Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:52

Gdzie Daniel Passent chodził pieszo - felieton Agaty Passent

To niesamowite, ale gatunek ludzki sam doprowadził się do tego, że musi sztucznie motywować się do chodzenia. Spacer po żoliborskich czytelniach.
Gdzie Daniel Passent chodził pieszo - felieton Agaty Passent

Autor: Agata Passent

Nie wyobrażam sobie, żeby współistniejące z nami w mieście szczury, kaczki czy, ostatnio coraz częściej, dziki musiały płacić komuś, żeby ten policzył ile, że tak powiem, “w życiu przeszły”. Tymczasem wystarczy przejść się z psem po Parku Cytadela, pobiegać wokół żałosnego kikuta zwanego “kaskadą” w Parku Kaskada lub spojrzeć na wyświetlacze smartwatchy pasażerów metra i widzimy, że każdy sobie coś mierzy- a to ciśnienie, a to tętno, a to ile kroków zrobił. Postanowiłam na łamach tutejszych wracać wspomnieniami do mojego ojca, Daniela Passenta, więc poświęcę trochę miejsca żoliborskim adresom, pod które mój tata chodził pieszo. Nigdy nie zakupił on sobie smartwatcha , ponieważ na swe 18. urodziny otrzymał od swoich opiekunów zegarek. Taki nie z plastiku i nie ładowany tylko nakręcany. O takie zegarki dba się i nosi się je dekadami- całe życie. Nie są one bankiem cyfrowych danych, które zbieramy ku uciesze korporacji, tylko dziełami sztuki rzemieśliczej i biżuteryjnej i tylko znoszony pasek skórzany, stłuczone szkiełko lub wyblakły cyferblat mogą zdradzić nawyki użytkownika.

Zegarek Daniela chodzi do dziś, chociaż Daniel już nie chodzi… Jak wielu jego rówieśników, którzy przeżyli wojnę, ojciec był ambitny i ciekawy świata. Tacy ludzie naturalnie dużo chodzą I do czegoś dochodzą. Np. do czytelni i wypożyczalni książek. Nasi dzisiejsi dziadkowie to często nie żadni stetryczali emeryci, którzy tylko siedzą pod kocem w fotelu i oglądają odchodzącą do lamusa telewizję. O nie! To grupa z którą muszą liczyć się np. biznesy takie jak siłownie czy branża sportowa. Polecam zajrzeć na baseny miejskie—gimnastyka dla seniorów w wodzie to hit. Ojciec dużo czytał, ale miał niewielką biblioteczkę w domu. Nie był typem bibliofila ani kolekcjonera, ale uwielbiał żoliborskie wypożyczalnie i czytelnie, choć oczywiście jego ukochaną czytelnią była ta przy ul. Koszykowej w centrum—kultowa czytelnia z drewnianymi biurkami i zielonymi lampami. 

Co prawda Żoliborz uważa się za dzielnicę inteligencką, ale jakimś cudem włodarze nie dali rady wznieść tu dużej, nowoczesnej mediateki. Ale wiecie co? Może to i lepiej. Bo te małe filie są urocze. Spod domu tata miał ze mną piękny spacer przez Park Żeromskiego na tyły kina Wisła do ulicy Józefa Sułkowskiego, gdzie pod nr. 26 znajduje się nieomal zamaskowana wysokimi świerkami willa pisarki Haliny Rudnickiej. Ta popularna niegdyś autorka przekazała swój dom na cele biblioteczne- to się nazywa miłość do Żoliborza! Willa dziś jest nieco zaniedbana, ale ma przez to retro kameralny klimat nieco ukrytego, tajemniczego miejsca. Idąc tu na spacer lub po książki polecam zajrzeć na tyły biblioteki—jest tam piękny, zadrzewiony ogród z trawnikiem i ja zawsze czuję się tu jak w książce “Tajemniczy ogród”—może dlatego, że miejsce jest otoczone murem i zielenią i jakby oderwane od pędzącego miasta? Idealne na wagary! 

Parę lat temu podpisywaliśmy petycję, by filia ta przetrwała, bo groziło jej zamknięcie i była to bardzo skuteczna akcja obywatelska! To idealna biblioteka dla rodzica i dziecka, bo jest tu duży wybór książek dla osób od pierwszego do setnego roku życia. Trudno się dziwić, bo w willi tej, na parterze, przez dzisięć lat mieszkała Wielka Dama Literatury Dziecięcej czyli Joanna Porazińska. Na ścianie willi umieszczono nawet tablicę pamiątkową lecz zasłaniają ją drzewa. Jeśli wasza mama, albo dziadek do snu śpiewali Wam kołysankę Porazińskiej “Ta Dorotka, ta malusia, tańcowała do kolusia, do kolusia”, to po prostu musicie zajrzeć na Stary Żoliborz i “wyrobić liczbę kroków” spacerując spod domu do Sułkowskiego i z powrotem. Najlepiej z obciążeniem! Plecakiem pełnym książek. A kto woli wnętrza wyremontowane, jasne, nowoczesne z dużym wyborem książek naukowych i komputerami, to polecam inną kameralną, mało znaną czytelnię—przy Placy Inwalidów 3. A że można bez wychodzenia z domu ściągnąć sobie książkę na czytnik? Można, ale ani dzielnicy dobrze się nie pozna ani lokalnych atrakcyjnych felietonistów-bywalców tychże świątyń wiedzy nie spotkamy. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Monika 06.02.2024 19:47
Janina, nie Joanna, Porazinska

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.