Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:54

Wokół komina, czyli o historii VI kolonii WSM

[Tylko u nas] W 1927 r. Bruno Zborowski oprócz projektów III i V kolonii zrealizował projekt zespołu wychowawczego w skład którego wchodziły szkoła, przedszkole i żłobek, a także kompleks gospodarczy w skład którego wchodziły kotłownia centralnego ogrzewania i pralnia z kąpieliskiem. Na przestrzeni lat teren ten ulegał różnym przekształceniom. Nazwano go VI kolonią Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Początki kotłowni i wielkiego komina

Dnia 21 października 1928 r. położony został kamień węgielny pod budowę kotłowni centralnego ogrzewania. Projekt instalacji wykonał inż. Ludwik Merkel. Podłużny budynek o charakterystycznym półkolistym dachu projektu Bruna Zborowskiego usytuowano przy skrzyżowaniu ul. Suzina i ul. Płońskiej (obecnie Próchnika). Elewację budynku stanowiły wąskie i długie wertykalne okna podkreślone pionowymi elementami konstrukcyjnymi, które podkreślono ciemniejszym kolorem tynku. Zborowski projektując budynek kotłowni chciał w ten sposób nadać lekkości bryle budynku, która stanowiła centralny punkt nowoczesnego osiedla modernistycznego. Z kolei zza bryły budynku Zborowski zaprojektował wielki ceglany komin wokół którego oplatają już nieistniejące żeliwne spiralne schody. Budowę kotłowni ukończono w lipcu 1929 r.

W kotłowni w niedługim czasie urządzenia grzewcze zostały zmodernizowane skutkiem czego zmniejszyła się powierzchnia zajmowana przez kotły. Powstała wtedy możliwość wykorzystania części obszernej hali do innych celów.

Kotłownia, w tyle budynku przy ul. Marymonckiej (obecnie Słowackiego)
Przebudowa kotłowni

W 1932 r. powstał pomysł powstania kąpieliska (basenu) lub stworzenia sali koncertowo-teatralnej. Ze względu na przydzielenie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kwoty 40 tysięcy złotych, Zarząd WSM zdecydował się na budowę sali koncertowo-teatralnej - teatr im. Stefana Żeromskiego Ireny Solskiej. Projekt przebudowy kontynuował Bruno Zborowski, zaś wnętrze wraz z urządzeniami takimi jak scena, czy mobilna widownia, zaprojektował Szymon Syrkus. Otwarcie teatru miało miejsce 4 kwietnia 1933 r.Po wojnie kotłownia uległa różnym przekształceniom. Główny budynek bliżej skrzyżowania ul. Suzina i ul. Próchnika przeszedł po wojnie przebudowę. Budynek podwyższono, spłaszczono nieco łuk dachu, a także zmieniono podział otworów okiennych na ścianie szczytowej.

Kotłownia w latach powojennych po częściowej przebudowie

 

Kino Tęcza

27 lipca 1945 w budynki kotłowni zostaje otwarte kino Tęcza. W tym celu powstaje przybudówka od strony północnej. W niej znalazła się kabina projekcyjna, hol i kasa biletowa. Na przełomie lat 60. i 70. podjęta zostaje decyzja o przebudowie samego kina. Autorami projektu byli Bożena i Waldemar Hincowie, zaś autorką kultowego neonu Magdalena Byczyńska. W wyniku przebudowy dochodzi do sporej zmiany w wyglądzie architektonicznym części budynku. W tej formie kino przetrwało do 1997 r. Obecnie w tym miejscu powstaje Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Kino Tęcza pod koniec lat 40. XX w.
Budynek pralni centralnej

Od strony ul. Płońskiej Zborowski zaprojektował także budynek pralni centralnej. Istniejący do dziś budynek przylega do budynku kotłowni. Zrealizowany był między czerwcem 1930 a lipcem 1931 r. W budynku znajdowały się maszyny pralnicze, wirówki, magle i suszarnia kulisowa. Z kolei na piętrze mieściło się kąpielisko. Dziś w tym budynku mieści się siedziba Zarządu Spółdzielni.

Budynek Pralni (dziś Biuro Zarządu WSM-ŻC), ul. Próchnika 6

 

Kąpielisko w budynku Pralni przy ul. Próchnika 6

 

Wnętrze pralni

 

Wnętrze pralni
Zespół wychowawczy (szkoła, przedszkole i żłobek)

W pierwszych założeniach osiedla żoliborskiego zakładano budowę dużego zespołu wychowawczego na terenie VI kolonii. Pierwszy projekt wykonał Bruno Zborowski zaprezentowany w 1927 r. Przewidywał on budowę trzech budynków. Od ul. Filareckiej zaprojektowano plac z którego miało się wchodzić bezpośrednio na ul. Płońską i ul. Sierpecką. Między tymi dwiema ulicami znajdować miał się budynek szkoły. Z kolei Po obu stronach miały powstać dwa mniejsze symetryczne względem siebie budynki o charakterystycznej półkolistej fasadzie, które jednocześnie miały domykać III i V kolonię. W tych budynkach znajdować się miały przedszkole i żłobek.

 

5 lat później projekt zespołu został zaktualizowany. Do Brunona Zborowskiego dołączył Jan Chmielewski. Nowy projekt przewidywał budowę dużego gmachu szkoły spółdzielczej stanowiącego pierzeję dla ul. Filareckiej. Bryła budynku miała połączyć się z III i V kolonią. Symetrycznie względem budynku przewidziano dwa przejazdy na poziomie parteru i pierwszego piętra. Dzięki znajdującym się tam słupom drugie  i trzecie piętro mogło przebiegać nad wspomnianą ul. Płońską i ul. Sierpecką. Z kolei na terenie między ul. Filarecką a ul. Ustronie (dziś Toeplitza) zaprojektowano kąpielisko. Ostatecznie do realizacji tego zespołu nigdy nie doszło.

Dwa przedszkola projektu Niny Jankowskiej

Około 1934 r.  zrealizowano prowizoryczny drewniany przeszklony pawilon projektu Niny Jankowskiej, w którym znajdowało się przedszkole dla 50 dzieci. Już wtedy zakładano, że docelowe przedszkole powstanie przy ul. Suzina, co udało się zrealizować dopiero po wojnie. Ważnym elementem w programie zdrowotno-wychowawczym RTPD był ogród, w którym dzieci spędzając czas mogły pielić grządki, ćwiczyć czy po prostu bawić się. Tymczasowe przedszkole przetrwało aż do 1951 r.

 

"Szklany Domek" - tymczasowe przedszkole przy ul. Próchnika wg projektu Niny Jankowskiej

Po wojnie również przy udziale Niny Jankowskiej przystąpiono do projektowania docelowego przedszkola wraz ze żłobkiem przy ul. Suzina 4. W 1947 r. RTPD postanowiło powrócić do przedwojennych planów zagospodarowania VI kolonii. Rok później Biuro Odbudowy Stolicy zatwierdziło plany budowy, gdzie natychmiast przystąpiono do budowy. W 1949 r. budowa została wstrzymana, co wynikało ze zmian w projekcie, które narzucił Wydział Oświaty Dzielnicowej Rady Narodowej projektantce. Pierwotnie Jankowska przewidywała budowę „dziecińca”, domu świetlicowego oraz żłobka. Ostatecznie placówka przedszkolna została zaprojektowana dla 120 dzieci. Zarówno w przedwojennym prowizorycznym pawilonie, jak i w powojennym budynku Jankowska zaprojektowała duże szwedzkie okna z charakterystycznym potrójnym podziałem. Parapety okien zaczynały się na wysokości 40 cm, zaś ramy okienne były uchylane do zewnątrz. Duże okna pozwalały w łatwy sposób przewietrzać niewysokie budynki, a jednocześnie dostosowana stolarka okienna nie powodowała przeciągów. W przedszkolu przy ul. Suzina wprowadzono pionierskie rozwiązanie polegające na wprowadzeniu nowoczesnego rozwiązania grzewczego. Jego zastosowanie wymusiło zmiany w projekcie polegające na podwyższeniu dachu. Ostatecznie prace budowlane zakończono dopiero w 1951 r. Aktualnie budynek po przebudowie ma do dziś zachowaną mozaikę oraz charakterystyczne okrągłe otwory w zadaszeniu w strefie wejściowej. Największą ingerencją było zmniejszenie otworów okiennych poprzez podwyższenie parapetów.

 

Budynek mieszkalny i szkoła przy ul. Filareckiej

W latach tzw. „odwilży gomułkowskiej”, czyli po 1956 r. spółdzielnie mieszkaniowe znowu mogły samodzielnie budować. Wcześniej nowe mieszkania budował Zakład Osiedli Robotniczych, który powstał w wyniku centralizacji władzy. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa postanowiła domknąć teren wzdłuż ul. Filareckiej w miejscu, gdzie Zborowski i Chmielewski przewidywali wybudować szkołę spółdzielczą. WSM zaprosiła do współpracy Jacka Nowickiego, syna Mariana Nowickiego, wieloletniego prezesa Spółdzielni, który dotychczas pracował dla ZOR, m.in. projektując Kolonię Śmiała czy Kolonię Wyspiańskiego. Nowicki zaprojektował 4-kondygnacyjny budynek mieszkalny z pocztą, a także z pomieszczeniami dla Biura Spółdzielni, gdzie znajdowały się przez kilka lat pracownie architektoniczne WSM. Budynek ukończono w 1959 r., gdzie na I piętrze Jacek Nowicki zamieszkał ze swoją rodziną. W miejscu gdzie przed wojną były lodowiska i planowano kąpielisko Nowicki zaprojektował szkołę wraz z boiskiem. Była to część większego założenia urbanistycznego w skład którego wchodziły także SDH Merkury oraz gmach Prezydium Dzielnicowej Rady Narodowej (dziś Urząd Dzielnicy Żoliborz). Pierwotnie zarówno budynek szkoły, jak i budynek przy ul. Filareckiej 3 wyróżniał się elewacją z cegły piaskowo-wapiennej. Sam budynek Filareckiej 3 miał zróżnicowaną elewację. Od strony wschodniej była to jednolita ceglana elewacja, zaś od strony zachodniej budynek posiadał charakterystyczne podziały poziomie i pionowe. Między podziałami elewacja była pokryta szarym tynkiem. To opracowanie elewacji towarzyszyło Nowickiemu przy kolejnych osiedlach zrealizowanych dla WSM. W tym samym czasie budowało się osiedle Serek Żoliborski, gdzie zastosowano takie samo rozwiązanie. W nieco uproszczonej wersji powtórzone zostało także na Zatrasiu czy też na elewacji SDH Merkury.

ul. Filarecka 3 - widok od strony dziedzińca

 

Źródło:

1. Łukasz Heyman, "Nowy Żoliborz 1918-1939", Ossolineum, PAN, Wrocław 1976; 2. Jarosław Zieliński, Tomasz Pawłowski, Żoliborz. Przewodnik Historyczny, Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2008; 3. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa, odbitka z monografii "Spółdzielczość Mieszkaniowa w Polsce", Warszawa 1938;4. Ilustrowany Kalendarz Dzielnicy Żoliborz 2016, Wydawnoctwo RM


 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.