Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:57

JOGA JAKO STYL ŻYCIA

Żyjąc w mieście, w Warszawie, często narzekamy na samopoczucie; boli nas ciało, czujemy niepokój, brakuje nam kontaktu ze sobą i innymi ludźmi.
Wszystkiemu winien jest miejski styl życia: pośpiech, stres, zbyt dużo zadań, mało ruchu. Jeśli już zaczynamy ćwiczyć, popełniamy często błędy, także wynikające z tego, że chcemy szybko nadrobić stracony czas, co zwykle kończy się kontuzjami i ogólnym zniechęceniem do wysiłku fizycznego. W najlepszym wypadku trafiamy do miejsc, gdzie uprawiamy dyscypliny powodujące jeszcze większe nakręcenie spirali lęku i zmęczenie. A przecież chcemy się czuć dobrze ze swoim ciałem i umysłem. Co zrobić? Nic prostszego, iść na jogę!
Kompletny system
Bardzo często spotykam się z twierdzeniem, że Joga to fizyczne ćwiczenia rozciągające i ewentualnie medytacja. Jest to mylne określenie tego starożytnego systemu filozofii indyjskiej. Słowo joga z pochodzi z sanskrytu i oznacza, ogólnie rzecz ujmując, zjednoczenie, połączenie. Jest to szeroko pojęta sztuka samodoskonalenia, medytacji, ascezy, dotycząca zarówno ciała, umysłu i duszy. Praktyka asan i medytacja są jedynie częścią tego uniwersalnego i jakże aktualnego, także w dzisiejszych czasach, sytemu. Na osiem stopni jogi składają się po kolei - yamy - powszechne przykazania moralne (niekrzywdzenie, prawda, niekradzenie, wstrzemięźliwość, niegromadzenie), niyamy - zasady samodyscypliny (m.in. czystość, zadowolenie, zapał, samokształcenie), dopiero na trzecim miejscu pojawiają się wcześniej wspomniane asany - ćwiczenia fizyczne prowadzące do ustawiania ciała w odpowiednich pozycjach. Jako kolejne wymieniane są pranayama - kontrola oddechu, pratyahara - uwolnienie umysłu spod dominacji zmysłów oraz dharna, czyli koncentracja. Wreszcie dochodzimy do dhayany - medytacji i samahdi, czyli oświecenia - połączenia niższej i wyższej jaźni.
Jako całość Joga jest systemem uniwersalnym, który może stać się sposobem życia albo być też uzupełnieniem innych praktyk religijnych czy duchowych. Rozwiewając też czasem spotykane wątpliwości, można stwierdzić, że Joga sama w sobie religią nie jest i można uprawiać ją niezależnie od wyznania. W zależności od nurtów Jogi, których już od starożytności pojawiało się wiele, do głównego celu, jakim jest poczucie pełni, dojść można na wiele sposobów. W dzisiejszym świecie, który w wielu momentach pomija aspekt człowieczeństwa, każdy ze stopni jogi jest niezwykle ważny. Zasady etyczne mogą być pewnego rodzaju mapą w życiu codziennym. Z pomocą Jogi uspokoić też możemy nasze niezwykle przebodźcowane umysły. Prowadząc bardzo często statyczny, siedzący tryb życia, zapominamy o naszych ciałach, a przypominamy sobie o nich dopiero, gdy dopadają nas różnego rodzaju dolegliwości czy kontuzje. Wówczas niezwykle korzystne okazują się asany i pranayama. System ćwiczeń jest niezwykły - jedyny w swoim rodzaju. Ustawiając ciała w często trudnych do opanowania pozycjach, wzmacniamy nasze mięśnie, jednocześnie je rozciągając. Dokładając do tego oddech, całe nasze ciało (włączając w to narządy wewnętrzne należące np. do układu pokarmowego, krwionośnego czy też dokrewnego) zaczyna funkcjonować poprawnie. Niewątpliwą zaletą jest też poprawa wyglądu - stabilizacja wagi, wyrzeźbienie, wysmuklenie i wydłużenie mięśni.
Niepowtarzalność jogi
System ten zawiera w sobie wszystko, co jest potrzebne, by uzyskać wspaniałe samopoczucie. Wykonując ćwiczenia jogiczne zwane asanami, stopniowo zyskujemy coraz piękniejsze i sprawniejsze ciało, siłę, elastyczność, a przede wszystkim zdrowie. Asany wpływają na układ ruchu leczniczo, radzą sobie z problemami kręgosłupa, stóp, kolan, dna miednicy oraz barków i szyi. Ich działania nie da się porównać z żadną inną praktyką fizyczną. Lista dolegliwości, które możemy minimalizować dzięki jodze, jest bardzo długa. Leczy zwykłe napięcia, bóle głowy, poprawia wzrok. Uaktywnia narządy wewnętrzne, które wreszcie zaczynają normalnie pracować, pomaga schudnąć i poprawia trawienie. Wyrównuje pracę większości narządów dokrewnych, stabilizując hormonalnie, pomaga zajść w ciążę, a także przejść menopauzę. Bardzo pomaga w schorzeniach układu oddechowego, takich jak duszność, astma, słaba pojemność płuc. Jeśli praktyka jest konsekwentna, pozwala uniknąć leczenia farmakologicznego. Dzięki jodze wzmocnimy też psyche, pozbędziemy się permanentnego stresu i napięcia, zdołamy opanować rozedrgane emocje, być może nawet pozbędziemy się choroby naszych czasów – depresji. Zaczniemy mieć kontakt ze sobą, swoim ciałem i uczuciami. Aby uzyskać taki efekt, trzeba potraktować jogę całościowo - asany wraz z pranajamą i relaksacją.
Należy pamiętać, że jest to system slow, niczego nie uzyskamy od razu, wbrew miejskim trendom, potrzebny jest czas.
Gomukhasana
Niezwykłe działanie asan możemy zobrazować pozycją gomukhasany. W tłumaczeniu z sanskrytu, nazwa oznacza krowi pysk. Jest to pozycja o wielu twarzach – możemy znaleźć niezwykle dużo jej wariantów. Szczególnie korzystnie wpływa na nogi – rozciąga stopy, rozciąga i zmiękcza łydki i uda. Odciąża okolice krzyża, rozciąga mięśnie pośladkowe, zarówno te zewnętrzne, jak i głęboko zlokalizowane w miednicy (np. mięsień gruszkowaty). Integruje i wzmacnia dno miednicy osłabione w dzisiejszych czasach zbyt długim siedzeniem na krzesłach. Jednocześnie znakomicie działa na górną część ciała. Otwiera klatkę piersiową, uelastycznia barki i szyję. Szczególnie polecana jest przy rwie kulszowej, słabej pojemności płuc czy przy napiętych (aczkolwiek nie kontuzjowanych) barkach. Częste wykonywanie tej pozycji zmniejsza napięcia w całym ciele, dając ogólny komfort w codziennym funkcjonowaniu. Asana integruje dolne czakry z górnymi i sprawia, że mamy kontakt z teraźniejszością - tym co jest tu i teraz. Jest to niezwykle rozgrzewająca pozycja, przez co niewskazana jest w czasie ciąży i menstruacji. Dość skomplikowany układ ciała w asanie powoduje, że ważna jest jej nauka i praktyka pod okiem doświadczonego nauczyciela.
autorzy:
Magdalena Tomaszewska
Marcin Przeździak

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.