Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:38

Wybory samorządowe Żoliborz: jakie zmiany będą w podziale okręgów? Duże zmiany na Zatrasiu

Zbliżają się wybory samorządowe podczas których Warszawa będzie wybierała radnych dzielnic, miasta, sejmiku wojewódzkiego, a także prezydenta. Prezes Rady Ministrów Donald Tusk ogłosił wybory samorządowe w dniach 7 i 21 kwietnia b.r. Obecna kadencja samorządowa była najdłuższą, ponieważ zamiast czterech lat jak dawniej trwa pięć i pół roku. W przypadku wyborów do Rady Dzielnicy, na Żoliborzu zaszły pewne zmiany w podziale okręgów wyborczych.
Wybory samorządowe Żoliborz: jakie zmiany będą w podziale okręgów? Duże zmiany na Zatrasiu

Autor: Agencja wyborcza.pl

Najdłuższa kadencja samorządu

Obecna kadencja samorządowa jest najdłuższą kadencją. Wcześniej kadencje trwały po 4 lata. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. 2018 poz. 130), która wydłużyła kadencję organów jednostek samorządu terytorialnego o rok. Ponadto ustawa z dnia 29 września 2022 r. o przedłużeniu kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego była kolejnym przesunięciem terminu wyborów samorządowych przez wydłużenie kadencji samorządowej do 30 kwietnia 2024 r. Było to umotywowane faktem nałożenia się terminu wyborów samorządowych z wyborami parlamentarnymi.

Zmiany w podziale okręgów wyborczych do Rady Dzielnicy

Żoliborz składa się niezmiennie z czterech okręgów wyborczych. W trzech z nich przyszli radni obsadzą pięcioma mandatami oraz w jednym aż sześcioma.

W poprzednich wyborach granice okręgów prezentowały się w następujący sposób:

  • Okręg I (Żoliborz Dziennikarski, Marymont, Potok, rejon pl. Lelewela) - 5 mandatów;
  • Okręg II (Żoliborz Centralny, Sady Żoliborskie, Serek Żoliborski) - 5 mandatów;
  • Okręg III (Zatrasie, Rudawka, Nowy Żoliborz i Powązki) - 6 mandatów;
  • Okręg IV (Żoliborz Urzędniczy, Oficerski, tereny na południe od Al. Wojska Polskiego) - 5 mandatów.

Dnia 11 stycznia b.r. Rada Miasta uchwaliła zmiany podziału okręgów. Zgodnie z Uchwałą nr XCIII/3097/2024 Rady m. st. Warszawy w przypadku Żoliborza zmiany są niewielkie i najmniej kontrowersyjne w przeciwieństwie do sąsiednich Bielan. Zmiany nastąpiły jedynie w trzech okręgach. Z okręgu III do II dołączone zostaje Osiedle Zatrasie - są to adresy: ul. Broniewskiego strona nieparzysta od nr 9A do nr 23, ul. Przasnyska strona parzysta od nr 10 do 24, ul. Krasińskiego strona parzysta od nr 38 do 42, a także ul. Elbląska 10, 12 i 12A. Drugą zmianą jest włączenie Osiedla Serek Żoliborski z II do IV okręgu. W przypadku Serka, osiedle to zmienia okręgi w każdych wyborach. W 2014 r. Serek znajdował się w okręgu III, lecz wtedy na Nowym Żoliborzu stały nieliczne nowe budynki.

Obecny podział okręgów wyborczych:

  • Okręg I (Żoliborz Dziennikarski, Marymont, Potok, rejon pl. Lelewela) - 5 mandatów;
  • Okręg II (Żoliborz Centralny, Sady Żoliborskie, Zatrasie) - 5 mandatów;
  • Okręg III (Nowy Żoliborz, Powązki, Rudawka) - 6 mandatów;
  • Okręg IV (Żoliborz Urzędniczy, Oficerski, Serek Żoliborski oraz tereny na południe od Al. Wojska Polskiego) - 5 mandatów.
Skąd takie zmiany i co sądzą lokalni opozycjoniści?

Uchwałę nr XCIII/3097/2024 Rady m. st. Warszawy z dnia 11 stycznia 2024 r. poparło 33 radnych, żaden nie głosował przeciw, 18 radnych wstrzymało się od głosu. Za uchwałą głosowali wyłącznie radni Koalicji Obywatelskiej.

W uzasadnieniu do uchwały czytamy, że konieczność dokonania zmian w granicach okręgów wyborczych do Rady Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy wynika z przekroczenia normy przedstawicielskiej w okręgach wyborczych nr II, III i IV. „Współczynnik jednolitej normy przedstawicielstwa w wyborach do Rady Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy wynosi 2373” - czytamy w uzasadnieniu. W 2018 r. współczynnik liczby mandatów zgodnie z jednolitą normą przedstawicielską wynosi dla okręgu I - 4,89; II - 4,36; III - 7,30; IV - 4,45. Z kolei po zmianach w podziale okręgów współczynnik ten wynosi dla okręgu I - 4,89; II - 5,25; III - 5,97, IV - 4,86.

„Po pobieżnej analizie zmienionych okręgów nie widać, by to miało jakoś istotnie wpłynąć na nasze wyniki. Ilość mandatów się nie zmienia” - poinformowała naszą gazetę pełnomocnik okręgowy komitetu PiS dla Dzielnicy Żoliborz oraz była radna Beata Zasada-Wysocka. „Przesunięcia nie powinny mieć większego znaczenia” - dodała.

Z kolei radny Łukasz Porębski ze Stowarzyszenia „Miasto jest Nasze” stwierdził, że nie ma zdania w tej kwestii.

I tura wyborów przypada na 7 kwietnia. Każdy wyborca otrzyma cztery karty do głosowania - do Rady Dzielnicy Żoliborz, do Rady Miasta, do sejmiku wojewódzkiego oraz na prezydenta Warszawy. 
 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.