Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:17

Już jutro Halloween

31 października, wieczór przed Dniem Wszystkich Świętych, wiele krajów na całym świecie świętuje Halloween, znane z maskarady i duchów. Choć nie jest to święto urzędowe, cieszy się ogromną popularnością, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Irlandii, Australii i Wielkiej Brytanii. W Polsce pojawiło się ono dopiero w latach 90. XX wieku.
Już jutro Halloween

Źródło: canva.com

Historia Halloween

Ścisła geneza Halloween pozostaje tajemnicą, ale istnieją dwie główne teorie. Jedna wskazuje na rzymskie święto ku czci bóstwa owoców i nasion, Pomony, druga na celtyckie święto Samhain, które oznacza "koniec lata". W trakcie Samhain wierzący Druidzi uważali, że granica między światem żywych a zmarłych zaciera się, umożliwiając duchom przeniknięcie na ziemię. Obchodzono je paleniem ognisk, ofiarami, a także wystraszając złe duchy, przebierając się w dziwaczne stroje i nosząc czarne stroje oraz rzepy.

Po wpływem chrześcijaństwa i przeniesieniu Dnia Wszystkich Świętych na 1 listopada, zwyczaj Halloween zaczął zanikać w niektórych krajach, ale przetrwał w Irlandii i po wyemigrowaniu do Stanów Zjednoczonych w XIX wieku, wrócił na Zachód. Współczesne Halloween to połączenie pierwotnych tradycji celtyckich i katolickiego święta Wszystkich Świętych.

Zwyczaje i symbole

Halloween obfituje w różnorodne zwyczaje i symbole. Jednym z głównych symboli jest "Jack-o'-lantern," czyli wydrążona dynia z wyciętymi wzorami i umieszczoną świecą wewnątrz. Kolorami święta są czarny i pomarańczowy. Dzieci i dorośli przebierają się za potwory, wampiry, duchy i inne postacie związane z horrorami. Powszechne są też kostiumy telewizyjnych postaci. Zabawa "cukierek albo psikus" polega na odwiedzaniu mieszkańców i zbieraniu słodyczy lub wykonując psikusy, jeśli mieszkańcy nie chcą dać cukierków. Ten zwyczaj istniał zresztą także w Polsce, jednak w formie kolędowania w Boże Narodzenie.

Inne zabawy Halloween obejmują "apple bobbing" (gryzienie jabłek zawieszonych na sznurkach, bez użycia rąk), skakanie przez ogniska, wróżenie, oraz jedzenie wiszących na nitkach ciastek i owoców bez użycia rąk.

Halloween - święto szatana?

Halloween nie jest pozbawione kontrowersji. Niektórzy przedstawiciele różnych wyznań religijnych krytykują to święto ze względu na jego pogańskie korzenie i ewentualne powiązania z kultem Szatana. Jednak większość ludzi traktuje je jako okazję do zabawy, przebierania się i zbierania słodyczy.

Warto zaznaczyć, że geneza nazwy "Halloween" wywodzi się z słów "All Hallows' Eve" - wigilia dnia Wszystkich Świętych. Niektórzy jednak dopatrują się w nim słów "hell wins", czyli "piekło zwycięża".

Inną kontrowersją, tym razem na polskim gruncie, jest zarzut ślepego podążania za Zachodem, gdzie kościotrupy i dynie mają wyprzeć nasze rodzime Święto Zmarłych. Faktem jest, że Halloween staje się coraz popularniejszą zabawą. Jednak czy tradycyjne obchody aby na pewno mają korzenie katolickie? Otóż nie. 

Istniał bowiem obrzęd "Dziadów", który zresztą zainspirował Adama Mickiewicza do napisania słynnego dramatu. Kościół katolicki z jednej strony starał się wypierać słowiańskie wierzenia, z drugiej zaś - nie miało to zbyt wielkiego sensu, dlatego wiele z nich zostało zaadaptowanych. I tak Boże Narodzenie obchodzi się w grudniu, chociaż Jezus wcale się wtedy nie urodził, w Wielkanoc pogańskim zwyczajem malujemy jaka, a Dziady zostały zastąpione przez Święto Zmarłych. Ci wszyscy, którzy w świętowaniu Halloween dopatrują się czczenia szatana, powinni dokładnie prześledzić, skąd wzięły się zwyczaje, uznawane dzisiaj za tradycyjne i katolickie...

Jako ciekawostkę dodam, że w polskim tłumaczeniu książek o Harrym Potterze, Halloween nazwane jest "Nocą Duchów". Dlaczego? Tłumacz Andrzej Polkowski uznał, że w Polsce za dużo wprowadza się nazw i zwyczajów angielskich. W czasach, kiedy wychodziły pierwsze książki o Potterze, mogło tak być - po transformacji ustrojowej Polacy zachłysnęli się powiewem "wielkiego świata".

Halloween - okazja do zabawy

Warto zwrócić uwagę, że Halloween to nie tylko amerykańskie święto, ale także przykład kulturowej wymiany międzynarodowej, której historia i tradycje ewoluują na przestrzeni lat, tworząc radosne święto dla wszystkich grup wiekowych. Halloween jest doskonałym przykładem, jak różne kultury i religie mogą wpływać na siebie nawzajem, tworząc coś nowego. Halloweenowe imprezy stały się w Polsce popularne także z bardzo prozaicznego względu - 1 listopada jest dniem wolnym od pracy.  Warto również pamiętać o naszych rodzimych, słowiańskich tradycjach, gdyż świętowanie "Dziadów" może być równie ciekawą alternatywą.

Przeczytaj również: Żoliborzanie przeciwko lex developer

Nowa inwestycja miałaby zastąpić budynek z końca lat 70. firmy Elektrim Megadex S.A. Inwestorem miałaby być firma YAREAL Polska proponując w tym miejscu 7-piętrowy budynek na planie litery L z ok. 80 lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi na parterze. Teren działki miałby być - jak twierdzi developer - domknięty pierzeją nawiązując w ten sposób do charakteru zabudowy Żoliborza Historycznego. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.