Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:28

Broniewskiego, czyli niekończąca się opowieść o żoliborskim bagnisku

Właśnie mijają 2 lata odkąd Miasto wprowadziło SPPN na Żoliborzu, a mimo to infrastruktura do tej pory nie została uporządkowana. Najlepszym tego przykładem są tereny tzw. „rezerwy” ul. Broniewskiego po jej nieparzystej stronie na odcinku między ul. Krasińskiego a ul. Elbląską. Od 50 lat mieszkańcy zmuszeni są parkować w błocie.
Broniewskiego, czyli niekończąca się opowieść o żoliborskim bagnisku
Tak prezentuje się teren wzdłuż Broniewskiego 11

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz m.in. o problemach związanych z osiedlem WSM Zatrasie oraz próbach poprawy infrastruktury na tym terenie. Tematy:

-Historia osiedla WSM Zatrasie i jego pierwotnego planu, który zakładał budowę dwujezdniowej ul. Broniewskiego
-Trudności związane z brakiem infrastruktury parkingowej na osiedlu oraz koniecznością parkowania na nieużytkach
-Problemy z dostępnością dla pieszych oraz brakiem chodników na ul. Broniewskiego
-Walka mieszkańców o remont drogi serwisowej i utwardzenie terenu parkingu
-Konsultacje społeczne w ramach programu "Zazieleniamy ulice" i projekt na poprawę infrastruktury, który wpadł do szuflady
-Decyzje Zarządu Dróg Miejskich w 2019 roku i wprowadzenie strefy płatnego parkowania, ale brak uporządkowania bagniska wzdłuż Zatrasia.

Trochę historii...

Osiedle WSM Zatrasie, jak sama jego nazwa wskazuje z założenia powstało „za trasą”. Ul. Broniewskiego miała być trasą N-S (północ-południe) i docelowo miała być trasą dwujezdniową, ciągnącą się od pl. Grunwaldzkiego w kierunku Wawrzyszewa łącząc się w ten sposób z ul. Wólczyńską. Zanim powstała ulica, zaczęły powstawać pierwsze bloki mieszkalne, które musiały być usytuowane w takiej odległości, żeby zapewnić teren pod budowę przyszłej trasy. Największą trudnością było przebicie drogi przez tereny dawnej Wrzącej Górki (niewielkiej osady bieda-domów, która zajmowała tereny w sąsiedztwie dzisiejszego Parku Olszyna.) Ostatecznie budowa ul. Broniewskiego została zmniejszona do niezbędnego minimum, aby zapewnić komunikację wzdłuż nowych osiedli zarówno żoliborskich, jak i bielańskich. Wytyczono linię tramwajową, która początkowo kończyła trasę na Piaskach. W późniejszych latach została przedłużona do Huty. Kolejnym krokiem miała być budowa drugiej jezdni od strony budynków z numeracją nieparzystą. Ostatecznie inwestycję odkładano w czasie, a rosnąca coraz bardziej liczba samochodów zaczęła wypełniać nieużytki tzw. „rezerwy”. O ile na Piaskach młodsze osiedla poradziły sobie z parkowaniem, ponieważ sama droga wewnętrzna obsługująca osiedle została wybudowana w głębi względem ul. Broniewskiego, to dodatkowo zaczęto wydzierżawiać tereny „rezerwy” pod parkingi społeczne czy również bazar, to na samym Zatrasiu linia zabudowy została wytyczona bezpośrednio wzdłuż planowanej drugiej jezdni. Jednocześnie Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa wybudowała tam tymczasową drogę serwisową, która miała zapewnić dojazd do części budynków do momentu, aż nie powstanie tam druga jezdnia.

 

Prowizorki działają najdłużej...

Na Zatrasiu budynki przy ul. Broniewskiego od początku istnienia osiedla mają trzy parkingi na kilkanaście stanowisk każdy. Aby zrozumieć skalę problemu, należy zauważyć, że obsługują one 13 budynków, w których znajduje się łącznie ok. 700 mieszkań, nie wlicząjąc w to budynku Broniewskiego 9A, który ma ponad 200 mieszkań. Ten ma osobny dojazd od ul. Krasińskiego. Od lat 70. trawniki wzdłuż budynków Broniewskiego od 11 do 23 zaczęły być sukcesywnie zapełniane samochodami. W międzyczasie udało się wybudować dwa niewielkie parkingi na wysokości Broniewskiego 19 na 16 miejsc oraz jeden większy na prefabrykowanych płytach, który powstał wraz z budową siedziby Budokoru i Zarządu WSM przy ul. Elbląskiej 14. W latach 90. kiedy kończono budowę Al. Armii Krajowej, wybudowano drugą jezdnię ul. Broniewskiego aż do siedziby Budokoru, gdzie dalej jezdnia wpada niczym lejek w drugą.

 

Niedostępne osiedle za torami

Budynki przy ul. Broniewskiego o numerach od 11 do 23 od początku były trudno dostępne nie tylko dla kierowców, ale przede wszystkim dla pieszych. Przez lata mieszkańcy byli zmuszeni chodzić trylinką wśród pędzących samochodów, albo wydeptaną ścieżką wzdłuż budynków. Z czasem małymi odcinkami, Miasto zaczęło zastępować przedepty chodnikami. Oprócz tego teren ten jest odgrodzony płotem z racji na biegnącą obok linię tramwajową. Z kolei między skrzyżowaniami z ul. Krasińskiego i ul. Elbląską jest tylko jedno przejście dla pieszych w połowie tego odcinka ul. Broniewskiego. Obecnie odległość między przejściami wynosi ok. 450 metrów.


Brak gospodarza, brak zagospodarowania...

Coraz częściej mieszkańcy zaczęli się domagać remontu wysłużonej drogi serwisowej, a także utwardzenia terenu na miejscu dzikiego parkingu. Mimo licznych pism, odbijali się od ściany. Problemem była kwestia własnościowa działek. Sytuacja prawna wyglądała w ten sposób, że na jednej działce znajduje się droga, a na drugiej klepisko z dzikimi parkingami. Zarząd Dróg Miejskich twierdził, że za cały teren odpowiada Zarząd Mienia Skarbu Państwa, a ten twierdził, że teren leży w kompetencjach ZDM. Po długich bataliach okazało się, że za drogę serwisową odpowiada ZDM, który odpowiedzialność chciał przerzucić na inwestora drogi, czyli na WSM. Mieszkańcy stali na stanowisku, że droga ta nie jest prywatną własnością Spółdzielni, a jednocześnie zapewnia dojazd, a także drogę pożarową do przedszkola, a także do szkoły, które leżą na gruncie miejskim. Natomiast pozostałym terenem administrował Zarząd Mienia Skarbu Państwa.

 

Konsultacje społeczne z Zarządem Zieleni

Coraz częściej władze Warszawy mówiły, że rozbudowa ul. Broniewskiego nigdy nie dojdzie do skutku, ponieważ obecna polityka ratusza polega na ograniczaniu ruchu samochodowego w mieście. Zaczęła powstawać szansa na to, aby nieużytki potocznie nazywane „rezerwą” były oddane lokalnej społeczności, żeby w końcu je w jakiś sposób ucywilizować. W 2018 r. w mieszkańcach obudziła się wielka nadzieja na to, że „rezerwa” ul. Broniewskiego doczeka się lepszych czasów. Zarząd Zieleni m. st. Warszawy ogłosił konsultacje społeczne w ramach programu „Zazieleniamy ulice”. W ramach konsultacji z projektantką - arch. Katarzyną Łowicką z firmy „Proinwestycja” uzgodniono, że należy w pierwszej kolejności dostosować drogę serwisową do obecnych norm p-poż, wyznaczyć zatoki postojowe na ok. 100 miejsc parkingowych, wytyczyć dodatkowe ciągi piesze, a także ścieżkę rowerową. W drugiej kolejności należałoby nasadzić szpalery drzew oraz krzewy. W niedługim czasie okazało się, że projekty te trafiły do szuflady. O ile sam Zarząd Zieleni do tej pory był chętny w realizacji swojego zakresu zadań, to kwestie infrastruktury leżą niestety po stronie ZDM, który wciąż nie palił się do ich realizacji.

 

Mieszkańcy doczekali się przebudowy drogi serwisowej, ale parkingu już nie

Po wielu niełatwych rozmowach Zarząd Dróg Miejskich podjął decyzję o przebudowie drogi serwisowej. Inwestycję zrealizowano pod koniec 2019 r. Trylinkę zastąpiono asfaltem, lecz nie uwzględniono remontu zjazdów na teren osiedla, które położone są wciąż na terenie tzw. „rezerwy”, ani tym bardziej budowy zatok parkingowych, ponieważ te znajdowały się na terenie administrowanym przez Zarząd Mienia Skarbu Państwa. Podczas remontu okazało się, że doszło do zmiany zarządcy, którym ostatecznie stał się ZDM wraz z Zarządem Zieleni. Remontując drogą nie uwzględniono tam wykonania projektu odwodnienia, a klepisko w okresie jesienno-zimowym zamienia się w bagnisko. Czas dalej uciekał, a ZDM w dalszym ciągu nie chciał się zająć budową zatok.

 

Listopad 2021 - wielkie zmiany na Żoliborzu, ale nie na bagnisku

W listopadzie 2021 r. Zarząd Dróg Miejskich wprowadził strefę płatnego parkowania niestrzeżonego na terenie całego Żoliborza. Dla części mieszkańców była to okazja do uporządkowania starej infrastruktury. Niestety ZDM nie uszczelnił tych miejsc, które są „wyspą” dla tych kierowców, którzy chcą uniknąć jakichkolwiek opłat w ramach SPPN. Takim miejscem niewątpliwie jest właśnie bagnisko wzdłuż Zatrasia. Te miejsca, które dotychczas były utwardzone zostały objęte SPPN, natomiast kilkadziesiąt centymetrów dalej kierowcy mogą parkować za darmo, ale już w błocie.

 

Czy ZDM w końcu uporządkuje w jakiś sposób bagnisko wzdłuż ul. Broniewskiego? Czas pokaże...

 

Inne artykuły tego autora:

Powiązane galerie zdjęć:

Ankieta: Czy Twoim zdaniem teren powinien zostać przygotowany pod parkowanie?
Tak
100%
Nie
0%
Wolę zieleń
0%
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.