Historia terenu MZA przy ul. Włościańskiej
Cegielnia
Historia terenu przy ul. Włościańskiej 52 sięga końca lat 20. XX w. W latach 1926-28 r. na pograniczu Burakowa i Marymontu powstała miejska cegielnia. Cegielnię stanowił zespół połączonych ze sobą budynków zaprojektowanych przez wiedeńską firmę „Heckmann & Wedegaertner” z udziałem Juliana Rakowskiego*. Zespół składał się z czterech budynków: kotłowego, motorowego, warsztatowego i prac ceglarskich. „Również wykonane są przy budynku kotłowym silosy węglowe do automatycznego zasilania węglem kotłów parowych oraz żelbetowa pochylnia przy budynku pras do przewożenia gliny z kopalni na stację podawczą (...). Jeszcze w bieżącym miesiącu rozpocznie się budowę 5. i 6 . budynku, tj. Budynku formiarni i budynku piecowo-suszarnianego” - pisała „Kronika Warszawy” w 1928 r.
Bocznica
Do budynku cegielni doprowadzona była bocznica kolejowa, która znajdowała się wzdłuż zespołu budynków cegielni od strony dzisiejszej ul. Poli Gojawyczyńskiej. Bocznica połączona była z linią kolejową Warszawa-Palmiry, która połączona z obwodową linią kolejową i Dworcem Gdańskim przebiegała w okolicach dzisiejszego Instytutu Chemii Przemysłowej, placu Grunwaldzkiego, następnie przecinała dzisiejszy pawilon handlowy z Barem „Sady”, tereny dzisiejszego parku Sady Żoliborskie, ulicą Braci Załuskich, gdzie łączyła się ze wspomnianą bocznicą. Dalej linia przebiegała w stronę Serka Bielańskiego i dalej wzdłuż ul. Marymonckiej w kierunku Młocin, Łomianek i samych Palmir.
Warsztaty samochodowe i autobusowe
Cegielnia funkcjonowała bardzo krótko, z uwagi na problemy z wydobyciem gliny, która była ograniczona z powodu szybkiego rozwoju dzielnicy. Inne źródła wskazują na trwający w tamtym czasie kryzys. W kwietniu 1934 r. rozpoczęto prace adaptacyjne cegielni na siedzibę Centralnych Warsztatów Samochodowych Miejskich. Projekt adaptacyjny wykonał prof. Stanisław Hempel. Podczas wojny powstały tam zakłady „Opla”. W trakcie Powstania Warszawskiego toczyły się tutaj ciężkie walki, a linia frontu przebiegała dokładnie przez środek istniejącej do dziś hali B. Po wojnie teren przejęły Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK). Początkowo wykorzystywano też nieukończoną Halę Marymoncką. W 1951 r. autobusy zaczęły być przenoszone do sukcesywnie rozbudowywanej zajezdni przy ul. Włościańskiej. Obecnie teren zajmowany jest przez Oddział Remontów Taboru MZA.
Rozpoczęto prace rozbiórkowe. Mieszkańcy obawiają się developerki
Aktualnie teren Oddziału Remontów Taboru MZA składa się z dość sporego kompleksu budynków. O ile przedwojenny budynek dawnej cegielni ujęty jest w gminnej ewidencji zabytków (GEZ) to pozostałe budynki nie są objęte ochroną. Większość z nich powstała już w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.
W połowie grudnia MZA rozpoczęło prace rozbiórkowe hali położonej najbliżej skrzyżowania ul. Włościańskiej z ul. Braci Załuskich. Jest to jeden z najpóźniej oddanych budynków na terenie zakładu. Powstał w II połowie lat 60.
Mieszkańcy pobliskiego Osiedla Sady Żoliborskie V zaczęli się obawiać, że po drugiej stronie ulicy powstaną kolejne inwestycje developerskie. Trudno się nie dziwić ich obawom, skoro po drugiej stronie ul. Włościańskiej powstały bez ładu i składu bloki mieszkalne wciśnięte na siłę na wąskim terenie domkniętym od strony zachodniej drogą ekspresową Al. Armii Krajowej czy też planowaną przez WSM rozbiórką pawilonu handlowego przy ul. Włościańskiej 12, w miejscu którego Spółdzielnia planuje wybudować nową inwestycję.
Teren MZA objęty jest dość przestarzałym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego otoczenia ul. Słowackiego z 2002 r. Zgodnie z tym planem teren burzonej hali znajduje się na terenie jednostki terenowej U4 (przeznaczenie podstawowe - usługi - bez bliższego określenia ich profilu), gdzie dopuszczalna wysokość zabudowy wynosi 40 m.
Jaka czeka przyszłość terenu MZA?
Jak poinformowała naszą redakcję rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Żoliborz Donata Wancel, Wydział Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy przyjął - zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - zgłoszenie rozbiórki obiektów usytuowanych przy ul. Włościańskiej 52 na działce 3/8 z obrębu 7-02-02. „Wnioskodawca spełnił wymogi formalne niezbędne do przyjęcia ww. Zgłoszenia” - dodała rzecznik.
Zapytaliśmy panią rzecznik, czy na tym terenie były wydane pozwolenia na jakiekolwiek budowy. Rzecznik prasowy Donata Wancel poinformowała , że dla działki ewidencyjnej nr 3/8 z obrębu 7-02-02, której dotyczy wyżej wspomniane zgłoszenie rozbiórki, Urząd Dzielnicy nie wydał pozwolenia na budowę. „Nie wpłynął też żaden wniosek w tej sprawie” - dodała.
O głos w tej sprawie poprosiliśmy także rzecznika prasowego MZA. Zapytaliśmy, czy zakład postanowił sprzedać ten teren i czy planowane są w tym miejscu nowe inwestycje? „Nikomu terenu nie sprzedajemy” - poinformował rzecznik prasowy MZA Adam Stawecki. „Miejsce po hali zostanie wykorzystane do parkowania autobusów” - dodał rzecznik.
* Żródło: T. Pawłowski, J. Zieliński "Żoliborz. Przewodnik Historyczny", Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2008
Napisz komentarz
Komentarze