Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 10:36

Jak spędzić Boże Narodzenie na Mazowszu? – wywiad z Izabelą Stelmańską

O tym, jak dawniej wyglądało obchodzenie świąt Bożego Narodzenia na Mazowszu, opowie Izabela Stelmańska, prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej i zastępczyni Dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Jak spędzić Boże Narodzenie na Mazowszu? – wywiad z Izabelą Stelmańską

Źródło: Urząd Marszałkowski

Mateusz Durlik: Zadam pytanie z tezą. Dlaczego warto spędzić święta na Mazowszu?

Izabela Stelmańska: Nasz region nie jest jednolity i warto poznać tradycje bożonarodzeniowetak kulturowe, jak i kulinarne, z różnych stron województwa. Od 8 grudnia w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu będzie funkcjonowała wystawa „Boże Narodzenie na Mazowszu”.Wystawa przeniesie nas na mazowiecką wieś z przełomu XIX i XX wieku. Będzie można zobaczyć, jak wyglądały w owym czasie i wiejskie chaty, i dwory. Zresztą 10 grudnia w tym samym miejscu odbędzie się jarmark bożonarodzeniowy. Podobne jarmarki będą się pojawiały w różnych częściach Mazowsza. Bardzo często w przedświątecznym biegu zapominamy w jaki sposób dawniej kultywowano bożonarodzeniowe tradycje.

MD: Czy są takie tradycje, świąteczne zwyczaje, które są charakterystyczne dla Mazowsza?

IS: Na Mazowszu czasem zamiast stawiać choinkę, podwieszano ją pod sufitem. Nie wiem na ile było to unikatowe, bo nie interesowałam się zwyczajami w innych województwach. Ciekawe może być również to, że nie sprzątało się po wigilii, a pierwszego dnia świąt siadało się od razu do tego samego, już zastawionego, stołu. Odwiedzenie takich miejsc jak Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu, czy Skansen Kurpiowski w Kadzidle pozwala dostrzec jak różnorodne są mazowieckie świąteczne zwyczaje.

Czy na Mazowszu są jakieś potrawy, które można uznać za tradycyjne i obowiązkowe świąteczne dwanaście potraw?

Pamiętajmy, że czasy, o których mówimy, były zupełnie inne, a tak bogato zastawionepotrawami stoły, żeby było ich aż dwanaście, można było znaleźć właściwe tylko w szlacheckich dworkach. Województwo mazowieckie to przede wszystkim szlachta zaściankowa. Dopiero na bogatszych szlacheckich stołach pojawiały się potrawy bardziej wymyślne i w liczbie, o której wspomniałeś. Kuchnia mazowiecka jest dość specyficzna, bo przez wiele lat spotykały się tu różne kultury. Potrawy, które znamy na Mazowszu, bardzo często występują również w innych regionach pod nieco zmienioną nazwą, na przykład rejbak, kugiel, kartoflak i babka ziemniaczana to jedno i to samo.

Mazowsze zapożyczało z kuchni innych regionów?

Tak, można tu skosztować kuchni z niemal całej Polski. To wynik centralnego położenia i stołecznego statusu Warszawy, w związku, z którym pojawiały się tu naleciałości z innych regionów. Poza tym Mazowsze nie jest zamkniętym kulturowo regionem jak Podlasie. Nasz region przez lata zmieniał swoje granice. Z dzisiejszej perspektywy widać to choćby w tym, że południowa część Mazowsza jest przywiązana do innej kultury niż część centralna czy, już zupełnie, wschód województwa, który jest czasem nazywany mazowieckim Podlasiem.

Czy to nie jest tak, że babka ziemniaczana wywodzi się właśnie z Podlasia?

Moim zdaniem tak. Babka jest elementem kuchni biedoty, a to przecież były dość biedne tereny.

W województwie mazowieckim mamy dość dużo zabytków. Czy przy okazji świąt te miejsca są jakoś ciekawie ozdabiane? Chodzi mi o to, czy warto przejechać się po znanych nam już przecież miejscach, ale w okresie świątecznym, bo może da się odkryć je wtedy na nowo?

Tak, oczywiście. Wszyscy przecież dbamy o nasze obejście, żeby wyglądało jak najpiękniej, szczególnie w święta. Szczególnie polecam dwór w Mościbrodach. Można tam zobaczyć jak przystrajane na święta były szlacheckie dworki, a także spróbować lokalnych świątecznych potraw, jak na przykład wędzony na miejscu karp.

Zawsze trudno jest wymyślić świąteczne prezenty. Czy mazowiecka kultura może nas do tego jakoś zainspirować?

Zachęcam do śledzenia, gdzie odbywają się jarmarki bożonarodzeniowe. To jest coś, co daje nam tę możliwość, żeby poznać lokalne wyroby i być może kupić coś, co nada się na prezent.

Poleca pani jakieś konkretne miejsca?

O jednym już nawet wspomniałam – Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Polecam też Muzeum Wsi Radomskiej, niemal podlaskie Siedlce, Węgrów, okolice Ostrołęki, w szczególności Kadzidło, no i oczywiście warto przejść się po Warszawie. Pragnę podkreślić, że takich miejsc jest więcej, a wszystkie lokalizacje, w których będą się odbywały jarmarki bożonarodzeniowe, można będzie znaleźć na stronie https://mazovia.pl/pl/dzieje-sie-na-mazowszu.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 32 km/h