Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:40

ŻOLIBORZ „CARSKI” I INDUSTRIALNY

16 marca 1916 Hans Hartwig von Beseler, niemiecki generał-gubernator warszawski w latach 1915-1918, wydał dekret o przyłączeniu do Warszawy Marymontu, Słodowca, Kępy Potockiej i częściowo Powązek, czyli terenów współczesnego Żoliborza. Dlatego mówiono w tym roku o 100-leciu Żoliborza w Warszawie.   Tak naprawdę jednak Żoliborz liczy sobie dużo więcej lat, tyle tylko, że na znacznie mniejszej przestrzeni. Obszar dawnego Żoliborza, jeszcze tak wówczas nie nazywanego, sięga historią wieku XVIII, i pokrywa się mniej więcej z terenem zajmowanym później, od 1832 roku, przez Cytadelę. To rejony wsi Polków, Pólków lub Polików, bo różnie ją nazywano, jurydyki szymanowskiej i folwarku Fawory. To właśnie od owego Pólkowa, a nie od „pułków”, mamy ulicę Pułkową. Aczkolwiek pułki w historii Żoliborza też się znalazły i to nawet w znacznych ilościach. Ale to już nieco później. Początki Żoliborza, pod współczesną nazwą, sięgają roku 1774 roku, gdy ks. Augustyn Orłowski, rektor Collegium Nobilium i współpracownik Stanisława Konarskiego, zakupił część jurydyki szymanowskiej dla zbudowania konwiktu pijarów. Otoczenie było tak malownicze, że okolicę zaczęto nazywać z francuska - Joli Bord - Piękny Brzeg. Z czasem nazwa ta została spolszczona na „Żoliborz” i przyjęła się dla całej dzielnicy. Gdy 18 kwietnia 1791 Sejm przyjął dekret o miastach, jurydyki zostały zlikwidowane i rozpoczął się proces ich scalania w jeden organizm miejski. Nieco wcześniej, w roku 1770, z rozkazu marszałka wielkiego koronnego Stanisława Lubomirskiego, Warszawę otoczono linią okopów, wyznaczających de facto granicę miasta. W przestrzeni zamkniętej Okopami Lubomirskiego znalazły się wymienione wcześniej: wieś Pólków, folwark Fawory i konwikt pijarów. Dostać można było się tu tylko poprzez bramy - rogatki: Powązkowskie i Marymonckie. Tym samym ów niewielki wycinek współczesnego Żoliborza znalazł się w obrębie XVIII-wiecznej Warszawy. Po upadku powstania listopadowego, już w maju 1832 roku, większość obszaru pomiędzy okopami, rogatkami i Wisłą, diametralnie zmieniła wygląd i przeznaczenie. Teren splantowano, stojące tam budynki rozebrano. W szybkim tempie zaczęła rosnąć Александровская цитадель - Cytadela Aleksandrowska, policjant Warszawy. Rozpoczęła się carska historia Żoliborza. Wewnętrzna twierdza opasana została systemem zewnętrznych fortów, tworząc zaczątek potężnej, składającej się z ponad 50 fortów, wysuniętej daleko poza miasto, objętej wspólnym mianem Kрепостu Варшава - Twierdzy Warszawa. Aby zaś mieszkańcy miasta mogli czuć się „bezpieczni”, zawitały do Warszawy liczne pułki carskie, które skoszarowano na Cytadeli i w wielu innych rejonach Warszawy. Wtedy to przy ulicy Powązkowskiej powstał ciąg budynków koszarowych i magazynów wojskowych, których pozostałości do dziś możemy oglądać pod numerem 44  ( część z nich zajmuje klub „Loft 44”). Ponieważ żołnierze musieli gdzieś ćwiczyć i odbywać musztry, w których lubował się zwłaszcza Wielki Książę Konstanty, znaczne tereny na przedmieściach Warszawy zajęto na tzw. pola wojenne. Powstało wówczas Powązkowskie Wojenne, w rejonie ulic Powązkowskiej, Tatarskiej i Kozielskiej. A także Bielańskie, Wolskie, Mokotowskie. Obszary przy Kozielskiej funkcjonują nadal jako tereny wojskowe. Z tamtych czasów, z końca XIX i początku XX wieku, pozostały przy Powązkowskiej jeszcze inne pamiątki, choć już niekoniecznie carskie. W 1875 roku ulicę przecięła linia kolei obwodowej. Szybko powstały przy niej, Powązkowskie Letnie Baraki dla carskiej armii, a także wspomniane już koszary zimowe. W dwudziestoleciu międzywojennym nad tą linią zbudowano wiadukt, którym w listopadzie 1930 r. po raz pierwszy przejechał tramwaj do pętli przy ulicy Elbląskiej, a kilka lat później przy bramie Cmentarza Wojskowego. Linia tramwajowa na ulicy Powązkowskiej funkcjonowała aż do roku 1971. Wiadukt w tym miejscu istnieje do dziś, choć po generalnym remoncie sprzed kilku lat z pierwotnej konstrukcji nic nie zostało. Zachował się jednak fragment oryginalnej, przedwojennej, pięknie wykutej, secesyjnej balustrady, której na szczęście nie wyrzucono na złom, ale po pieczołowitej konserwacji umieszczono na wysepce pośrodku wiaduktu. Tuż obok, przy ulicy Duchnickiej, rozciąga się teren Instytutu Mechaniki Prezycyzyjnej. Główny budynek, nadal siedziba Instytutu, to już obiekt zabytkowy. Powstał w 1926 roku, podobnie jak prywatny dom na skraju posesji.  Od strony ulicy Powązkowskiej, w postindustrialnym, także przedwojennym, budynku dawnej Fabryki Wynalazków Instytutu, zainstalowała się kilka lat temu „defabryka”, organizując wewnątrz salony mody, agencje reklamowe, firmy projektowe, butiki , restauracje.

15_historia

15_historia

12_historia

12_historia

12_historia1

12_historia1

13_historia

13_historia

13_historia1

13_historia1

prawo

prawo


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.