Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:54

Braki w oświadczeniach majątkowych radnych

[Tylko u nas] Czy radni powinni pracować w spółkach miejskich i jednostkach organizacyjnych podlegających ratuszowi? To pytanie o aspekty moralne wobec osób, które wykonują służbę społeczną wykonując obowiązki radnego z pracą zawodową w spółkach i jednostkach podlegających instytucji, którą z pozycji radnego powinni kontrolować. Czy w tej sytuacji nie jest to konflikt interesów?
Braki w oświadczeniach majątkowych radnych

Źródło: Canva

 

 

Trzy radne dzielnicowe z Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej pracowały lub pracują w spółkach miejskich oraz jednostkach organizacyjnych podlegających ratuszowi. Ostatnio na łamach naszej gazety pisaliśmy o radnej Monice Kurowskiej, która do niedawna pracowała w Zarządzie Zieleni m. st. Warszawy. Więcej o jej losach w ZZW przeczytacie klikając ten LINK.

Kariera zawodowa radnej Tucholskiej w miejskiej spółce

Największe zainteresowanie mogą budzić oświadczenia majątkowe Joanny Tucholskiej, byłej już radnej. Jeszcze w ubiegłej kadencji radna została zatrudniona w Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o. o. będącej spółką miejską. Radna Tucholska jawnie przyznaje się do tego, że pracuje w SKM-ce. W oświadczeniu za 2017 r. możemy przeczytać, że Tucholska miała etat w SKM i zarobiła 27 991 złotych. W kolejnym oświadczeniu chwali się wyłącznie umową o pracę, gdzie w 2018 r. zarobiła 60 633 złote. 

Oświadczenie majątkowe radnej Tucholskiej za 2017 r.

Z kolei w oświadczeniach za 2019 i 2020 r. możemy przeczytać, że miała umowę o pracę oraz dietę radnej, lecz z obu tytułów nie wykazała żadnego dochodu. Z otrzymanej informacji od Wydziału Obsługi Rady, radna była wezwana do uzupełnienia braków. W informacji nt. analizy oświadczeń majątkowych przewodniczący Piotr Wertenstein - Żuławski wskazał, że radna Tucholska nie wykazała formy i roku nabycia nieruchomości, brak wszelkich dochodów, brak informacji o warunkach, kwocie i dacie zaciągnięcia kredytu w oświadczeniu z 2019 r., zaś w roku 2020 wezwano ją do uzupełnienia tych samych braków, a także w związku z brakiem podania roku produkcji oraz szacunkowej wartości pojazdu. Mimo obu wezwań, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej nie ma załączonych poprawionych oświadczeń. W oświadczeniu majątkowym z 2021 r. Joanna Tucholska wykazała, że z umowy o pracę uzyskała 167 731, 55 złotych, a w 2022 r. 170 558, 57 złotych. W mijającej kadencji radna pełniła funkcję przewodniczącej komisji infrastruktury.

Oświadczenie radnej Tucholskiej za 2019 r.
Oświadczenie majątkowe radnej Tucholskiej za 2020 r.
Oświadczenie majątkowe radnej Tucholskiej za 2022 r.
Kariera zawodowa radnej Rychter w OPS Żoliborz i ZGN Wola

Izabela Rychter jest radną dzielnicy od dwóch kadencji. W tych wyborach otrzymała rekordową liczbę głosów, ponad 2000.  Zanim nią została, zaczęła swoją działalność społeczną w Stowarzyszeniu Nowy Żoliborz. W 2014 r. została wybrana radną z list Platformy Obywatelskiej jako radna niezależna (niebędąca członkinią partii). W kolejnych wyborach radna wystartowała z listy Miasto jest Nasze - Ruchy Miejskie, będąc reprezentantką Nowego Żoliborza, również nie była członkinią Stowarzyszenia Miasto jest Nasze. Obecnie (mimo, że wciąż nie jest członkinią Platformy Obywatelskiej) wystartowała z pierwszego miejsca na liście KO.

Radna Rychter w trakcie obu kadencji pracowała w dwóch jednostkach organizacyjnych podległych Miastu. Najpierw w Ośrodku Pomocy Społecznej dla Dzielnicy Żoliborz. Pracując w OPS odpowiadała m.in. za organizację żoliborskich partnerstw lokalnych. Jednym z zadań statutowych Rady Dzielnicy jest opiniowanie sprawozdań OPS. W krótkim czasie jeden z radnych zauważył konflikt interesów, że radna zamierza głosować w celu przyjęcia sprawozdania wygłoszonego przez Dyrektorkę Ośrodka Pomocy Społecznej. Ostatecznie radna Rychter oznajmiła, że nie będzie brała udziału w głosowaniu. Po pewnym czasie, zdecydowała się zmienić pracę. Znalazła ją w innej miejskiej jednostce organizacyjnej, w sąsiedniej dzielnicy. Zatrudniono ją w Zakładzie Gospodarowania Nieruchomościami dla Dzielnicy Wola. Mimo że nie musi, to w przeciwieństwie do wielu innych radnych nie wykazuje w swoich oświadczeniach majątkowych gdzie pracuje. Zgodnie z jej oświadczeniem majątkowym radna z umowy o pracę w 2022 r. zarobiła przez rok 97 284, 39 złotych.

Co na to radne? 

Pytania o oświadczenia wysłaliśmy mailowo do radnej Joanny Tucholskiej oraz do Izabeli Rychter. Radna Rychter w swojej opowiedzi napisała, że w jej oświadczeniu są wszystkie wymagane informacje. Z kolei Joanna Tucholska nie udzieliła naszej redakcji żadnej odpowiedzi. 

Co na to Przewodniczący ustępującej Rady? 

Nasza redakcja zadała pytania Przewodniczącemu Rady Dzielnicy Piotrowi Wertensteinowi-Żuławskiemu. Zapytaliśmy czy radni zobowiązani są wykazywać w swoich oświadczeniach majątkowych stanowisko i miejsce zatrudnienia w przypadku, kiedy wykazują dochód z umów o pracę lub umów zleceń; czy radni mogą składać oświadczenia majątkowe, w których w punkcie VIII wykazują umowy i dietę radnego przedstawiając swoje dochody, a nie podają przy nich kwot? A także, kto weryfikuje i odpowiada za przyjęcie oświadczeń majątkowych radnych? Czy dopuszczalne jest przyjmowanie oświadczeń z niekompletnymi informacjami? Ponadto zapytaliśmy czy sposób w jakim była radna Joanna Tucholska wypełniała oświadczenia majątkowe za 2019 i 2020 r. w kwestii braku podania stanowiska, miejsca zatrudnienia, a także braku podania dochodów z umów i diety w pozycji VIII jest akceptowalne przez Urząd Dzielnicy?

Odpowiedzi w tej sprawie udzieliła nam Naczelniczka Wydziału Obsługi Rady Ewelina Kot, która wyjaśniła, że użyta alternatywa łączna "lub" nie wskazuje, że obowiązkiem radnego jest wskazanie wszystkich miejsc zatrudnienia, stanowisk i funkcji, lecz wystarczające jest wskazanie jednej z nich (przy czym zasadne jest wskazanie przede wszystkim tej, z którą wiąże się obowiązek złożenia oświadczenia). "Na podstawie art. 24h ustawy o samorządzie gminnym z dn. 8 marca 1990 r.  (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463, 1688) radny jest obowiązany do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym" - wyjaśniła naczelnik Ewelina Kot. Ponadto jak wyjaśniła Ewelina Kot, oświadczenia radnych nie podlegają niczyjej akceptacji, zwłaszcza Urzędu Dzielnicy, lecz jedynie weryfikacji zgodnie z powyższymi zasadami przez uprawnione organy. "Raz do roku Przewodniczący Rady Dzielnicy Żoliborz przedstawia na sesji Rady Dzielnicy informację na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych. Na XXI sesji Rady Dzielnicy Żoliborz w dniu 14 października 2020 r. została przedstawiona informacja o analizie oświadczeń majątkowych radnych złożonych za 2019 r. Na XXXII sesji Rady Dzielnicy Żoliborz w dniu 20 października 2021 r. została przedstawiona informacja o analizie oświadczeń majątkowych radnych złożonych za 2020 r." - dodała naczelniczka.

Z otrzymanych od Urzędu Dzielnicy informacji, przy stwierdzonych uchybieniach radni byli proszeni o uzupełnienie oświadczeń lub złożenie wyjaśnień. Dodatkowo analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, Naczelnik Urzędu Skarbowego uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie.

W analizie z 2019 r. mimo różnych uchybień wykazanym radnym, tylko dwóch radnych zostało wezwanych do uzupełnienia oświadczenia: Joanna Tucholska (KO) oraz Mateusz Kowalski (PiS), który zdał mandat w listopadzie 2021 r. Najwięcej uchybień wykazano Mateuszowi Kowalskiemu:

Z kolei u Joanny Tucholskiej wykazano te same uchybienia na które zwróciła uwagę nasza redakcja w kwestii dochodów:

 

Z kolei w 2020 r. także dwóch radnych zostało wezwanych do uzupełnienia oświadczenia. Tym razem było to Kondrat Smoczny, a także Joanna Tucholska. W przypadku radnego Smocznego były to niewielkie niedociągnięcia:

Z kolei u Joanny Tucholskiej nie tylko kolejny raz zabrakło informacji o dochodach, ale radna nie złożyła wyjaśnień w zakresie poziomu oszczędności przedstawionych w oświadczeniu:

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej nie widniają inne dokumenty, które wskazywałyby że radna złożyła poprawki do ww. oświadczeń. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.