Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:38

Początki „republiki spółdzielczej”. Historia IV kolonii WSM [Galeria zdjęć]

W 1927 r. Zarząd WSM obok zwycięskich projektów Brunona Zborowskiego na II, III i V kolonię, wyłonił także projekt młodych awangardowych architektów Barbary i Stanisława Brukalskich na kolonię IV, która powstała przy ul. Krasińskiego 18. Równolegle w tym czasie Brukalscy zaprojektowali i rozpoczęli budowę domu własnego przy pobliskiej ul. Niegolewskiego.
Układ przestrzenny IV kolonii

Kolonia IV została wybudowana w kwartale ulic: Krasińskiego - Suzina - Płońska (ob. Próchnika) - Trentowskiego (ob. Jaśkiewicza). Brukalscy w tym kwartale zaprojektowali trzy budynki usytuowane wokół wspólnego dziedzińca. Budynek A na planie litery „L” usytuowano wzdłuż ul. Płońskiej i ul. Suzina, budynek B wzdłuż ul. Krasińskiego, zaś C wzdłuż ul. Trentowskiego i ul. Płońskiej. W konsekwencji taki układ budynków tworzył trzy wejścia - dwa od strony ul. Krasińskiego oraz jedno od strony ul. Płońskiej. Zarówno kolonie projektu Zborowskiego jak i IV kolonia Brukalskich były sporą rewolucją w historii polskiej urbanistyki. Był to pionierski etap w procesie rozpadu mieszczańskich kamienic z oficynami i podwórkami tzw. „studniami” do których nie docierało słońce, a współcześnie rozumianym blokiem mieszkalnym. Odejście od budowania oficyn i sprawienie, że każdy budynek będzie budynkiem frontowym stanowiło istotną kwestią zapewnienia jak najlepszego nasłonecznienia poszczególnych mieszkań. Wejścia do budynków podobnie jak na III i V kolonii zaprojektowano od strony dziedzińca, co było istotną zasadą realizowaną w wielu innych modernistycznych założeniach. Istotną kwestią było aby wejścia do budynków wychodziły bezpośrednio na dziedziniec, który był niedostępny dla ruchu kołowego. Sam wygląd elewacji budynków stopniowo ewoluował od pierwszego projektu koncepcyjnego do ostatecznej realizacji. Było to uwarunkowane oszczędnościami.

Pierwsze wizje projektowe i budowa

Pierwotne założenie przewidywało zajęcie części terenu należącego do wojska, na co ministerstwo nie wyraziło zgody. Projektanci zmuszeni byli do zmiany projektu. W pierwotnym założeniu budynki miały posiadać o wiele bogatsze detale architektoniczne. W przypadku budynku B miał być on o jedną kondygnację niższy i posiadać liczne loggie od strony ul. Krasińskiego. W przypadku budynku C jego elewacja była również dużo bardziej awangardowa, gdyż miała posiadać rytmiczne uskoki stanowiące pierzeję ostatecznie nie zrealizowanego pl. Cecory. Ostatecznie odstąpiono od tego pomysłu.

Kamień węgielny pod budowę IV kolonii położono 21 października 1928 r. Budowa budynku A trwała od 1 kwietnia 1929 r. do 1 lipca 1930 r., budynku B od 1 października 1929 r. do 31 grudnia 1930 r., zaś budynku C od 4 kwietnia do 12 grudnia 1932 r.

Ostateczny projekt

W wersji ostatecznej budynek A jest częściowo budynkiem 3 i 4-kondygnacyjnym. Wyższe części występują w skrajnych sekcjach. W nich zaprojektowano mieszkania 3 1/2-izbowe oraz 1-izbowe. Na szczycie od strony ul. Próchnika znajduje się wielki taras oraz betonowa pergola. Na nich przez wiele lat prowadzono przedszkole. Po raz pierwszy w WSM właśnie w tym budynku pojawia się układ galeriowy. Z uwagi na pochyłość terenu wszystkie budynki zostały podzielone na mniejsze sekcje tworząc rytmiczną kompozycję schodzących schodkowo brył. Jest to szczególnie widoczne w perspektywie ul. Krasińskiego, kiedy oglądamy budynek B. W budynku A znajdowały się głównie mieszkania 2-izbowe o powierzchni 40 mkw. Od strony ul. Krasińskiego i ul. Suzina znajdowała się Pierwsza Pralnia Spółdzielcza.

Budynek B w pełni o 4-kondygnacjach ma bardzo skromną elewację od strony ulicy. Natomiast urozmaiceniem jest elewacja od strony dziedzińca, która posiada liczne ryzalitowania. Na szczycie budynku od strony wschodniej znajdowała się Gospoda Spółdzielcza, sklep spożywczy, który zaopatrywał mieszkańców WSM. Sklep potocznie nazywany był „sklepem po schodkach”. Pierwotnie wejście znajdowało się od strony dziedzińca, lecz ze względów praktycznych dobudowano schody od strony ulicy. W budynku zdominowały 72 identyczne mieszkania 3-izbowe o powierzchni 56 mkw, z kolei największe 4-izbowe zaprojektowano na szczytach.

W budynku C zaprojektowano łącznie 95 mieszkań, z czego 56 z nich były to mieszkania 1 ½-izbowe i 28 2 ½-izbowe. Te ostatnie znajdują się w skrzydle północnym, które obsługiwane są dwiema klatkami schodowymi połączonymi galeriami.

Elementem nowatorskim w IV kolonii była dokładnie opracowana część gospodarcza kuchni zaprojektowana przez małżeństwo Brukalskich. Projekt ten został opracowany w 1928 r. nawiązując do tzw. kuchni frankfurckiej.

Na terenie kolonii oddano łącznie 251 mieszkań.

Po wojnie

W połowie lat 60. na terenie kolonii powstała pracownia plastyczna dla dzieci, którą prowadziła Barbara Szydelska.

 

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.