgach. Następnie w kolejności alfabetycznej odczytała nazwiska radnych wręczając im zaświadczenia o wyborze. Następnie Radna Seniorka Jolanta Zjawińska przeszła do kolejnego punktu porządku obrad, czyli do złożenia ślubowania przez radnych. Ślubowanie podczas Sesji złożyło 20 radnych. Nieobecny był jedynie radny-elekt Tadeusz Müller, który przysięgę będzie mógł złożyć dopiero na kolejnym posiedzeniu.

Pierwszą Sesję prowadzi do czasu wybrania Przewodniczącego Rady prowadzi Radna Seniorka Jolanta Zjawińska

 

Następnie Radna Seniorka wygłosiła oświadczenie o następującej treści:


Witam Państwa na pierwszej sesji Rady Dzielnicy Żoliborz Miasta Stołecznego Warszawy. Szczególnie serdecznie witam osoby, które uzyskały mandat po raz pierwszy. Witam serdecznie naszych wyborców, mieszkanki i mieszkańców Żoliborza. Zanim złożymy ślubowanie chciałabym poświęcić chwilę refleksji tej szczególnej i swoistej formie organizacji jaką jest samorząd terytorialny.  

Samorządność to decydowanie o swoich prawach przez daną społeczność. Samorząd terytorialny to wspólnota, którą na mocy prawa tworzy ogół mieszkańców danego terytorium. Zgodnie z Konstytucją RP samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, wykonuje własne i zlecone zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Najmniejszą jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. W naszym przypadku – licząca blisko dwa miliony mieszkańców Warszawa.

Dzielnice Warszawy, z których najmniejsza liczy mniej niż 50 tysięcy mieszkańców, a największa 226 tysięcy, nie mają statusu gmin, są tylko jednostkami pomocniczymi. Dzielnice Warszawy działają na podstawie statutów i innych uchwał nadanych im przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy. W sześćdziesięcioosobowej Radzie Miasta nasza Dzielnica ma tylko dwa mandaty. Rada Dzielnicy jedynie opiniuje uchwały dotyczące Żoliborza. W tych warunkach niełatwe jest wykonywanie funkcji radnych, czyli reprezentowanie dzielnicowej wspólnoty samorządowej. Tak naprawdę jedyną prerogatywą naszej Rady jest wybór i odwołanie Zarządu Dzielnicy oraz jego kontrola – za to ponosimy największą odpowiedzialność.

Zarząd Dzielnicy jest organem wykonawczym. Wybór Zarządu, czyli Burmistrza i jego dwóch zastępców, jest sprawą kluczową dla funkcjonowania Urzędu Dzielnicy. Umiejętne zarządzanie zespołem tworzącym Urząd Dzielnicy, a w konsekwencji zrównoważony jej rozwój, zależy od tego, czy stanowiska te obsadzimy według kryterium merytorycznego czy partyjnego.

Wybór kryterium merytorycznego – to promocja wykształcenia i doświadczenia zawodowego, niezbędnych by wziąć odpowiedzialność za wykonanie budżetu. To także preferencje dla twardych i miękkich kompetencji społecznych, w tym umiejętności współpracy.

Wybór kryterium partyjnego – to podział stanowisk w Zarządzie w drodze umowy koalicyjnej. Bywa, że umowy koalicyjne zawiązywane są na poziomie centralnym, bez udziału rad dzielnicowych i bez uwzględnienia kompetencji i predyspozycji osób kierowanych na stanowiska objęte umową. Obsadzanie stanowisk przez aparat partyjny to, w moim odczuciu i doświadczeniu, poważne zagrożenie dla samorządności. Zwracał już na to uwagę twórca reformy samorządowej prof. Jerzy Regulski mówiąc: - Ludzie często nie wiedzą, czy wójt działa w ich imieniu, czy w imieniu partii.  

Stoją przed nami poważne decyzje. Decyzje personalne, jak wybór Zarządu i Przewodniczącego Rady, są integralną częścią decyzji o charakterze systemowym – dotyczą istoty ustroju demokratycznego. Na Żoliborzu głosy wyborców rozłożyły się w sposób, który otwiera szansę na realizację demokratycznej współpracy w samorządzie. Możemy i powinniśmy podjąć rozmowy, które pozwolą wyłonić przewodniczącego Rady oraz Zarząd Dzielnicy w taki sposób, aby uszanować głosy wszystkich wyborców i nie pozwolić na zdominowanie Dzielnicy przez jeden komitet, co zdarzyło się w ostatniej kadencji. Do nowej Rady Dzielnicy wejdą kandydaci czterech komitetów. W Zarządzie Dzielnicy są trzy stanowiska do tego dochodzi ważna rola osoby przewodniczącej Radzie. Przez szacunek dla wyborców te cztery funkcje powinny być objęte przez osoby reprezentujące wszystkie cztery komitety wyborcze.
Istnienie samorządu, którego organy kształtowane są zgodnie z wolą wszystkich członków lokalnej wspólnoty, to istotny element ustroju demokratycznego państwa, a także ważne zjawisko społeczne sprzyjające wzmacnianiu więzi społecznych. Nasze życie codzienne toczy się na osiedlach, z których składa się nasza Dzielnica. Tu rozwijają się i dorastają nasze dzieci, tu starzeją się nasi rodzice. Jakość ich życia zależy nie tylko od warunków materialnych, zależy także od dobrych relacji społecznych. Spróbujmy nie przenosić na teren Żoliborza negatywnych uczuć, konfliktów, niechęci, a nawet wrogości występujących na szczeblu centralnym.  

Dajmy sobie czas na zastanowienie się, na refleksję nad tym w jaki sposób budować dzielnicową współpracę wszystkich ze wszystkimi, a nie w jaki sposób tworzyć koalicję jednych przeciw drugim. Dlatego, po złożeniu ślubowania, zarządzę przerwę w obradach sesji, wyznaczając jej drugą część na dzień 5 czerwca bieżącego roku.  

Radni podczas wręczania zaświadczeń
Przerwa w obradach I Sesji

Tym samym radna Jolanta Zjawińska ogłosiła przerwę w obradach. W projekcie porządku obrad w dalszym etapie jest jego przyjęcie, wybór komisji skrutacyjnej, wybór Przewodniczącego Rady Dzielnicy, ustalenie liczby i wybór Wiceprzewodniczących. Warto zaznaczyć, że zgodnie z podziałem mandatów największym graczem w budowie przyszłej koalicji w żoliborskim samorządzie są przedstawiciele Lewicy i Miasto jest Nasze. Przedstawiciele tego ugrupowania będą mogli zawrzeć koalicję zarówno z Koalicją Obywatelską lub z Prawem i Sprawiedliwością oraz z radnymi wybranymi z Komitetu Wyborczego Wyborców Żoliborz ma głos.

W Radzie Dzielnicy Koalicja Obywatelska ma 9 mandatów, Prawo i Sprawiedliwość 4 mandaty, Lewica i Miasto jest Nasze 4 mandaty oraz Żoliborz ma głos 4 mandaty. Po wyborze Prezydium Rady Dzielnicy radni zdecydują o wyborze nowego Zarządu. W przeciwnym razie Prezydent będzie musiał wyznaczyć Zarząd Komisaryczny.

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.