Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:28

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Z dniem 01 stycznia 2019 roku prawo użytkowania wieczystego gruntów, na których postawione są budynki mieszkalne jedno- lub wielorodzinne zmieniło się z mocy ustawy w prawo własności tych gruntów, eliminując tym samym z obrotu – w odniesieniu do budownictwa mieszkaniowego – relikt poprzedniego systemu jakim było prawo użytkowania wieczystego gruntu.

Nowa ustawa znajduje zastosowanie głównie do lokali mieszkalnych i domów jednorodzinnych, choć z jej dobrodziejstwa mogą również skorzystać właściciele lokali handlowych i usługowych, jeżeli znajdują się one w budynkach przeznaczonych na cele mieszkaniowe, pod warunkiem że w danej nieruchomości lokale mieszkalne stanowią co najmniej połowę wszystkich lokali. W pozostałym zakresie pozostają w mocy dotychczasowe przepisy o użytkowaniu wieczystym nieruchomości.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z mocy prawa oznacza, że z dniem 1 stycznia 2019 roku każdy właściciel lokalu mieszkalnego automatycznie, bez podejmowania żadnych czynności stał się właścicielem nieruchomości, na której znajduje się blok, w którym mieszka.

Przekształcenie zostało przewidziane jako czynność odpłatna. Oznacza to, że każdy kto dotychczas był użytkownikiem wieczystym, a na skutek ustawy o przekształceniu stał się właścicielem gruntu, zobowiązany jest do wniesienia opłaty za przekształcenie. Wysokość tej opłaty to 20-krotność rocznej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu, jaka należna byłaby na dzień przekształcenia, czyli 1 stycznia 2019 roku. Wyjątkiem jest sytuacja, w której opłata z tytułu użytkowania wieczystego została zaktualizowana rok lub dwa lata wcześniej. Wówczas wysokość tej opłaty równa będzie pełnej zaktualizowanej opłacie z tytułu użytkowania wieczystego należnej w trzecim roku po aktualizacji. Płatność opłaty za przekształcenie rozłożono na 20 rat, płatnych co roku do końca marca (to dokładnie ten sam termin, do którego należało wnieść opłatę z tytułu użytkowania wieczystego gruntu). Co to w rzeczywistości oznacza? Nic innego jak to, że nowi właściciele nieruchomości zobowiązani będą do podwójnego ponoszenia kosztów związanych z nieruchomością przekształconą. Po pierwsze, – jako właściciele tych nieruchomości – zobowiązani będą do uiszczania podatku od nieruchomości. Po drugie, zobowiązani będą do uiszczania corocznej opłaty z tytułu przekształcenia. Podwójnym obciążeniem nie będziemy musieli się martwić tylko w jednym przypadku. Jeżeli zdecydujemy się jednorazowo zapłacić całą opłatę z tytułu przekształcenia.

Zamiar jednorazowego uiszczenia całej opłaty możemy zgłosić w dowolnym momencie. Jeżeli zrobimy to w pierwszym roku po przekształceniu, wysokość jednorazowej opłaty będzie równa dwudziestu jej rocznym wysokościom. Jeżeli jednak rozpoczniemy uiszczać opłaty roczne i w którymś momencie zdecydujemy się na uiszczenie opłaty jednorazowej, jej wysokość będzie równa sumie pozostałych do spłaty rocznych rat.

Wybór jednorazowego uiszczenia opłaty z tytułu przekształcenia ma jeszcze jeden walor. Wówczas będzie nam przysługiwała bonifikata. Jej wysokość będzie zależna od tego czy jednorazowa zapłata nastąpi w pierwszym roku po przekształceniu czy w latach kolejnych. Naturalnie w pierwszym roku będzie przysługiwała najwyższa bonifikata, która z upływem kolejnych lat będzie malała.

W tym miejscu trzeba też wskazać, że przekształcenie we własność będzie musiało znaleźć swoje odzwierciedlenie w księgach wieczystych prowadzonych dla przekształconych nieruchomości oraz ewidencji gruntów i budynków. Podstawę ujawnienia prawa własności w tych rejestrach będzie stanowić zaświadczenie potwierdzające przekształcenie. Zaświadczenie takie wydawać będą wskazane w ustawie organy, m.in. starosta – w odniesieniu do gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa oraz wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo województwa – w odniesieniu do gruntów stanowiących niegdyś własność jednostek samorządu terytorialnego. O wydanie zaświadczenia możemy zwrócić się osobiście albo możemy poczekać na jego wydanie z urzędu. Jeżeli złożymy stosowny wniosek, organ powinien nam wydać właściwy dokument w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania takiego wniosku. Jeśli zdecydujemy się poczekać na reakcję organu, powinien on wydać zaświadczenie w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia i wysłać je na adres, na który doręczana nam była korespondencja związana z ponoszeniem opłaty z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości. Jednocześnie organ przekaże też zaświadczenie do właściwego sądu wieczystoksięgowego. Wpis w księdze wieczystej zostanie dokonany z urzędu i nie będzie wiązał się z koniecznością uiszczenia opłaty. Wraz z wpisem własności (dział II) sąd ujawni także w dziale III roszczenie o zapłatę opłaty z tytułu przekształcenia. O dokonaniu wpisu dowiemy się z zawiadomienia, które prześle nam właściwy wydział ksiąg wieczystych sądu.

Po uiszczeniu całej opłaty organ wyda nam stosowne zaświadczenie, które będzie podstawą do wykreślenia z księgi wieczystej wpisu roszczenia odnoszącego się do tej opłaty. Tu jednak czeka nas kolejny wydatek, bowiem wniosek o wykreślenie roszczenia został pomyślany jako wniosek odpłatny. Będzie to kwota 250 złotych w przypadku uiszczenia opłaty jednorazowej oraz 75 złotych w pozostałych przypadkach. Opłatę tę należy wnieść na właściwy rachunek sądu wieczystoksięgowego i załączyć do wniosku o wykreślenie wpisu. Ustawa o przekształceniu przewiduje jednak kilka zwolnień z tej opłaty. Będzie ono przysługiwało m.in. osobom fizycznym (lub ich spadkobiercom), które jednorazowo wniosły opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego a także osobom, które użytkowanie wieczyste gruntu uzyskały na podstawie dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy czy w zamian za wywłaszczenie lub przejęcie nieruchomości gruntowej na rzecz Skarbu Państwa przed dniem 5.12.1990 roku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.