Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:35

Mieszkańcy i władze Bielan przeciwko patodeveloperce w WSM

W ostatnim czasie krążyły pogłoski wśród mieszkańców całej WSM, że Zarząd Spółdzielni złożył ponad 70 wniosków o warunki zabudowy na bielańskich osiedlach. Mieszkańcy poczuli coraz większe zagrożenie, że w WSM rozwinie się patodeveloperka, która pogorszy ich warunki życiowe. Klub Radnych ze Stowarzyszenia „Razem dla Bielan” wystąpił z interpelacją w sprawie planów zagęszczenia zabudowy osiedli Piaski, Słodowiec, Wawrzyszew i Wrzeciono. Odpowiedź na interpelację stała się ogromnym szokiem dla mieszkańców.
Mieszkańcy i władze Bielan przeciwko patodeveloperce w WSM
5-kondygnacyjny budynek z serii UW2 na Osiedlu WSM Piaski

Autor: Wiktor Zając

78 wniosków. Czy to budowlana inwazja w WSM?

Dnia 26 października b.r. Klub Radnych Stowarzyszenia „Razem dla Bielan” złożyło interpelację w sprawie sprzeciwu wobec planów Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej dotyczących zagęszczenia czterech osiedli na terenie Bielan. Radni zapytali, czy WSM wystąpiła do Urzędu Dzielnicy Bielany o wydanie decyzji o warunkach zabudowy na wymienionych osiedlach w okresie sierpień - październik 023 r. Jednocześnie radni złożyli zapytanie ile wniosków o budowę nowych budynków i ile nadbudów planuje WSM, oraz których nieruchomości sprawa dotyczy? Interpelację podpisali radni: Krystian Lisiak, Radosław Sroczyński, Monika Szadkowska, Anna Czarnecka, Agnieszka Gola, Ewa Turek, Marcin Włodarczyk, Piotr Walas i Iwona Walentynowicz.

W odpowiedzi na interpelację z dnia 6 listopada b.r. Zastępca Burmistrza Dzielnicy Bielany Pan Włodzimierz Piątkowski poinformował, że WSM złożyła 78 wniosków o budowę budynków mieszkalno-usługowych i nadbudowę istniejących.

Wśród nowych inwestycji WSM zawnioskowała o budowę:
  • 4 budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym i usługami przy ul. Broniewskiego 37, 65, 85, 85A oraz na dz. ew. nr 8/3, 8/17, 8/20 z obrębu 7-06-03;
  • 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym i usługami przy ul. Przy Agorze 1A i 15;
  • 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym i usługami przy ul. Daniłowskiego 2/4 („niebieski pawilon” - d. siedziba PORION) oraz 3 (siedziba Administracji Osiedla WSM Bielany);
  • Budynek mieszkalny wielorodzinny z garażem podziemnym i usługami przy Al. Reymonta na dz. ew. nr 11/1 z obrębu 7-08-06;
  • Garaż wielopoziomowy na rogu Al. Reymonta i ul. Andersena.
Natomiast pozostałe wnioski dotyczą nadbudów istniejących budynków, są to:
  • ul. Kochanowskiego 3, 4, 5, 6, 7, 11, 12, 12A, 12B, 12C, 13, 13A, 14, 14B, 14C, 15, 16, 17, 17A, 18, 18B, 18C, 20, 24, 26, 28, 30;
  • ul. Literacka 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18;
  • ul. Broniewskiego 39, 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 53A, 55;
  • ul. Marymoncka 129, 131, 137/139;
  • ul. Wrzeciono 8, 8A, 10, 50, 54A, 55, 55A, 57, 57A;
  • ul. Szegedyńska 1, 4, 8;
  • ul. Szubińska 6.

Ponadto wiceburmistrz Piątkowski poinformował, że wszystkie wnioski zostały pozostawione bez rozpatrzenia. 

Nadbudowy starych bloków bez analiz i ekspertyz?

Wśród najbardziej kontrowersyjnych wniosków są zdecydowanie te, które dotyczą nadbudów 5-kondygnacynych bloków z przełomu lat 60. i 70. na Osiedlu Piaski, Bielany IV oraz Młociny. W większości są to budynki budowane w technologii uprzemysłowionej wieloblokowej lub wielkopłytowej nazywanej „Unifikacją Warszawską II” (w skrócie: UW2). Budynki te były budowane przy ogromnych oszczędnościach i przy dużych ograniczeniach wynikających zarówno z obowiązujących ówcześnie normatywach i dostarczanych materiałach. Głównym problemem tych budynków są jednobiegowe „kręcone” schody wykonane z prefabrykatów, wąska „dusza” i niewielka kubatura samej klatki, na której nie ma możliwości wprowadzenia innych rodzajów schodów, jak również możliwości budowy windy. Dostawienie windy zewnętrznej też nie jest możliwe, ponieważ żadna ze ścian klatki schodowej nie ma ściany zewnętrznej przez którą dałoby się przebić otwór do szybu windowego.

Nadbudowa wiąże się z koniecznością dostosowania takiego budynku do obowiązujących norm wynikających z Prawa budowlanego i ministerialnych rozporządzeń. W nowych inwestycjach nie ma możliwości wybudowania jednobiegowych schodów na klatach. Muszą mieć uwzględnione spoczniki. W związku z czym wielu mieszkańcom Spółdzielni nasuwają się pytania, w jaki sposób Zarząd WSM chce zrealizować nadbudowy?

Plany inwestycyjne Zarządu WSM

Z protokołu z posiedzenia Rady Nadzorczej WSM z dnia 25 września b.r. wynika, że miało miejsce rozpoznanie sprawy i podjęcie uchwały w sprawie Planu gospodarczo-finansowego WSM na 2024 r. na którym referował Zarząd i opiniowała Komisja Rewizyjna. W punkcie 17. niniejszego punktu porządku obrad głos zabrał Zastępca Prezesa ds. technicznych p. Mariusz Skrocki, który przedstawił plan inwestycji na 2024 r.

Zgodnie z planem inwestycji mieszkaniowych na 2024 r., w którym określono inwestycje: Lindego, Włościańska 12, Bysławska i Boguckiego, pan Skrocki poinformował m.in., że w związku z rozpoczętą pracą nad zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym analizowane są proponowane zmiany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz obecnie obowiązujące plany miejscowe. „Będzie to akt prawa miejscowego. Nowa ustawa przewiduje uchwalenie do 2026 r. planów ogólnych dla miast i gmin. Przeprowadzona będzie analiza Aktów Notarialnych terenów przyjmowanych w wieczyste użytkowanie w zakresie przeznaczenia tych terenów w przyszłości pod inwestycje. W związku z powyższym należy przeanalizować i zastanowić się nad wyborem nieruchomości potencjalnie inwestycyjnych i dla tych nieruchomości należy wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Są w zasobach WSM nieruchomości zabudowane pawilonami handlowymi często wyeksploatowane, w złym stanie technicznym, które w przyszłości będą trudne do wynajęcia. W związku z powyższym zasadnym jest przedyskutowanie niniejszej kwestii z organami samorządowymi, celem dokonania oceny i wyboru nieruchomości, dla których można uzyskać warunki zabudowy. Dotyczy to również z zabudową 5-kondygnacyjną w zakresie ich nadbudowy o 1-2 kondygnacje” – wynika z treści protokołu.  

Tym samym Rada Nadzorcza podjęła uchwałę nr 68/2023 - 21 głosami za, braku głosami przeciwko i 2 głosami wstrzymującymi. Jednocześnie zdanie odrębne złożył pan Adam Zieniuk-Gąsiorowski, który uczestniczył w zebraniu zdalnie. Stwierdził, że miał problem ze słyszalnością i stwierdził, że jest przeciwko przyjęciu planu gospodarczo-finansowego na rok 2024.

W czyim imieniu działa Rada Nadzorcza WSM?

Coraz częściej mieszkańcy Spółdzielni zadają sobie pytanie, w czyim imieniu działa Rada Nadzorcza? W końcu w wielu 5-kondygnacyjnych budynkach z serii UW2 swoje mieszkania mają członkowie tejże Rady. W tej sytuacji czwartej alternatywy nie ma. Albo to Zarząd nadzoruje Radą Nadzorczą a nie odwrotnie, albo Rada Nadzorcza jest w pełni świadoma tego co robi działając na szkodę mieszkańców, albo nie czyta dokumentów i głosuje w ciemno, nie wnosząc przy tym żadnych uwag.

Mieszkańcy oburzeni planami nadbudów

Dnia 20 listopada Stowarzyszenie „Razem dla Bielan” opublikowało post na Facebooku o planach inwestycyjnych Spółdzielni. W przeciągu 2 dni pojawiło się blisko 180 komentarzy, w których zdecydowana większość jest przeciwna tym planom. Dużym problemem jest fakt, że aktualnie zarówno na Piaskach, na Bielanach IV, a także na Młocinach nie ma miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym Zarząd WSM potraktował te tereny za najbardziej łakomy kąsek. Inaczej sytuacja ma się na Żoliborzu, gdzie na każdym z osiedli jest obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego, a także po części konserwator. Ale i tu od pewnego czasu trwa batalia między WSM a konserwatorem. Zarząd WSM złożył skargę ws. włączenia do gminnej ewidencji zabytków układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie. Sąd I instancji wydał postanowienie o wykreślenie z ewidencji osiedla po niekorzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Postanowienie jest nieprawomocne. W międzyczasie konserwator wszczął postępowanie o wpis do rejestru zabytków obszaru osiedla. Mieszkańcy nie kryją oburzenia, że wszelkie pomysły inwestycyjne Zarządu nie są przedstawiane i z nimi konsultowane. 

 

Inne artykuły tego autora:
 


Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

M. Pelikanska 02.12.2023 20:41
Zarząd z Elblaskiej nie powinien wtrącać się do bloków już wybudowanych i zamieszkałych, nie powinniśmy ich w ogóle utrzymywać. My mamy administrację osiedlowe i to nam wystarczy,a ci z Elblaskiej chcą tylko kasy, kasy, wiecznie małe pensje, może już czas odciąć pępowinę

Tusk 24.11.2023 08:32
Wincyj bloków, wincyj !!!

Kurła 23.11.2023 20:35
Masakra jakaś, więcej jeszcze tych mieszkań !!!!

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.