Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:59

Wybory samorządowe, czyli manipulacje po warszawsku

Wprawdzie, jak już pisaliśmy, jeśli chodzi o kwietniowe wybory do Rady Warszawy na Bielanach w zasadzie nic się nie zmieni, to jednak sporo emocji wywołują manipulacje granicami okręgów przy wyborze dzielnicowych radnych.
Wybory samorządowe, czyli manipulacje po warszawsku

Źródło: PAP

W tym artykule przeczytasz o:

  • protestach w sprawie podziału na okręgi w wyborach Rady Warszawy
  • zmianach granic okręgów w wyborach radnych dzielnicowych
  • wzbudzającym kontrowersje nowym podziale Chomiczówki
  • kto będzie beneficjentem zmian, a kto może na nich stracić

Przypomnijmy w skrócie, że w wyborach do Rady Warszawy zamiast dziewięciu okręgów jak dotychczas, będzie ich dziesięć. Po zmianach będą aż trzy okręgi pięciomandatowe, a dotąd był tylko jeden. Ubędzie za to dużych okręgów z siedmioma i ośmioma mandatami: dotąd było ich pięć, a będą zaledwie dwa. 

Więcej o nowym podziale na okręgi w wyborach do Rady Warszawy, tutaj:

Taka zmiana ma dość istotne znaczenie polityczne. W małych okręgach trudniej bowiem uzyskać mandat małym i lokalnym komitetom. Trzeba będzie zdobyć nawet kilkanaście procent poparcia, żeby wprowadzić do rady choćby jednego radnego. Nowy podział na okręgi premiuje przede wszystkim partie o ogólnopolskim poparciu, a w warszawskich realiach zyska na nich przede wszystkim Koalicja Obywatelska. Nic więc dziwnego, że decyzję komisarza wyborczego Łukasza Kluski zaskarżyła nie tylko Lewica i Bezpartyjni Samorządowcy, ale również PiS. 

Nie opadły jeszcze emocje po decyzjach komisarza, gdy swoje zmiany dołożyła Rada Warszawy, która 11 stycznia przegłosowała zmiany w granicach okręgów w głosowaniu do rad poszczególnych dzielnic. I ta decyzja wywołała na Bielanach znacznie więcej emocji. Bo o ile w wyborach do rady miasta na Bielanach niewiele się zmieni – dzielnica jak w poprzednich wyborach będzie stanowiła okręg wraz z Żoliborzem, a do zdobycia będzie jak dotychczas sześć mandatów, o tyle zmiany granic okręgów w wyborach dzielnicowych radnych sporo na Bielanach zmieniły. 

Manipulacje na Chomiczówce

Największą i wzbudzającą najwięcej kontrowersji zmianą jest podział Chomiczówki na trzy, a nie dwa, jak dotąd okręgi wyborcze. Rada argumentowała to czynnikami demograficznymi. Starała się wyznaczając granice okręgów postępować w myśl zasady, by na jednego radnego przypadało mniej więcej tyle samo mieszkańców. Tymczasem liczba mieszkańców Chomiczówki powoduje, że dwa okręgi to za mało, by zachować ten współczynnik. Uchwała o zmianach granic okręgów zapadła głosami radnych KO. – Chomiczówkę rozparcelowano na trzy okręgi poprzez przeniesienie jednego obwodu do drugiego okręgu, ale zmieniając w ten sposób właśnie granice okręgu. Jest to podział sprzyjający wynikom dużych partii politycznych – komentuje radny Krystian Lisiak reprezentujący stowarzyszenie „Razem dla Bielan” – Dlaczego przedstawiciele partii posuwają się do takich kroków? Może najzwyczajniej w świecie dlatego, że nie skalali się intensywną pracą przez ostatnie 5 lat i boją się o swój wynik? – pyta retorycznie radny Lisiak. 

Faktycznie, gdy porówna się liczbę interpelacji złożonych przez radnych reprezentujących okręg, który został teraz podzielony w latach 2018-2024 można dojść do ciekawych wniosków. Radni Koalicji Obywatelskiej złożyli w trakcie obecnej kadencji rady dzielnicy15 interpelacji, radni Prawa i Sprawiedliwości jeszcze mniej, bo tylko 8, natomiast radni Stowarzyszenia "Razem dla Bielan" 1163. Nawet jeśli założyć, że ilość nie zawsze przekłada się na jakość, proporcje są jednak zastanawiające, a większość istotnych zmian o charakterze lokalnym zgłaszali właśnie radni „Razem dla Bielan” wymykający się partykularnym, partyjnym interesom. - Osobom odpowiedzialnym za manipulacje wyborcze, polecam uczciwą i systematyczną pracę, a nie krętactwo na ostatniej prostej, gdy zaczyna się robić gorąco pod siedzeniem... – denerwuje się Krystian Lisiak.

Zamiast Chomiczówki - Słodowiec, zamiast Piasków -...Chomiczówka

Najbardziej zastanawiający jest fakt, że decyzją Rady Warszawy o zmianie granic okręgów, mieszkańcy ulic Renesansowej, Aspekt i Bajana znajdujących się tradycyjnie w granicach Chomiczówki, nie będą wybierali w kwietniowych wyborach samorządowych radnych, których znają, ale radnych… ze Słodowca i Piasków. Komisja, do której należą te ulice, a która siedzibę ma w Szkole Podstawowej nr 80 została nienaturalnie dołączona do okręgu tych właśnie osiedli. - To klasyczna manipulacja granicami okręgów, która działać ma na osłabienie komitetów bezpartyjnych bazujących na lokalnie znanych osobach, a nie na sile popularności partii politycznej. Zupełnym zbiegiem okoliczności, z Chomiczówki zostanie wykrojona komisja obwodowa, w której Stowarzyszenie „Razem dla Bielan” miało drugi najwyższy wynik w wyborach samorządowych w 2018 roku. – argumentuje Krystian Lisiak. I nie sposób odmówić mu racji, bo rzeczywiście taki nowy podział Chomiczówki eliminujący z naturalnych granic część okręgu zdecydowanie działa na korzyść partii politycznych, które w wyborach samorządowych bazują na grupowej identyfikacji, podczas, gdy stowarzyszenia takie jak „Razem dla Bielan” raczej na rozpoznawalności ludzi znanych z dotychczasowej działalności na rzecz najbliższego sąsiedztwa.

Najzabawniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że z okręgu III, który obejmuje swymi granicami głównie Chomiczówkę przeniesiono do okręgu II, czyli Słodowca i Piasków właśnie komisję z Chomiczówki. Tymczasem do okręgu III, czyli umownej Chomiczówki przydzielone są trzy komisje obwodowe z osiedla Piaski. Przeniesienie którejś z tych trzech komisji do okręgu II byłoby zatem całkowicie naturalne i zrozumiałe - okręgi bardziej przypominałyby granicami faktyczne osiedla. - Tymczasem zamiast przydzielić do komisji z Piasków część tego osiedla, zdecydowano na rozparcelowanie Chomiczówki. Obecnie granice okręgów nie odpowiadają w żaden sposób granicom osiedli - mówi Krystian Lisiak.

I nie sposób się z nim nie zgodzić. Zasadniczo rozumiem tłumaczenie stołecznych radnych, że powodem zmian okręgów był stosunek liczby mieszkańców danego okręgu do liczby reprezentujących ich radnych. Dla całych Bielan powinno to wychodzić mniej więcej równo. Tyle, że niekoniecznie trzeba było te granice zmieniać w taki sposób. Tym bardziej, że czynnik demograficzny w przypadku Chomiczówki jest akurat wątpliwy. - Konieczność zmian okręgów nie wynikała wcale z tego, że Chomiczowka jest za duża. Za duży okazał się okręg V (Wawrzyszew). To tam rozwój budownictwa mieszkaniowego przy Sokratesa, Cienkiej i Lekkiej spowodował duży przyrost liczby ludności. Można było np. przenieść do okręgu I część Starych Bielan, które to do tej pory są nienaturalnie dołączone do okręgu V. - argumentuje Krystian Lisiak. 

Radny Tomasz Herbich z PiS złożył podczas obrad Rady Warszawy poprawkę, w której zaproponował zdroworozsądkowy podział, proponując przeniesienie komisji przyporządkowanych do Chomiczówki, a reprezentujących Piaski do okręgu II, czyli na osiedle Piaski. Poprawka została jednak odrzucona. - Jedno jest pewne, nikomu nie chodziło tu o logikę i odwzorowanie granic okręgów zgodnie z faktycznym przebiegiem granic osiedli, a decydowała tu czysto polityczna kalkulacja dla partii - przekonuje Krystian Lisiak. Rzeczywiście, mamy dość absurdalną sytuację, która faktycznie rodzi podejrzenia, zwłaszcza wobec radnych Koalicji Obywatelskiej o kierowanie się partyjnym interesem, a nie interesem miasta, czy jak w tym przypadku mieszkańców Bielan. Warto przypomnieć, że tego rodzaju kombinacje i manipulacje bardzo często przynoszą odwrotny skutek do zamierzonego. Jak nie w tych wyborach, to w przyszłych może się okazać, że kto mieczem wojuje od miecza ginie!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.