Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:18

Sportowa legenda Żoliborza – RKS Marymont

Żoliborski klub sportowy RKS Marymont to jeden z najstarszych klubów sportowych działających na terenie dzisiejszej Warszawy, bo jego początki sięgają 1911 roku. Dziś działa właściwie w szczątkowej formie, ale w czasach świetności odnosił wiele znaczących sukcesów [artykuł premium].
Sportowa legenda Żoliborza – RKS Marymont

Źródło:

W tym artykule przeczytasz o:

  • Historii RKS Marymont
  • Dniu dzisiejszym klubu
  • Zabytkowym stadionie Marymontu

Obecnie RKS Marymont właściwie nie istnieje. Na terenach i w okolicy klubowych obiektów przy Potockiej działa OSiR Żoliborz zarządzający kompleksem basenów i gabinetów odnowy, krytymi halami z kortami tenisowymi, dwoma boiskami do piłki nożnej i odremontowanymi w 2005 roku torami łuczniczymi, które są najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. 

Chociaż jeszcze na początku XXI wieku w Marymoncie działało sześć sekcji sportowych - łyżwiarstwa figurowego, łyżwiarstwa szybkiego, łucznictwa, piłki nożnej, szermierki i tenisa stołowego). Obecnie już tylko piłkarze - i to z przerwami w działalności - nawiązują do klubowych tradycji, Pod nazwą KP Marymont jako zespół całkowicie amatorski grają dziś w warszawskiej B-klasie. Od 2010 roku chlubne tradycje sekcji łuczniczej kontynuuje Stowarzyszenie „Łuczniczy Marymont” zrzeszające trenerów i zawodników upadłego klubu, który w czasach świetności rywalizował na najwyższym poziomie w wielu dyscyplinach sportu.

Pani hrabina i sport

Początki klubu sportowego w Marymoncie sięgają roku 1911. Trzeba pamiętać, że Marymont był ówcześnie niewielką podwarszawską miejscowością. Podobno hrabina Ostrowska, która miała swoje dobra nad Wisłą w Marymoncie - głównie rozlewiska i łąki. Widząc, że przychodzi tam młodzież, aby uprawiać sport, postanowiła odstąpić część swego terenu na cele sportowe i rekreacyjne. Na tych terenach utworzono początkowo stowarzyszenie sportowe dla młodzieży, które dało początek późniejszemu klubowi sportowemu w Marymoncie.

Właściwą działalność klub rozpoczął dopiero po odzyskaniu niepodległości i zakończeniu wojny polsko-bolszewickiej. Formalnie, już jako RKS Marymont, ukonstytuował się ostatecznie w 1924 roku, kiedy to został zatwierdzony jego statut i zaczęły działać sekcje sportowe. Od początku jako klub robotniczy, Marymont był blisko związany z demokratycznym nurtem ruchu robotniczego. Współtworzyli go przede wszystkim działacze Polskiej Partii Socjalistycznej z Marymontu.  Klub był zatem w okresie międzywojennym blisko związany z PPS. W 1925 roku był jednym z siedmiu klubów sportowych, które założyły Związek Robotniczych Stowarzyszeń Sportowych – czyli federację PPS-owskich organizacji sportowych. Poza Marymontem związek ów współtworzyły dwa inne, związane z PPS warszawskie kluby – RKS Skra i RKS Sarmata.

Od samego początku podstawową sekcją sportową klubu była drużyna piłki nożnej, która jednak nie przebiła się do krajowej czołówki i grała w rozgrywkach regionalnych.  Oprócz piłkarskiej w klubie działały także inne sekcje. Zespół piłki ręcznej w 1930 roku zdobył mistrzostwo Warszawy, drużyna hokeja na lodzie w tym samym roku wygrała rywalizację w klasie „B” i awansowała do klasy „A” ligi. hokeja. W okresie przedwojennym Marymont, jak wiele innych klubów sportowych, borykał się z wieloma problemami finansowymi. Tym niemniej jednak prócz sportu zawodowego, RKS Marymont rzeczywiście kultywował kulturę fizyczną wśród żoliborskich robotników.

Prężną działalność RKS Marymont przerwał wybuch II Wojny Światowej. Działalność klubu została przerwana, a większość zawodników brała udział w konspiracji. Marymont uczestniczył także w konspiracyjnych rozgrywkach piłkarskich. 

Walka o przetrwanie i stadion

Klub odrodził się po roku 1945. Wbrew nadziejom działaczy, nie cieszył się jednak, jako związany z przedwojenną PPS, miłością i poparciem nowych, komunistycznych władz. W latach pięćdziesiątych groziła mu nawet likwidacja.  W tym czasie pod naciskiem władz odbywały się liczne fuzje i zmiany tradycyjnych nazw stowarzyszeń sportowych. Po połączeniu Marymontu z SKS Warszawa i Spójnią Warszawa przyjęto nazwę Spójnia-Marymont Warszawa, potem po fuzji z marymontu z Ogniwem klub miał występować pod nazwą Sparta Warszawa. W latach 1956-1957 czynione były próby likwidacji Marymontu. Odebrano klubowi obiekty przy ul. Wybrzeże Gdyńskie, a sekcję piłki nożnej przydzielono pod opiekę zakładów pracy – potem włączono je do nowego klubu Spójnia Warszawa.

W międzyczasie powstał jednak nowy stadion RKS Marymont przy ulicy Potockiej. W ramach kompleksu wybudowany został stadion centralny na 10 tysięcy miejsc wraz z trybunami, w tym jedną zadaszoną oraz mały stadion otoczony trybunami z trzech stron. Dalej rozlokowano m.in. boiska treningowe, korty tenisowe, boiska do koszykówki i siatkówki, pawilon sportowy i place gimnastyczne. Autorem projektu całego kompleksu sportowego, znanego także jako Park Sportowy ZS Spójnia, był Stanisław Barylski – jeden z bardziej aktywnych architektów lat. 30. Obiekt sportowy na Marymoncie powstawał etapami. W latach 1950-1951 wybudowano trybuny wykorzystując częściowo te, istniejące jeszcze od lat międzywojennych, potem, w roku 1954 zrealizowano budynek szatni i hale. Póxniej powstał także basen.

Projektując stadion na Żoliborzu, Barylski czerpał ze stylistyki modernizmu przedwojennego. W efekcie powstał wysokiej klasy obiekt, dziś stanowiący cenne dzieło modernistycznej architektury sportowej Warszawy. Warto zwrócić uwagę na elementy wyposażenia i wystroju obiektu, m.in. siedziska i balustrady z prefabrykowanych elementów betonowych, przeszklenia z luksferów, zadaszenie trybun oraz lastriko na posadzkach. 

Boisko uważane było za jedno z lepszych w Warszawie, a za drenaż murawy, zresztą funkcjonujący doskonale do dziś, odpowiedzialny był greenkeeper, sprowadzony specjalnie przez klub z Wielkiej Brytanii. Obok stadionu znajdowała się hala szermiercza. Szermierze wychowani w klubie wnieśli wielki wkład w rozsławienie tej dyscypliny na planszach całego świata – byli wśród nich mistrzowie kraju, Europy, świata, a także Igrzysk Olimpijskich: Witold Woyda, Lech Koziejowski, Ryszard Parulski, Adam Kaliński. W klubie trenowali także odnoszący krajowe sukcesy gimnastycy, kajakarze zdobyli kilka tytułów mistrzów Polski, a tacy zawodnicy, jak Górski, Kowalewski, czy Majda występowali w Igrzyskach Olimpijskich.  

Na stadionie Marymontu jeden z pierwszych meczów młodzieżowej reprezentacji Francji rozegrał Zinédine Zidane, który uczestniczył w Turnieju o Puchar Syrenki, swoje pierwsze kroki w latach 70. stawiał Zbigniew Boniek.

Sukcesy i upadek

W roku 1955 stadion został ostatecznie oddany do użytku. Tylko dzięki postawie i uporczywym staraniom działaczy oraz całej sekcji piłki nożnej Marymont udało się nie dopuścić do zabrania klubowi tego nowoczesnego, jak na ówczesne lata, stadionu, co pozwoliło na rozpoczęcie działalności pod przedwojenną nazwą RKS Marymont. W oparciu o stadion reaktywowano działalność sekcji siatkówki, hokeja na lodzie, szachowej. Pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku Marymont zrzeszał ponad 500 członków w tym ok. 350 zawodników. W roku 1964 nastąpiło przyłączenie do Marymontu K.S Syrena Warszawa, a w 1973 KS Łączność Warszawa. W wyniku tych fuzji powstała silna sekcja łucznicza należąca do ścisłej czołówki krajowej. W roku 1970 RKS „Marymont” przejął od Legii sekcję łyżwiarstwa szybkiego, a w 1975 r. z WKKF Ogniwo sekcję łyżwiarstwa figurowego. Marymont Warszawa jest złotym medalistą drużynowych mistrzostw Polski w łyżwiarstwie szybkim mężczyzn z 1978 roku, a także wielokrotnym medalistą mistrzostw Polski w łucznictwie.

Największym osiągnięciem piłkarzy Marymontu były występy w II lidze w latach 1955-1956. W 1953 drużynę prowadził Kazimierz Górski, a w latach późniejszych grali w niej m.in. póxniejsi reprezentanci Polski - Michał i Marcin Żewłakowowie. Drużyna jednak błąkała się później w niższych ligach. Po sezonie 2006/2007 klub wycofał się z rozgrywek piłkarskich. W 2016 roku sekcję piłki nożnej udało się reaktywować pod nazwą Klub Sportowy Marymont 1911 Warszawa i od sezonu 2016/2017 występowała w rozgrywkach warszawskiej klasy B. W sezonie 2019/2020 KS Marymont 1911 nie przystąpił do rozgrywek, natomiast jego miejsce w klasie B zajął Klub Piłkarski Marymont Warszawa, do którego przeszło większość zawodników wcześniejszego klubu.

Czasy świetności Marymont ma z pewnością za sobą. Ale decyzja o remoncie zabytkowego stadionu przy Potockiej być może przyczyni się do odbudowy choć w części dawnego prestiżu, przynajmniej drużyny piłki nożnej, którą być może uda się na powrót sprofesjonalizować. Oby tak się stało, bo naprawdę szkoda, by jedyny żoliborski klub z takimi tradycjami odszedł w niepamięć.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.