Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:14

Ruszają prace modernizacyjne w metrze

Pierwsza linia metra wozi warszawianki i warszawiaków już od 30 lat. Pomimo stałych prac, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżnym, najstarszą nitkę podziemnej kolei czekają spore prace modernizacyjne. W najbliższych miesiącach na M1 pojawią się więc nowe urządzenia sterowania ruchem, uszczelnione zostaną tunele i dylatacje. Na stacjach będzie również jaśniej.
Ruszają prace modernizacyjne w metrze

Źródło: UM Warszawa

W tym artykule przeczytasz o:

  • pracach modernizacyjnych planowanych na I linii metra
  • zakresie prac na poszczególnych stacjach, także na Żoliborzu i Bielanach

Najstarsze stacje linii metra M1 zaczęły powstawać jeszcze w latach 80. Standardy prowadzenia takich inwestycji były wówczas diametralnie inne, a technologia użyczona przez Związek Radziecki nie należała do najnowocześniejszych. W dodatku przez kilkadziesiąt lat nieprzerwanego użytkowania wiele urządzeń czy systemów po prostu się wyeksploatowało i trzeba je wymienić na nowe.

Prace te zostaną wykonane do końca 2024 roku, a zadaniami podzielą się Zarząd Transportu Miejskiego i Metro Warszawskie. Na ten cel wydanych zostanie 16,7 mln zł brutto.

W ramach prac modernizacyjnych na stacji Racławicka zostaną wymienione elementy systemu zasilania, przede wszystkim rozdzielnice prądu stałego, które bezpośrednio zasilają przejeżdżające pociągi metra.

Nowe rozwiązania pozwolą na monitorowanie sytuacji dyżurnemu stacji już z poziomu dyspozytorni. Modernizacja urządzeń zasilania trwa na linii M1 już od kilku lat. Zmodernizowano pod tym względem stacje Imielin, Ursynów, Kabaty, Wilanowska oraz STP Kabaty.

W planie prac modernizacyjnych znalazła się takze wymiana centrali pożarowych na odcinku M1 – od stacji Świętokrzyska aż do Młocin. Pojawią się tu nowocześniejsze systemy, które szybciej reagują na zagrożenie. Połączą się one z centralą na Kabatach, skąd dyżurny będzie mógł wydawać dyspozycje. W razie potrzeby zostanie wstrzymany ruch, a wentylatory załączą się automatycznie, wyciągając z tuneli metra dym i szkodliwe gazy. Z kolei na stacji Plac Wilsona szykuje się wymiana central gaszenia gazem na urządzenia nowszego typu.

W razie wybuchu pożaru pomogą też nowe tzw. falowniki, które sterują wentylatorami oddymiającymi na stacjach i w tunelach metra. W 2024 roku mają się pojawić cztery takie urządzenia.

W metrze pojawi się również nowe oświetlenie – lampy starego typu zostaną zastąpione przez LED-owe, które zapewnią więcej światła, a jednocześnie zmniejszą pobór prądu. Na stacjach: Pole Mokotowskie, Politechnika i Ratusz Arsenał wymienione zostaną ścieżki dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niewidomym i niedowidzącym. Są one już od kilku lat użytkowane w warszawskim metrze (a także np. na dworcach kolejowych). Teraz pojawią się nowe ścieżki – wygodniejsze dla pasażerów, wykonane z ryflowanych płyt kamiennych. Takie listwy zainstalowane zostały już na stacji Pole Mokotowskie – przy okazji budowy trzech nowych wind na głowicy północnej.

Metro Warszawskie planuje także modernizację urządzeń zasilających. Te działania odbywają się równolegle z innym ważnym procesem – wymianą systemu sterowania ruchem. Jeszcze w tym roku pracami objęty zostanie odcinek M1 – od stacji Politechnika do stacji Plac Wilsona. Urządzenia przekaźnikowe zostaną wymienione na urządzenia komputerowe. Po zakończeniu całości zaplanowanych modernizacji możliwa będzie redukcja kosztów utrzymania całego systemu, który będzie też mniej awaryjny. W tym roku zostaną także zmodernizowane urządzenia do monitoringu na odcinku od stacji Dworzec Gdański do Słodowca.

System CCTV zainstalowany obecnie na tych stacjach oparty jest o kilkunastoletnie rejestratory – bez wsparcia technicznego producenta. Urządzenia te zostaną wymienione na nowocześniejsze i będzie ich więcej. Nowe urządzenia będą również kompatybilne z kamerami zainstalowanymi w najnowszych pociągach metra Skoda Varsovia. Konstrukcja podziemna metra jest stale narażona na działanie wilgoci i napór wód gruntowych. Szczególnie łączenia obudowy tuneli, a także dylatacje na stacjach są wrażliwe na działanie wody. Dlatego w tym roku szykują się prace uszczelniające, które wykonane zostaną z użyciem żywic lub żeli iniekcyjnych. Do uszczelnienia jest około 50 metrów bieżących dylatacji oraz 90 metrów bieżących rys w ścianach i płytach dennych stacji.

Corocznie wykonywane są np. szlifowania szyn przy pomocy specjalnej maszyny Speno, która podczas nocnej przerwy technicznej wykonuje tzw. reprofilację główki szyny. Taki zabieg jest konieczny, gdyż podczas eksploatacji szyny ścierają się i odkształcają, co wpływa na wzrost poziomu hałasu i drgań odczuwalnych przez pasażerów w czasie jazdy. Szlifowanie to jeden z zabiegów konserwacyjnych, który wpływa na wydłużenie żywotności szyn. Jednakże z czasem konieczna jest ich wymiana. W tym roku na linii M1 będzie to dokładnie 4992 metrów szyn.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ