Część Cytadeli, gdzie powstaje muzeum jest dziś wielkim placem budowy. Nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego zyskała już swój pierwszy eksponat. To pozostałości samolotu Dakota III nr FL 547, którym naczelny wódz gen. Kazimierz Sosnkowski przybył na inspekcję oddziałów II Korpusu Polskiego przed bitwą o Monte Cassino.
Maszynę przetransportowano z Kanady do Wrocławia, a ze stolicy dolnego śląska do Warszawy. - To właśnie nim Naczelny Wódz gen. Kazimierz Sosnkowski przybył na inspekcję oddziałów II Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa we Włoszech, przed bitwą o Monte Cassino – poinformowało Wojska Polskiego.
Muzealny rejon Cytadeli
Aktualnie w Cytadeli od ubiegłego roku trwają zaawansowane prace budowlane. Efektem mają być dwa muzea. Jednym z nich jest nowa siedziba Muzeum Historii Polski. Placówka również zdobyła pierwszy wyjątkowy eksponat. Jest nim oryginalny egzemplarz Enigmy. Nowy gmach Muzeum Historii Polski ma być gotowy za dwa lata zaś część nowej siedziby Muzeum Wojska Polskiego w 2020 roku.
Cel? Doprowadzić Dakotę do stanu ekspozycyjnego
Eksponatem zajmą się teraz eksperci. Ocenią oni skalę zniszczeń oraz nakreślą zakres wymaganych prac konserwatorskich i renowacyjnych jakie będą potrzebne do odrestaurowania samolotu.
Szacuje się, że maszynę wyprodukowano pod koniec 1942 lub na początku 1943 roku w Oklahoma City w stanie Oklahoma USA, gdzie działały zakłady produkcyjne firmy Douglas. We wrześniu 1943 roku samolot uzupełnił flotę powietrzną sił USA. W ramach udzielonego wsparcia przez Amerykanów, Dakota trafiła na wyposażenie wojskowe do Brytyjczyków. Stało się to zgodnie z umową Lend-Lease Act zapewniającą wsparcie dla państw walczących z Niemcami. Po przeleceniu Atlantyku trafił najpierw do 512 a następnie do 511 Dywizjonu Transportowego RAF (23.01.1944). Był wykorzystywany m.in. do przewozu ważnych osobistości.
Z historią naszego kraju maszyna powiązana jest przede wszystkim ze względu na postać gen. Kazimierza Sosnowskiego i wspomnianej inspekcji oddziałów gen. Władysława Andersa we Włoszech. Samolot został utrwalony przy okazji tej inspekcji na licznych zdjęciach, na których widać jego charakterystyczny dziób oznaczony biało-czerwoną szachownicą i napisem „Spirit of Ostra Brama” („Duch Ostrej Bramy”)
Służył jak cywilny samolot, ciągle zmieniał właścicieli, aż trafił do Polski
Po zakończeniu wojny Dakota III nr FL 547 była wykorzystywana w jednostkach szkolenia bojowego i jednostkach zaopatrzenia RAF.
Kilka lat później samolot sprzedano firmie Canadair Limited w Montrealu w Kanadzie. Dostosowano go wówczas do potrzeb transportu cywilnego i służył jako samolot pasażerski dla Trans Kanada Air Lines, w której latał od 1947 r. z cywilną rejestracją CF-TES. Zmieniał jeszcze kilkakrotnie użytkowników. W 1970 r. został ostatecznie wykreślony z rejestrów sprzętu latającego.
- Został odnaleziony i zidentyfikowany w końcu lat 90 XX w. przez miłośników lotnictwa w zbiorach Parku Dziedzictwa 17 Skrzydła Królewskich Sił Powietrznych Kanady w Winnipeg – czytamy w komunikacie Muzeum Wojska Polskiego.
Napisz komentarz
Komentarze