W tym artykule przeczytasz o:
- tygodniu warszawskich kin studyjnych
- programie tygodnia
- wydarzeniach w żoliborskich kinach Wisła i Elektronik
W Tygodniu Warszawskich Kin Studyjnych biorą udział wszystkie warszawskie kina studyjne, czyli: Atlantic, Amondo, Iluzjon, Kinokawiarnia Stacja Falenica, Kino Na Boku, Kinoteka, Kultura, Luna, Muranów, Praha, Świt, U-jazdowski i oczywiście żoliborskie kina Elektronik i Wisła.
W każdym z kin zaplanowano pokazy, dyskusje, warsztaty, wystawy, spotkania, spacery, a nawet potańcówkę. Zobaczyć będzie można ponadczasową klasykę, kroniki filmowe, teatroteki, a także najnowsze europejskie produkcje, w tym filmy dla dzieci. Część wydarzeń jest całkowicie bezpłatna, pozostałe w przystępnych cenach.
Tydzień Warszawskich Kin Studyjnych otworzy seans filmu „Wilczyca” w piątek 19 kwietnia w kinie Luna, po którym odbędzie się dyskusja poświęcona polskiemu kinu gatunkowemu. Na sobotę zaplanowano pokaz przedpremierowy bajki „Kicia Kocia w przedszkolu”, a na popołudnie spacer z reżyserem Dariuszem Gajewskim śladami lokacji do filmu „Warszawa”.
Z kolei w poniedziałek 22 kwietnia młodzież szkolna weźmie udział w warsztatach pisania bloga, a fani kultowego „Kilera” Juliusza Machulskiego będę mieli okazję spotkać się z Janem Englertem i Katarzyną Figurą.
W kinie Wisła na Żoliborzu w ramach Tygodnia Kin Studyjnych we wtorek 23 kwietnia o godzinie 18:00 odbędzie się czytanie fragmentów debiutanckiej powieści znanego reżysera Radosława Piwowarskiego „Lekcje seksu doktora Alzheimera” w interpretacji Katarzyny Figury oraz pokaz krótkometrażowego filmu „Victoria” (28 min) w reżyserii Karoliny Porcari z Katarzyną Figurą w roli głównej. Po seansie spotkane z Katarzyną Figurą, Karoliną Porcari i Radosławem Piwowarskim
Katarzyna Figura – ceniona aktorka filmowa i teatralna. W 1985 roku ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Niedługo potem zagrała role w dwóch ponadczasowych filmach: „Kingsajz” i „Pociąg do Hollywood”. Przez lata zbudowała pozycję jednej z najpopularniejszych aktorek polskiego kina, występując w tak znaczących filmach jak m.in. „Kiler”, „Zemsta”, „Żurek”, „Aria Diva”, „7 uczuć” i „Chrzciny”. Za granicą pracowała m.in. z Robertem Altmanem.
Karolina Porcari – włosko-polska aktorka filmowa, telewizyjna i teatralna, scenarzystka i reżyserka. Ukończyła wydział aktorstwa na Akademii Teatralnej Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie oraz kurs reżyserii „Studio prób“w Mistrzowskiej Szkoły Wajdy w Warszawie. Zagrała wiele ról filmowych i teatralnych, m.in. w spektaklach „Hamlet“ w reż. Radka Rychcika, „Bracia Karamazov“ w reż Janusza Opryńskiego, w monodramie „Luna“ w reż. Artura Urbańskiego, w filmach „Come l’ombra“ Mariny Spada, „Mały zgon“ Juliusza Machulskiego, „Ojciec“Artura Urbańskiego. Zadebiutowała jako reżyserka spektaklem „Zła matka“, ironiczną refleksją nad kobiecością i macierzyństwem, za który dostała nagrodę za reżyserię na TopOFFfestival w Tychach 2018. Współpracowała z wieloma twórcami w Polsce i zagranicą, takimi jak Martha Coolidge, Marek Koterski i Edoardo Winspeare. Wielokrotnie nagrodzona za krótkometrażowe filmy „Peccatrice” i „Victoria”.
Radosław Piwowarski – reżyser i scenarzysta. W 1971 roku ukończył studia na wydziale reżyserskim w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. W latach 1972–1981 był członkiem Zespołu Filmowego X, kierowanego przez Andrzeja Wajdę. Od 1998 roku do 2003 roku pełnił funkcję dyrektora programowego I Programu Telewizji Polskiej. W swoim dorobku ma m.in. takie produkcje jak „Yesterday”, „Pociąg do Hollywood”, „Złotopolscy”, „Kolejność uczuć”, „Jan Serce”. W Wydawnictwie Marginesy opublikował debiut powieściowy „Lekcje seksu doktora Alzheimera”. W książce twórca opowiada o miłości starego aktora celebryty i emerytowanej nauczycielki. W niedawnym wywiadzie radiowym w Programie I Polskiego Radia mówił: Stało się coś takiego, że od pięćdziesiątki, sześćdziesiątki, dopiero zaczynamy żyć. I to jest druga część tej powieści: ta umowna starość może być pasem startowym do nowego życia.
W czwartek, na zakończenie tygodnia, odbędzie się natomiast wyjątkowe wydarzenie w żoliborskim kinie Elektronik – seans filmu Aleksandra Hertza „Bestia” z muzyką na żywo w wykonaniu Pawła Szamburskiego.
"Bestia" to jedyny zachowany w całości film z Polą Negri nakręcony w Polsce. Inny, alternatywny tytuł tego typowego melodramatu to Kochanka Apasza. Od 1921 r. film dostępny jest także w USA jako The Polish Dancer.
Pola to uboga wiejska dziewczyna, która wolny czas spędza w środowisku warszawskiego półświatka adorowana przez swego ukochanego – Dymitra. Pewnego dnia, po awanturze z rodzicami, postanawia uciec z domu, a potem uwolnić się od swego natrętnego kochanka. W hotelu upija go, okrada i porzuca. Od tej pory rozpoczyna samodzielne życie jako modelka i tancerka w kabarecie. Wkrótce poznaje bogatego przemysłowca Aleksego i rozpoczyna z nim romans. Dziewczyna nie wie, że Aleksy jest żonaty a upokorzony Dymitr postanawia się zemścić.
Paweł Szzamburski – kompozytor, improwizator, współzałożyciel wytwórni Lado ABC, działacz warszawskiej sceny improwizowanej. Związany z wieloma składami, m.in.: Tupika, Cukunft, Horny Trees, Sza/Za i Bastarda. Tworzy muzykę dla filmu, kina niemego, teatru, tańca współczesnego. Najczęściej wykorzystuje klarnet, głos oraz elektronikę.
Bestia
melodramat, niemy
Reż. Aleksander Hertz
Obsada: Pola Negri, Maria Dulęba, Witold Kuncewicz, Jan Pawłowski, Mia Mara
Polska, 1917
48 min
Po seansie odbędzie się także spotkanie z autorkami książki „Sfinks. Wizjonerzy i skandaliści kina” Izabelą Żukowską i Faustyną Toeplitz-Cieślak. Prowadzenie Anna Serdiukow.
Napisz komentarz
Komentarze