Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:02

Trwa rozbiórka hali na terenie MZA. Co będzie w zamian?

W połowie grudnia ubiegłego roku ruszyła rozbiórka jednej z hal na terenie MZA przy ul. Włościańskiej 52. Mieszkańcy pobliskiego osiedla zaniepokoili się tym faktem w obawie przed budową nowych inwestycji, których w ostatnim czasie w najbliższej okolicy nie brakowało. Z tego też względu nasza redakcja postanowiła sprawdzić jaka będzie przyszłość tego terenu.
Trwa rozbiórka hali na terenie MZA. Co będzie w zamian?
Rozbiórka hali na terenie Oddziału Remontów Taboru MZA - stan 16 grudnia 2023 r.

Źródło: Zdjęcie nadesłane przez mieszkańców Os. Sady V

 
Historia terenu MZA przy ul. Włościańskiej

Cegielnia

Historia terenu przy ul. Włościańskiej 52 sięga końca lat 20. XX w. W latach 1926-28 r. na pograniczu Burakowa i Marymontu powstała miejska cegielnia. Cegielnię stanowił zespół połączonych ze sobą budynków zaprojektowanych przez wiedeńską firmę „Heckmann & Wedegaertner” z udziałem Juliana Rakowskiego*. Zespół składał się z czterech budynków: kotłowego, motorowego, warsztatowego i prac ceglarskich. „Również wykonane są przy budynku kotłowym silosy węglowe do automatycznego zasilania węglem kotłów parowych oraz żelbetowa pochylnia przy budynku pras do przewożenia gliny z kopalni na stację podawczą (...). Jeszcze w bieżącym miesiącu rozpocznie się budowę 5. i 6 . budynku, tj. Budynku formiarni i budynku piecowo-suszarnianego” - pisała „Kronika Warszawy” w 1928 r.

Bocznica

Do budynku cegielni doprowadzona była bocznica kolejowa, która znajdowała się wzdłuż zespołu budynków cegielni od strony dzisiejszej ul. Poli Gojawyczyńskiej. Bocznica połączona była z linią kolejową Warszawa-Palmiry, która połączona z obwodową linią kolejową i Dworcem Gdańskim przebiegała w okolicach dzisiejszego Instytutu Chemii Przemysłowej, placu Grunwaldzkiego, następnie przecinała dzisiejszy pawilon handlowy z Barem „Sady”, tereny dzisiejszego parku Sady Żoliborskie, ulicą Braci Załuskich, gdzie łączyła się ze wspomnianą bocznicą. Dalej linia przebiegała w stronę Serka Bielańskiego i dalej wzdłuż ul. Marymonckiej w kierunku Młocin, Łomianek i samych Palmir.

Warsztaty samochodowe i autobusowe

Cegielnia funkcjonowała bardzo krótko, z uwagi na problemy z wydobyciem gliny, która była ograniczona z powodu szybkiego rozwoju dzielnicy. Inne źródła wskazują na trwający w tamtym czasie kryzys. W kwietniu 1934 r. rozpoczęto prace adaptacyjne cegielni na siedzibę Centralnych Warsztatów Samochodowych Miejskich. Projekt adaptacyjny wykonał prof. Stanisław Hempel. Podczas wojny powstały tam zakłady „Opla”. W trakcie Powstania Warszawskiego toczyły się tutaj ciężkie walki, a linia frontu przebiegała dokładnie przez środek istniejącej do dziś hali B. Po wojnie teren przejęły Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK). Początkowo wykorzystywano też nieukończoną Halę Marymoncką. W 1951 r. autobusy zaczęły być przenoszone do sukcesywnie rozbudowywanej zajezdni przy ul. Włościańskiej. Obecnie teren zajmowany jest przez Oddział Remontów Taboru MZA.

Rozpoczęto prace rozbiórkowe. Mieszkańcy obawiają się developerki

Aktualnie teren Oddziału Remontów Taboru MZA składa się z dość sporego kompleksu budynków. O ile przedwojenny budynek dawnej cegielni ujęty jest w gminnej ewidencji zabytków (GEZ) to pozostałe budynki nie są objęte ochroną. Większość z nich powstała już w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.

W połowie grudnia MZA rozpoczęło prace rozbiórkowe hali położonej najbliżej skrzyżowania ul. Włościańskiej z ul. Braci Załuskich. Jest to jeden z najpóźniej oddanych budynków na terenie zakładu. Powstał w II połowie lat 60.

Mieszkańcy pobliskiego Osiedla Sady Żoliborskie V zaczęli się obawiać, że po drugiej stronie ulicy powstaną kolejne inwestycje developerskie. Trudno się nie dziwić ich obawom, skoro po drugiej stronie ul. Włościańskiej powstały bez ładu i składu bloki mieszkalne wciśnięte na siłę na wąskim terenie domkniętym od strony zachodniej drogą ekspresową Al. Armii Krajowej czy też planowaną przez WSM rozbiórką pawilonu handlowego przy ul. Włościańskiej 12, w miejscu którego Spółdzielnia planuje wybudować nową inwestycję.

Teren MZA objęty jest dość przestarzałym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego otoczenia ul. Słowackiego z 2002 r. Zgodnie z tym planem teren burzonej hali znajduje się na terenie jednostki terenowej U4 (przeznaczenie podstawowe - usługi - bez bliższego określenia ich profilu), gdzie dopuszczalna wysokość zabudowy wynosi 40 m.

Jaka czeka przyszłość terenu MZA?

Jak poinformowała naszą redakcję rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Żoliborz Donata Wancel, Wydział Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy przyjął - zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - zgłoszenie rozbiórki obiektów usytuowanych przy ul. Włościańskiej 52 na działce 3/8 z obrębu 7-02-02. „Wnioskodawca spełnił wymogi formalne niezbędne do przyjęcia ww. Zgłoszenia” - dodała rzecznik.

Zapytaliśmy panią rzecznik, czy na tym terenie były wydane pozwolenia na jakiekolwiek budowy. Rzecznik prasowy Donata Wancel poinformowała , że dla działki ewidencyjnej nr 3/8 z obrębu 7-02-02, której dotyczy wyżej wspomniane zgłoszenie rozbiórki, Urząd Dzielnicy nie wydał pozwolenia na budowę. „Nie wpłynął też żaden wniosek w tej sprawie” - dodała.

O głos w tej sprawie poprosiliśmy także rzecznika prasowego MZA. Zapytaliśmy, czy zakład postanowił sprzedać ten teren i czy planowane są w tym miejscu nowe inwestycje? „Nikomu terenu nie sprzedajemy” - poinformował rzecznik prasowy MZA Adam Stawecki. „Miejsce po hali zostanie wykorzystane do parkowania autobusów” - dodał rzecznik.

 

* Żródło: T. Pawłowski, J. Zieliński "Żoliborz. Przewodnik Historyczny", Rosner&Wspólnicy, Warszawa 2008

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.