Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:19

50 lat Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Warszawie

W Warszawie mieszka blisko pół miliona osób powyżej 60 roku życia. Wśród działań zachęcających seniorów do aktywnego trybu życia poczesne miejsce zajmuje kilkadziesiąt uniwersytetów trzeciego wieku działających w stolicy.
50 lat Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Warszawie

Autor: Ewelina Lach

Źródło: UM Warszawa

W tym artykule przeczytasz o:

  • 50-leciu działalności uniwersytetów trzeciego wieku
  •  UTW na Żoliborzu
  • wsparciu cyfrowym i spotkaniach międzypokoleniowych

50 lat minęło

To właśnie w Warszawie w 1975 r. powstał pierwszy w Polsce Uniwersytet Trzeciego Wieku – UTW im. Haliny Szwarc, który działa do dziś. Łącznie na terenie całego miasta jest takich placówek już 42, z czego 20 otrzymuje miejskie wsparcie finansowe, co przekłada się na 3,5 tys. słuchaczy.

Warszawskie uniwersytety trzeciego wieku wyróżniają się na tle innych nie tylko liczbą, ale również ofertą. W ramach UTW działają m.in. Taneczny Uniwersytet Trzeciego Wieku oraz Ekumeniczny Uniwersytet Trzeciego Wieku, który jest pierwszą w Polsce i w tej części Europy placówką koncentrującą się na kształceniu, integracji i zmianie negatywnych stereotypów. Ekumeniczny Uniwersytet Trzeciego Wieku działa właśnie na Żoliborzu na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej przy ul. Broniewskiego 48.  

Na Żoliborzu działa też Pierwszy Żoliborski UTW. Powstał w 2008 r. wypełniając lukę, jaka była na Żoliborzu w tym zakresie. Celem uniwersytetu jest edukacja i aktywizacja osób starszych, nawiązywanie kontaktów osobistych i zacieśnianie więzi, a także integracja międzypokoleniowa. W swojej ofercie uniwersytet proponuje:

  • cotygodniowe wykłady (historia sztuki, psychologia, podróże, medycyna, historia i inne według zainteresowań słuchaczy) 
  • zajęcia z turystyki, malarstwa, śpiewu,
  • lektoraty językowe,
  • spotkania z psychologiem i dietetykiem 
  • porady prawne, 
  • kursy komputerowe, 
  • gimnastyka na basenie, 
  • gimnastyka rekreacyjna, 
  • Tai-Chi, 
  • nauka tańca towarzyskiego, 
  • spotkania miłośników brydża, 
  • wycieczki krajoznawcze i spotkania okolicznościowe, 
  • wspólne wyjścia do teatru i kina. 

Siedziba Pierwszego Żoliborskiego UTW mieści się w Liceum Ogólnokształcącym przy ul. Felińskiego 15.

Żoliborski UTW

Większość działających na Żoliborzu i w Warszawie Uniwersytetów Trzeciego Wieku oferuje swoim słuchaczom wykłady, seminaria, lektoraty językowe, gimnastykę, spacery, wycieczki czy spotkania integracyjne. Niektóre UTW działają przy uczelniach wyższych takich jak Szkoła Główna Handlowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i Akademia Wychowania Fizycznego. 

Ponadto współpraca Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi realizującymi programy uniwersytetów trzeciego wieku nie ogranicza się jedynie do wsparcia finansowego. Przy Urzędzie m.st. Warszawy utworzona została Komisja Dialogu Społecznego ds. Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Jest to platforma dialogu pomiędzy samorządem a przedstawicielami poszczególnych organizacji pozarządowych prowadzących UTW.

Wsparcie cyfrowe i spotkania międzypokoleniowe

Poza uniwersytetami trzeciego wieku każdy warszawiak powyżej 60 roku życia może również skorzystać z indywidulnych porad w Punktach Cyfrowego Wsparcia Seniora, gdzie uzyska bezpłatną konsultację dotyczącą np. obsługi smartfonu, tabletu czy laptopa. Dla osób starszych dostępne są również bezpłatne kursy komputerowe na różnych poziomach zaawansowania, prowadzone przez Stowarzyszenie Kreatywni 50+ oraz Fundację NIKA.

Miasto prowadzi także wiele działań międzypokoleniowych – organizuje wydarzenia ogólnomiejskie o charakterze międzypokoleniowym np. pikniki, festyny, potańcówki wspólne warsztaty i spotkania ze świadkami historii. Ponadto powstają Centra Aktywności Międzypokoleniowej (CAM). To wyjątkowe placówki wsparcia mieszkańców Warszawy, w których spotykają się warszawiacy z różnych generacji. - Niesłychanie się cieszę, że już od 50 lat mamy w Warszawie uniwersytety trzeciego wieku, których obecnie jest ponad 40. Myślę, że bardzo ważne jest to, żeby przez całe życie nie tylko się uczyć, ale też zdobywać nowe umiejętności i zachowywać dobrą kondycję – mówił podczas Gali z okazji jubileuszu Uniwersytetów Trzeciego Wieku prezydent Rafał Trzaskowski.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h