Warszawa stawia na elektrobusy. Kiedy nowe pojazdy wyjadą w trasę?
- 21.02.2019 14:35
Czy 130 elektrycznych przegubowych autobusów wyjedzie na ulice Warszawy na początku przyszłego roku? Jeden z największych przetargów na dostawę elektrobusów wkroczył w decydującą fazę. Dzięki temu stolica będzie drugim po Londynie miastem w Europie, które ma ponad sto autobusów elektrycznych.
W przetargu wystartowała tylko firma Solaris Bus & Coach, która za wyprodukowanie pojazdów chce niemal 400 milionów złotych. Miasto wygospodarowało w budżecie na ten cel o 32 miliony złotych więcej, więc kolejne decyzje w sprawie przetargu zależą od specjalnej komisji, która zbada poprawność złożonej oferty.
- Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną - podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. - Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku.
Inwestycja w zeroemisyjny transport publiczny wiąże się z kolejnymi przedsięwzięciami, m. in. budową sieci pantografowych ładowarek ulicznych, które pojawią się na pętlach autobusowych w 20 punktach Warszawy.
Jedna z nich działa już przy ul. Spartańskiej przy wjeździe na aleję Solidarności, zasila autobusy linii 222. Kolejne urządzenia już niedługo pojawią się przy ul. Konwiktorskiej, na pętli Nowodwory, Szczęśliwice i w Wilanowie, gdzie znajdzie się aż 6 urządzeń.
"Będzie czyściej, ciszej", czyli czym wyróżniają się elektrobusy?
Przetarg na 130 elektrobusów pozwoli całkowicie wyeliminować spalinowe pojazdy z Traktu Królewskiego. Urzędnicy zapowiadają, że dzięki nim będzie czyściej i ciszej. Każdy z elektrobusów będzie musiał mieć klimatyzację, monitoring, automaty biletowe oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych i niedowidzących.
- Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy - wyjaśnia Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
To już cztery największy przetarg na dostawę elektrobusów dla warszawskiego MZA. W 2014 i 2017 roku pojazdy dostarczyła firma Solaris, z kolei w 2016 roku najkorzystniejszą dla miasta ofertę złożyło konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno.
Dzięki temu pasażerowie mogą korzystać z 1167 niskopodłogowych autobusów. Wśród nich są 4 pojazdy z napędem hybrydowym. Z kolei już w marcu tego roku w trasy wyjedzie 80 autobusów gazowych CNG. Umowę na ich dostawę podpisano w lecie zeszłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze