Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 12 maja 2024 22:13
Reklama

Weekend w teatrze

Weekendowy informator teatralny Gazety Żoliborza
Weekend w teatrze

Autor: Dawid Stube

Źródło: Teatr Komedia

W tym artykule przeczytasz o:

  • na co wybrać się w tym tygodniu do teatru na Żoliborzu
  • datach i godzinach spektakli w teatrze Komedia 

JAK SIĘ STARZEĆ BEZ GODNOŚCI

Twórcy, inspirując się popularnymi podcastami i książką „Jak się starzeć bez godności” Magdaleny Grzebałkowskiej i Ewy Winnickiej, proponują nie do końca poprawny politycznie i nie całkiem poważny poradnik mierzenia się z dorosłością, dojrzałością, a nawet nieśmiało majaczącą na horyzoncie starością. Spektakl będzie miał formę dokumentu portretującego dzień z życia czterech kobiet i jednego mężczyzny. Zobaczymy błahe – choć heroiczne – poranki, ale i epizody dramatyczne: dostarczanie dzieci do szkoły, egzaminy, obserwowanie dojrzewania „naszych pociech”, perypetie zawodowe osób w wieku późnoprodukcyjnym. Będą też doświadczenia graniczne w rodzaju wizyty u mechanika, lekarza-specjalisty czy w klubie sportowym. Dzień ukoją rozmowy z przyjaciółmi o zdrowiu, czyli chorobach, i lektura prasy poradnikowej, składającej się niemal wyłącznie z urągających nam zdjęć młodych i sprawnych osób rozmaitych płci.
W naszym dokumencie-poradniku nie unikniemy tematów niewygodnych – takich jak seks osób dojrzałych, czy naprawa cieknącego kranu (są to dwa różne tematy!) – i mimo dość odważnych komediowych ambicji chcemy szczerym głosem mówić o tym, co jest lub będzie udziałem statystycznej większości z nas. Głosy anarchicznie niepoważne nie powinny przesłonić perspektywy osobistej i dotkliwej, a "antyporadnik" o fenomenie starzenia się bez godności - zapewne częściej niżby chciał - dotknie też przestrzeni poważnych.
Twórcy nie chcą przemilczeć całej komplikacji rzeczywistości osób 45+. Unikając tonu kołczów i nie sypiąc łatwymi receptami, nie unikną od czasu do czasu tonu serio, opowiadając o obszarze – bądź co bądź – traumy. Ból towarzyszący starzeniu się jest jednak w pojęciu twórców uleczalny. O ile podejmiemy wysiłek terapeutyczny, zachowamy dystans i poczucie humoru.
No i godność. To znaczy… odwrotnie!

  • Adaptacja: Maciej Łubieński
  • Reżyseria: Maciej Podstawny
  • Obsada: Eliza Borowska, Tomasz Dedek, Robert Ostolski, Rozalia Mierzicka, Irena Sierakowska, Katarzyna Żak, Sandra Korzeniak 
  • Scenografia i kostiumy: Barbara Hanicka
  • Muzyka: Radek Łukasiewicz
  • czas: 140 minut
  • przerwa: tak
  • dla kogo: 16+
  • cena: od 80 zł
  • spektakle: Teatr Komedia
    sobota, 2 marca, 15:00, 19.00

PASZTETY DO BOJU

"Pasztety, do boju!" to opowieść o trzech nieustraszonych nastolatkach, która zwraca uwagę na tematy, które powszechnie dyskutowane są na szkolnych korytarzach. Mówi również o tych, o których w szkole raczej się milczy. Bez tabu, ale też bez histerii, z dużą dawką mądrego poczucia humoru spektakl opowiada o akceptacji własnego wyglądu, o podkręcanym przez koncerny wyścigu, kto włoży bardziej markowe ubrania, o zmieniającym się ciele nastolatka, o hejcie, prześladowaniu, internecie jako przestrzeni, nad którą nie można zapanować, a także o odwadze, przyjaźni i miłości - o tym jest ta historia.
Warszawski spektakl, poszerzony o rozbudowane wydarzenia edukacyjne, daje szansę i narzędzia do rozmowy na tematy, o których zbyt często się milczy. Dla młodzieży z kolei będzie to możliwość spotkania z (nie)idealnymi bohaterkami, usłyszenia o ich kompleksach i innych problemach związanych z akceptacją, zobaczenia, że można być nieidealnym w wymagającym idealności świecie.
Inspirując się powieścią, ale także popularną wśród młodzieży muzyką (choćby twórczością zespołu The Dumplings) czy serialami „Fleabag”, „Sex Education”, „Derry Girls”, twórcy chcą stworzyć atrakcyjny dla nastolatków (i dorosłych) spektakl pełen muzyki, humoru, kolorów, a także elementów z ich codziennego życia. Spektakl niezapominający, że temat jest poważny… dlatego można się czasem do niego uśmiechnąć.
Powieść „Pasztety, do boju!” Clémentine Beauvais została wydana w Polsce przez Wydawnictwo Dwie Siostry w tłumaczeniu Bożeny Sęk.

  • Autorka: Clementine Beauvais
  • Reżyseria: Magdalena Miklasz
  • Obsada: Mirella Burcewicz, Magdalena Duszak, Ewa Sadowska, Katarzyna Zielińska, Anna Stela
  • Adaptacja: Łukasz Zaleski
  • Scenografia: Justyna Elminowska
  • Kostiumy: Justyna Elminowska, Alicja Antoszczyk
  • Muzyka: Kuba Karaś / The Dumplings
  • czas: 140 minut
  • przerwa: tak
  • dla kogo: 7+
  • cena: od 55 zł
  • spektakle: Teatr Komedia
    niedziela, 3 marca, 14:00

KALINA NIE CHCE SPAĆ

Co spędzało sen z powiek Kaliny Jędrusik przy okazji światowej teatralnej prapremiery „Śniadania u Tiffany’ego” w 1965 roku w Teatrze Komedia? Zapraszamy na wyjątkową muzyczną podróż w czasie pt. "Kalina nie chce spać" – z kompozycjami Krzysztofa Komedy i piosenkami Agnieszki Osieckiej, z akompaniamentem fortepianu w wyjątkowej kawiarnianej przestrzeni naszej nowej sceny kameralnej. Ożyją emocje, rozterki i niezwykła historia sprzed lat. W roli tytułowej – Barbara Kurdej-Szatan.

60 lat temu świat zaczytywał się w powieści Trumana Capote „Śniadanie u Tiffany’ego”.
Ekranizacja książki przemknęła przez Hollywood rozświetlając gwiazdę Audrey Hepburn.
Tymczasem w Warszawie, między kolejkami po papier toaletowy i staraniami o dodatkowe kartkami na mięso, adaptację książki – specjalnie dla swojej żony, Kaliny Jędrusik – przygotował Stanisław Dygat. Kalina miała grać główną rolę. Muzykę do spektaklu napisał Krzysztof Komeda, a teksty piosenek Agnieszka Osiecka. Światowa teatralna prapremiera powieści – tu, na warszawskim Żoliborzu, w Teatrze Komedia – zbliżała się wielkimi krokami. To musiał być sukces! A jednak coś poszło nie tak…

  • Scenariusz: Zuzanna Bojda
  • Reżyseria: Agata Puszczczas: 60 minut
  • Obsada: Barbara Kurdej-Szatan
  • Scenografia i kostiumy: Małgorzata Iwaniuk
  • Muzyka:Piotr Mania
  • czas: 60 minut
  • przerwa: nie
  • dla kogo:16+
  • cena: od 60 zł
  • spektakle: Mała scena teatru Komedia
    niedziela, 3 marca 16:00, 18:30

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ