W tym artykule przeczytasz o:
- przyznaniu środków na budowę ronda u zbiegu Krasińskiego i Przasnyskiej
- planowanym przetargu. na budowę ronda
- zaletach budowy w tym miejscu ronda
Są pieniądze, można działać! Ta zasada już niebawem sprawdzi się w przypadku nowego ronda u zbiegu Krasińskiego z Przasnyską. Na realizację tej inwestycji ZDM dostał już wstępną promesę dofinansowania z rządowego funduszu Polski Ład. Koszt budowy ronda na Żoliborzu szacowany jest na 10,5 mln zł. Jednym z warunków otrzymania promesy z rządowego programu jest wkład własny miasta. Na ostatniej sesji Rady Warszawy przyznano środki na tę inwestycję. w wysokości 701,7 tys. zł.
Aby nie utracić dofinansowania z Polskiego Ładu, przetarg musi zostać rozpisany w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia otrzymania promesy wstępnej. Ten termin mija 12 lipca 2024 r. ZDM chce jednak rozpisać przetarg na budowę ronda jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.
Zalety skrzyżowań okrężnych
Wedle wieloletnich badań, zamiana tradycyjnych skrzyżowań na ronda przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim nowe rozwiązanie porządkuje ruch i poprawia bezpieczeństwo. Rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu, a jedynie powoduje jego zwolnienie. Dzięki temu zwiększa się przepustowość i płynność ruchu w porównaniu ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Z licznych badań wynika, że rondo podnosi także bezpieczeństwo jazdy. Piesi mogą się tam czuć pewniej, bo kierujący autem muszą obniżyć prędkość. Jednocześnie nie ma ryzyka czołowego zderzenia pojazdów, bo samochody na rondzie poruszają się w tym samym kierunku.
Był audyt, będzie rondo!
Lokalizacje rond, które ZDM planuje wybudować, zostały wytypowane na podstawie audytu pozbawionych sygnalizacji przejść dla pieszych. W ciągu ostatnich kilku lat kontrolerzy wykonywali w terenie pomiary i obliczenia, przyznawali oceny (w skali od zera do pięciu punktów), określali zagrożenia, a następnie wskazywali zalecenia. W ten sposób udało nam się przeprowadzić kompleksowy przegląd wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej uzyskało podczas audytu bardzo niską ocenę - 1 punkt. O budowę ronda w tym miejscu apelowali także mieszkańcy pobliskich osiedli. Dzięki nowemu rozwiązaniu poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu na przecięciu dwóch długich, prostych ulic. Zyskają też rowerzyści, bo z myślą o nich powstanie przejazd przez południowy wlot ul. Przasnyskiej. Przystanek w stronę ul. Powązkowskiej znajdzie się za rondem, a nie jak do tej pory przed skrzyżowaniem. Dzięki temu nie powinno już dochodzić do sytuacji, gdy kierowcy – mimo wymalowanej na jezdni ciągłej linii – omijali autobus, powodując zagrożenie dla pieszych. W ramach prac na rondzie ZDM planuje:
- wyznaczyć brakujące czwarte przejście dla pieszych, po wschodniej stronie na wysokości przystanku autobusowego
- wyposażyć istniejące przejścia w azyle, azyl będzie też oczywiście mieć nowe przejście
- rozpłytować narożniki skrzyżowania, zielona będzie też wyspa centralna ronda
- uzupełnić infrastrukturę rowerową, obecnie droga dla rowerów biegnąca wzdłuż ulicy Przasnyskiej kończy się ślepo kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem.
Przypomnijmy, że budowa ronda przy Krasińskiego wpisuje się w kompleksowy plan trwającego remontu ulicy Przasnyskiej. Niedaleko trwa budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Rydygiera i Przasnyskiej. Planowany termin zakończenia całego remontu Przasnyskiej to czerwiec 2024 r., a jest szansa, że niedługo później ruszy budowa ronda przy Krasińskiego.
Napisz komentarz
Komentarze