W debacie samorządowej udział wzięło pięciu kandydatów będącymi liderami list do Rady Miasta w okręgu Bielany - Żoliborz: Kacper Pietrusiński (Koalicja Obywatelska), Marta Szczepańska (Lewica/Miasto jest Nasze), Dariusz Figura (Prawo i Sprawiedliwość), Jan Strzeżek (Trzecia Droga) oraz Bartłomiej Dziubak (Bezpartyjni).
Strefa Czystego Transportu (SCT)
Temat Strefy Czystego Transportu budzi dużo emocji. Kandydaci w tej sprawie mają różne zdanie. Zdaniem Kacpra Pietrusińskiego forma w jakiej strefa została przyjęta było wynikiem długiej dyskusji i kompromisu. "Wprowadzanie strefy jest wpisane na wiele lat. Uczyńmy pierwsze kroki. Jeśli strefa się sprawdzi, będziemy myśleć o jej poszerzaniu" - wyjaśnił kandydat Koalicji Obywatelskiej. Przeciwko wprowadzeniu tej strefy wypowiedział się Dariusz Figura. "Są lepsze metody, niż wykluczanie kogoś. w poprawie jakości powietrza. Smog to m.in. kopciuchy czy korki. Samochody na niskich biegach mocno zanieczyszczają powietrze" - dodał. Podobne zdanie w tej sprawie miał Bartłomiej Dziubak, który wskazał, że duży SUV spalający trzy razy więcej benzyny, może wjeżdżać do centrum, a cinquecento nie może. Jan Strzeżek stwierdził, że jeśli zostanie wybrany do Rady, będzie głosował przeciwko rozszerzeniu SCT. Z kolei radna Szczepańska jest za rozwojem strefy.
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN)
Obecnie mamy dysonans między Żoliborzem a Bielanami w kwestii strefy płatnego parkowania niestrzeżonego. Odkąd Żoliborz przyjął strefę ewidentnie widać, że na Bielanach stoi znacznie więcej zaparkowanych samochodów niż kiedyś. Często właśnie na Bielanach mieszkańcy przesiadają się m.in. do metra. Zdaniem radnego Figury dalszy rozwój SPPN ma sens, o ile zostanie zachowany bilans miejsc postojowych, zostaną przeprowadzone konsultacje społeczne w transparentny sposób oraz będzie w tej sprawie opinia Rady Dzielnicy. Z kolei Marta Szczepańska zaznaczyła, że obecnie problem parkowania przeniósł się na Bielany, odkąd SPPN została wprowadzona na Żoliborzu. "Mieszkańcy Bielan o tym boleśnie się przekonali" - dodała. Jan Strzeżek nie jest zwolennikiem wprowadzenia strefy na terenie całych Bielan. "Chciałbym skonsultować propozycję wprowadzenia strefy z każdym osiedlem osobno" - zaznaczył.
Ważną kwestią poruszoną podczas debaty było twierdzenie Lewisa-Mogridge'a, (czyli pogląd, że poszerzanie ulic nie prowadzi do zmniejszenia zatłoczenia, gdyż poszerzenie drogi zachęca kierowców bardziej do korzystania z takiej czy innej trasy). Każdy z uczestników debaty wyraził nieco inny pogląd w kwestii zwężenia ulic w centrum Warszawy. Radna Szczepańska wyraziła pełną aprobatę w kwestii zawężania ulic. Z kolei Dariusz Figura nie jest zwolennikiem zwężania ani poszerzania istniejących dróg. Podobnie w kwestii zmniejszania liczb miejsc postojowych w centrum. Uważa, że miejsca te sukcesywnie powinny zostać przeniesione na parkingi podziemne, aby uwolnić przestrzeń na powierzchni z nadmiaru parkujących tam aut.
Przyszłość komunikacji miejskiej
Autobusy
Internauci zwrócili uwagę, że największą uciążliwością jest brak komunikacji autobusowej na Żoliborzu Południowym. Radna Szczepańska podkreśliła, że komunikacja w tej części dzielnicy jest piętą Achillesową. "Poruszyliśmy podczas kampanii ideę szkolnego autobusu. Można byłoby uwzględnić zmianę podziału okręgów szkolnych i dowozić takim autobusem lokalnie, w podobny sposób jak zrobiono to w Wilanowie" - dodała radna.
Metro
Radny Figura zwrócił uwagę na potrzebę rozbudowy linii metra. "Dla Żoliborza istotny wpływ będzie miała budowa linii M4 i M5 ze stacją przesiadkową metra na Marymoncie. Duży wpływ będzie miało połączenie dla osiedli Ruda i Potok" - zaznaczył. "Istotną kwestią jest budowa sieci obwodnic dla całej Warszawy, które odciążą ruch samochodów w centrum, a także rozbudowa sieci tramwajowych" - dodał.
Kolej
Kacper Pietrusiński stwierdził, że bardzo chciałby się zgodzić z radnym Figurą, lecz rząd Prawa i Sprawiedliwości uruchomił mechanizm, który ograniczył finansowo realizację istotnych inwestycji. "Będzie nam zależało, żeby wybudować czwartą linię metra w miarę szybko" - dodał.
Przyszłość ul. Powązkowskiej
Podczas debaty wielokrotnie pojawiły się postulaty w kwestii przyszłości ul. Powązkowskiej. Ulica zdecydowanie wymaga remontu i dostosowania jej pod względem dostępności do węzłów przesiadkowych czy rozważenia potrzeby budowy linii tramwajowej. Za budową tramwaju opowiada się radna Szczepańska. Z kolei Kacper Pietrusiński oraz Dariusz Figura są za konsultacjami społecznymi z mieszkańcami. Jednocześnie zwrócili uwagę, że w przypadku tej ulicy, lepszym rozwiązaniem byłby autobus.
Co dalej z planami zagospodarowania przestrzennego na Bielanach?
Kandydat Prawa i Sprawiedliwości wyjaśnił, że Warszawa w przeciwieństwie do innych miast ma najmniej pokryte tereny planami miejscowymi. "Plan miejscowy dla Żoliborza Południowego był procedowany 11 lat" - dodał. Kacper Pietrusiński wyjaśnił, że przygotowanie planów zagospodarowania przestrzennego wymaga udziału fachowców, których brakuje, jest bardzo drogi i pracochłonny. "Mamy malutkie zamieszanie po rządach Prawa i Sprawiedliwości w związku ze zmianami polegającymi na przygotowaniu planu ogólnego, zamiast nowego studium" - zaznaczył kandydat Koalicji Obywatelskiej. Kwestia Bielan nie posiadającego zagospodarowania przestrzennego w ok. 50% stał się w ostatnim czasie bardzo głośny po tym jak Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa złożyła wnioski o wydanie 78 wniosków na budowę, w tym nadbudowę istniejących budynków z początku lat 70.
Całą debatę można obejrzeć klikając poniższy link:
DEBATA SAMORZĄDOWA LIDERKI I LIDERÓW DO RADY MIASTA (okręg Bielany - Żoliborz)
Napisz komentarz
Komentarze