Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:26

Recenzja: "Skiba - ciągle na wolności"

„Fenomen i jednocześnie paradoks Skiby: w sprytnym przebraniu niskiego, łysiejącego grubaska funkcjonuje jedna z bardziej kolorowych postaci rodzimego show-biznesu. A zdecydowana większość rodzimego show-biznesu działa dokładnie odwrotnie”. Nie zwykłem zaczynać swoich tekstów cytatami, ale słowa autorstwa Tomasza Jachimka (przytoczone podobnie jak wypowiedzi kilku innych znanych osób na wewnętrznej okładce książki) oddają w punkt charakterystykę Krzysztofa Skiby, jednocześnie mówiąc  prawdę o kondycji naszego „szołbizu”…. „Skiba. Ciągle na wolności. Autobiografia łobuza” - tak nazywa się książka, którą niedawno wygrał jeden z naszych czytelników. Jak się łatwo domyślić jest to autobiografia Krzysztofa Skiby, w powstaniu której – poza rzecz jasna głównym bohaterem – udział mieli też Jakub Jabłonka i Paweł Łęczuk. Lider i „zawiadowca sceny” zespołu Bic Cyc, happener, konferansjer, felietonista, osobowość telewizyjna, showman. Do tej listy spokojnie można by dodać kolejne określenia pasujące do Skiby. Dla mnie jest on jednak przede wszystkim znakomitym obserwatorem rzeczywistości. A swoje obserwacje potrafi przedstawić w wesoły, prześmiewczy, smutny, czasem brutalny, ale zawsze w bardzo inteligentny sposób. Znamy go przede wszystkim z tekstów zespołu Big Cyc, których większości, ten niezwykle barwny ptak polskiej sceny rozrywkowej, jest autorem. A weźmy choćby tylko płytę „Wojna Plemników” z 1993 r. Pojawiają się tam teksty od aborcji, poprzez narkomanię, emigrantów, wojnę w byłej Jugosławii, na zakłamaniu solidarnościowych działaczy kończąc. Świetny przykład różnorodności Skiby. Artystyczna i towarzyska historia zespołu Big Cyc – obchodzącego w tamtym roku hucznie swoje 30-lecie, (którego efektem jest m.in. dwupłytowe wydawnictwo „30 lat z wariatami”, na którym różni artyści wykonują utwory Big Cyca w swoich interpretacjach i aranżacjach)  – jest oczywiście bardzo ważnym punktem tej książki. Ale takich punktów jest więcej. Dużo miejsca (i słusznie) zostało poświęconych działalności Skiby w Pomarańczowej Alternatywie (antykomunistyczny ruch happeningowy działający głównie we Wrocławiu, ale też w kilku innych miastach, w tym Łodzi, w której Skiba mieszkał i studiował.).  Skiba był, a właściwie to ciągle jest, chyba najlepszym autorem happeningów (głównie tych niezależnych i antysystemowych) w Polsce. Zresztą to dzięki jednemu z nich powstał zespół, który odcisnął trwałe piętno na polskiej scenie muzycznej. Jak powiedział mi Skiba we wrześniu 2016 r. (na potrzeby wywiadu dla portalu Infomuza.pl): „Z założenia bowiem to nie miał być zespół, który nagrywa płyty, gra koncerty, wyjeżdża w trasy. To miał być „granat”, który miał trochę namieszać. Nie byliśmy nastawieni na kontynuację „kariery”. I być może dlatego to się udało.”. W autobiografii kwieciście opisuje kulisy najsłynniejszych happeningów i koncertów, przedstawiając nieznane powszechnie smaczki. To samo można napisać o kulisach powstania przebojów, choćby legendarnego „Makumby”, których de facto było dwóch! Zresztą ciekawostek w książce jest bez liku. Odsłaniają one często mniej znane oblicze rock’n’rollowego świata, ale także, a może przede wszystkim, to mniej popularne oblicze Skiby. Dowiedzieć się można np., że Krzysztof równie dobrze jak na imprezach stricto rozrywkowych odnajdywał się w roli konferansjera (choć on sam nie lubi tego określenia) u boku ś.p. Bogusława Kaczyńskiego, jako sprawny popularyzator…muzyki poważnej. Ale zanim Skiba stał się osobowością medialną możemy przeczytać o jego studiach na kulturoznawstwie, działalności kabaretowej i teatralnej. Skiba z równą swadą opisuje w książce zarówno czasy PRL-u, dzikiego kapitalizmu jak i teraz współczesne. Nie unika społecznych, socjologicznych, ale także politycznych obserwacji. Żyjemy bowiem w czasach, kiedy ciężko uciec zupełnie od polityki. A Skiba jawnie nie unika krytyki władzy i środowiska związanego z PiS-em. Oczywiście pisze też, subtelnie i z taktem, o rodzinie i życiu prywatnym. Ale także np. o swoim pobycie w areszcie, kulisach pracy w telewizji (zwłaszcza w legendarnym programie „Lalamido”, ale także dla kontrastu w „W tyle wizji”), realiach polskiego show-biznesu czy zamiłowaniu do muzyki. Książkę czyta się przysłowiowym jednych tchem w czym kompletnie nie przeszkadza jej nietypowa konstrukcja objawiająca się brakiem chronologii. Kawałki tej układanki są porozrzucane, ale pasują do siebie w różnych konfiguracjach. Całość, jak przystało na Skibę, jest napisana w zabawny sposób, a niektóre fragmenty sprawiały, że ze śmiechu musiałem przerywać czytanie. Niewątpliwym atutem książki są liczne zdjęcia, np. naszego bohatera…z Antonim Macierewiczem! Skiba zawsze cechował się radosnym podejściem zarówno do pracy artystycznej jak i wielu innych form swego zaangażowania. Przede wszystkim jednak z tej książki wyłania się prawdziwy obraz jej bohatera czyli człowieka nie tylko bardzo inteligentnego, kreatywnego i obdarzonego znakomity poczuciem humoru i dystansem do siebie, ale co najważniejsze po prostu dobrego, lojalnego, pomocnego, wiernego swoim przekonaniom, któremu nie odbiła przysłowiowa palma, mimo sukcesu i rozpoznawalności, które niewątpliwie osiągnął. Te cechy jego charakteru, (które mogę potwierdzić mając przyjemność znać go osobiście) miały niewątpliwie wpływ na to, co jest godne podziwu w grupie Big Cyc. Poza zróżnicowaną stylistyką muzyczną oraz ostrymi, prześmiewczymi, ale często też zaangażowanymi społecznie tekstami o sukcesie zespołu świadczy przede wszystkim fakt, że od ponad 30 lat tworzy go taka sama czwórka osób (poza Skibą także Jacek Jędrzejak, Jarosław Lis oraz Roman Lechowicz; w zespole są ponadto Piotr Sztajdel i Marek Szajda). To fenomen nie tylko na polską skalę. To samo można napisać o Skibie.  fot.Piotr Oleś

skiba_okladka

skiba_okladka


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.