Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 10:28

Nominacje do 17. Nagrody Literackiej m.st. Warszawy

23 kwietnia, w dniu obchodów Światowego Dnia Książki, ogłoszono nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu kategoriach. Laureatów poznamy w czerwcu.
Nominacje do 17. Nagrody Literackiej m.st. Warszawy

Autor: Piotr Matosek

Źródło: UM Warszawa

W tym artykule przeczytasz o:

  • Nagrodzie Literackiej Warszawy
  • nominowanych książkach

Nagroda Literacka Warszawy w obecnej formie funkcjonuje od 2008 roku, ale jej korzenie sięgają dwudziestolecia międzywojennego. Współczesny konkurs jest kontynuacją nagrody o tej samej nazwie, przyznawanej w latach 1926-38. Jej laureatami są m.in. Wiesław Myśliwski, Ewa Lipska, Zyta Rudzka, Ernest Bryll, Justyna Bednarek, Jakub Żulczyk, Anna Bikont, Andrzej Stasiuk, Grzegorz Piątek oraz Wanda Hagedorn i Ola Szmida.

Do 17. edycji Nagrody Literackiej Warszawy zgłoszonych zostało aż 755 książek: 293 powieści, 212 tomów poezji, 149 książek dla dzieci, 37 komiksów i powieści graficznych oraz 75 książek o tematyce warszawskiej. W ostatniej kategorii liczba zgłoszonych tytułów wzrosła o blisko 50% w stosunku do roku ubiegłego.

Jury Nagrody Literackiej, które obradowało w składzie: Justyna Sobolewska – przewodnicząca, Maciej Jakubowiak – sekretarz, Jarosław Klejnocki, Anna Kramek-Klicka, Piotr Sadzik, Agnieszka Sowińska, Karolina Szymaniak wytypowało nominacje w poszczególnych kategoriach. Oto one:

Proza

  • Grzegorz Bogdał, „Idzie tu wielki chłopak”, Wydawnictwo Czarne
  • Tomasz Różycki, „Złodzieje żarówek”, Wydawnictwo Czarne
  • Aleksandra Tarnowska, „Wniebogłos”, Wydawnictwo ArtRage

W kategorii proza nominację otrzymał Grzegorz Bogdał, który, jak podkreśla jury, w swoich opowiadaniach ze zbioru „Idzie tu wielki chłopak” z nieposkromioną pasją wystawia bohaterów i bohaterki na próby, a potem przygląda się, jak wszystko zaczyna się sypać. Kolejna książka to “Złodzieje żarówek”. W uzasadnieniu tej nominacji czytamy: Tomasz Różycki uplata gęsty od dygresji poemat prozą o życiu kłębiącym się w bloku z wielkiej płyty gdzieś pod koniec lat 80. W tej kategorii nominację otrzymała również Aleksandra Tarnowska za „Wniebogłos”, czyli opowieść o dorastaniu na polskiej wsi w latach 70.

Poezja

  • Justyna Kulikowska, „Obóz zabaw”, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Poznaniu
  • Marcin Orliński, „Późne słońce”, Wydawnictwo Wolno
  • Marta Podgórnik, „Erwin i Fatum”, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Poznaniu

Pierwsza nominacja w kategorii poezja trafia do Justyny Kulikowskiej. Autorka podejmuje temat podlaskich rzeźni i postaci uprzedmiotowionych kobiet - zadaje pytania o to, co może zrobić język w obliczu przemocy. Druga nominacja to „Późne słońce” Marcina Orlińskiego, poeta opowiada o doświadczaniu świata zarówno w skali makro, jak i w skali mikro. Kolejna nominacja przypadła Marcie Podgórnik, poetce znanej z ironii i gorzkich rozpoznań.

Literatura dziecięca

  • Anna   Kaźmierak (tekst i ilustracje), „Gdzie ty jesteś, koguciku?”, Wydawnictwo Wytwórnia
  • Marta Lipczyńska-Gil (tekst), Marta Ignerska (ilustracje), „Ferment w mieście”, Wydawnictwo Hokus-Pokus
  • Maria   Strzelecka (tekst i ilustracje), „Hajda. Beskid bez kitu”, Wydawnictwo Libra PL

Listę otwiera Anna Kaźmierak z książką „Gdzie ty jesteś, koguciku?”. Jury nie ma wątpliwości. Ta książka dla najmłodszych kipi i krzyczy jaskrawymi kolorami, ogrywa konwencję wyszukiwanki, formy lubianej przez najmłodszych czytelników, by pokazać, jak wielka siła tkwi w polskiej tradycji wizualnej sztuki ludowej. Druga nominacja to „Ferment” Marty Lipczyńskiej-Gil (tekst) i Marty Ignerskiej (ilustracje). Istna jazda bez trzymanki przez słowa, kolory i smaki. Wszystko kręci się tu jak szalone i nic nie jest oczywiste. Trzecia nominacja trafia do Marii Strzeleckiej i książki „Hajda. Beskid bez kitu”. Autorka rozmawia z niepamięcią, wsłuchuje się w historie opowiadane przez beskidzki pejzaż.

Książka o tematyce warszawskiej

  • Katarzyna Chudyńska-Szuchnik, „Świdermajerowie”, Wydawnictwo Dowody
  • Tymon Grabowski, „Paskudnik Warszawski”, Wydawnictwo Złomnik
  • Michał Książek, „Atlas dziur i szczelin”, Wydawnictwo Znak

„Świdermajerowie” Katarzyny Chudyńskiej-Szuchnik otwierają listę książek wyróżnionych w tej kategorii. To udana próba mapowania podwarszawskości architektonicznym tropem. Autorka bada historię letniskowych miejscowości na tzw. linii otwockiej w XX i XXI w. przez pryzmat splątanych historii jej budowniczych i mieszkańców - brzmi fragment uzasadnienia jury. Kolejną nominację otrzymał Tymon Grabowski i „Paskudnik Warszawski”, czyli fascynująca opowieść fotograficzno-narracyjna o Warszawie „B” – jej zapomnianych zaułkach, ruderach, zachwaszczonych ogródkach działkowych, destruktach budowlanych. Trzecia nominacja została przyznana książce „Atlas dziur i szczelin” Michała Książka za tworzony z uwagą dziennik dzikiej natury, pozostającej w zasięgu i poza zasięgiem ludzkiego wzroku.

Komiks i powieść graficzna

  • Katarzyna „Falauke” Czarna, „Czy wszystko smakuje?”, Kultura Gniewu
  • Maciej Sieńczyk, „Spotkanie po latach”, Wydawnictwo Literackie
  • Jacek Świdziński, „Festiwal”, Kultura Gniewu

W kategorii komiks i powieść graficzna jury nominowało „Czy wszystko smakuje?” Katarzyny „Falauke” Czarnej. Ten komiks zdradza sekrety kuchennego zaplecza, ale też opisuje ludzi przygotowujących i serwujących twój posiłek. To zabawny, słodkogorzki portret pracy we współczesnej gastronomii. Druga nominowana książka to “Spotkanie po latach” Macieja Sieńczyka. Swoje okrutnie zabawne historie, zapętlane dygresjami, sztukowane sentencjami, utkane z chaosu informacyjnego i zasłyszanych fraz. „Festiwal” Jacka Świdzińskiego to z kolei książka, w której autor pokazuje, jak projekt propagandowy wymyka się spod kontroli i staje się momentem otwarcia nowej epoki.

Zwycięzcy tegorocznej edycji zostaną ogłoszeni 15 czerwca podczas gali finałowej.

Fot: Bartosz Mikulski

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 32 km/h