Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:26

Sąd wykreślił Zatrasie z ewidencji. Konserwator wpisze je do rejestru

W ubiegłym tygodniu Wojewódzki Sąd Administracyjny postanowił wykreślić obszar układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie z gminnej ewidencji zabytków. Postanowienie w tej sprawie jest nieprawomocne. Jak się okazało, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków był bardzo czujny i wszczął postępowanie o wpis do rejestru zabytków jeszcze przed postanowieniem sądu pierwszej instancji.
Sąd wykreślił Zatrasie z ewidencji. Konserwator wpisze je do rejestru
Wojewódzki Sąd Administracyjny przy ul. Pancewicza

Autor: Wiktor Zając

Zarząd WSM przeciwko konserwatorowi

Kilka tygodni temu zrobiło się głośno w kwestii wykreślenia z gminnej ewidencji zabytków (GEZ) trzech obiektów, w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w maju b.r. Postanowieniem NSA z 18 października b.r. na skargę właścicieli wykreślono z GEZ kino Relax, gmach przy ul. Mysiej oraz willę przy ul. Pogonowskiego 10. O ile kino Relax było już wpisane do rejestru zabytków, wykreślenie z GEZ niczego nie zmieniło jeśli chodzi o kwestię ochrony tego obiektu. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych obiektów Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie o wpis do rejestru. W międzyczasie w mediach pojawiła się informacja o tym, że w najbliższym czasie odbędzie się rozprawa w sprawie wykreślenia z GEZ Osiedla WSM Zatrasie. W tej sytuacji można było się spodziewać, że po wykreśleniu Zatrasia z GEZ, podobnie jak z gmachem przy ul. Mysiej i willi przy ul. Pogonowskiego 10, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków będzie chciał wpisać Zatrasie do rejestru zabytków. Stowarzyszenie Zatrasie, które w 2017 r. wystąpiło do Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków o ujęcie w GEZ obszaru osiedla rozmawiało z wiceprezesem ds. technicznych Mariuszem Skrockim, że złożenie skargi o wykreślenie z GEZ było błędem po stronie Zarządu, tym bardziej, że ten status ochrony był w pełni optymalny, a jednocześnie najniższy w randze ochrony prawnej. Przedstawiono wiceprezesowi obawy o tym, że konserwator może objąć inną formą ochrony, co może ostatecznie być o wiele trudniejsze dla Spółdzielni przy występowaniu o wszelkie decyzje podczas remontów niż dotychczas. Wiceprezes Mariusz Skrocki powiedział, że musi to jeszcze omówić z „górą” i mecenasami, i zastanowią się czy ewentualnie do rozprawy nie wycofać skargi. Ostatecznie Zarząd nie zmienił swojego stanowiska w sprawie.

MWKZ wszczął postępowanie o wpis do rejestru zabytków

Jak się okazało, MWKZ nie zwlekał na postanowienie NSA. Już 27 października prof. Jakub Lewicki z urzędu wszczął postępowanie o wpis do rejestru zabytków obszaru układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie. Zgodnie z art. 10a. ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami osiedle będzie objęte ochroną tymczasową na czas postępowania, aż do wydania decyzji o wpisie do rejestru. 

Sąd wykreślił osiedle z GEZ

Dnia 3 listopada odbyła się rozprawa ze skargi Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej ws. wykreślenia z GEZ. W sądzie pojawili się zarówno mieszkańcy, prezes WSM Barbara Różewska wraz ze swoim mecenasem, a także mecenas z Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków. Stowarzyszenie Zatrasie złożyło wniosek o dopuszczenie do postępowania jako strona społeczna. Sąd pozytywnie rozpatrzył wniosek. Po otrzymaniu dokumentacji okazało się, że skarga Spółdzielni była złożona już w czerwcu 2021 r., a kilka miesięcy wcześniej Zarząd WSM prowadził korespondencję z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich, w związku z ochroną prawa własności. Był to początek do całkowitego zakwestionowania prowadzenia gminnej ewidencji zabytków nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju. Sąd nie wiedział jak ma się odnieść do kwestii ochrony prawa właścicieli w postępowaniach, i sprawę zawiesił do czasu zapadnięcia wyroku TK. Podczas rozprawy Stowarzyszenie Zatrasie zwróciło uwagę czy Zarząd Spółdzielni jest właścicielem, czy ma też umocowanie do reprezentowania ich. Zwróciło także uwagę, że na terenie osiedla jest kilka uwłaszczonych lokali, a także że trzy działki w granicach obszaru nie podlegają WSM-owi. Sąd stwierdził, że te kwestie niczego nie zmieniają w toku postępowania. Po krótkiej przerwie sąd odczytał postanowienie o wykreśleniu z GEZ obszaru osiedla. Postanowienie w tej sprawie jest nieprawomocne. BSKZ zapowiada skargę kasacyjną od postanowienia do NSA. Ma na to 30 dni.

Prezes WSM nie widzi żadnych wyjątkowych wartości na Zatrasiu

Podczas rozprawy prezes Barbara Różewska przedstawiła się, że jest z zawodu konserwatorem zabytków, co wielokrotnie powtarzała też na wielu innych rozprawach sądowych, w których Spółdzielnia uczestniczyła, jak i na jednym z Walnych Zgromadzeń. Jednocześnie prezes Różewska dodała, że Zatrasie jest zwykłym osiedlem z lat 60. i nie widzi w nim żadnych wyjątkowych wartości. Mecenas reprezentujący BSKZ wyjaśnił, że w tym przewodzie sądowym nie kwestionujemy wartości architektonicznych i przestrzennych osiedla, które już dawno zostały docenione przez wielu ekspertów reprezentujących różne istotne instytucje. Podczas rozprawy strona społeczna zadała pytanie, dlaczego Zarząd WSM nie wystąpił o wykreślenie z GEZ osiedli Sady Żoliborskie I oraz Serek Żoliborski, skoro oba te osiedla zostały ujęte również bez udziału właściciela w postępowaniu? Prezes Różewska nie udzieliła w tej sprawie żadnej odpowiedzi. Mieszkańcy oceniają, że brakuje jakiegokolwiek sensu w działaniach Zarządu WSM. Z jednej strony kwestionują formalne błędy administracyjne stosując je wyłącznie względem jednego osiedla, pomijając pozostałe, z drugiej strony chce samodzielnie oceniać wartości, nie mając do tego ani kompetencji, ani merytorycznych argumentów.

Czyżby "chytry dwa razi traci” potwierdza się?

Odnosząc się do poprzedniego artykułu „Zarząd WSM żąda wykreślenia Os. Zatrasie z gminnej ewidencji zabytków” przytoczone było powiedzenie, że „chytry dwa razy traci”. Link do artykułu: 

 Jak mówią sami mieszkańcy, Zarząd WSM nie chce nikogo słuchać i nie szuka pola do dialogu. Zarząd zamiast spędzać czas na rozmowach i działaniach z mieszkańcami, woli tracić czas w ławach sądowych” - mówią mieszkańcy. Przytoczone przysłowie doskonale obrazuje fakt, w którym zacięta walka przeciwko konserwatorowi dodatkowo tylko wzmocniła ochronę konserwatorską na osiedlu, gdyż pozostałe dwa osiedla pozostają nadal w GEZ. 
 

Inne artykuły tego autora:

 


Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.