Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:44

Mieszkańcy mówią STOP inwestycji LEX Developer na Żoliborzu

Kolejna propozycja realizacji inwestycji mieszkaniowej w ramach specustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszącym potocznie zwanej LEX Developer może powstać przy ul. Mickiewicza 63. To już trzecia propozycja inwestycji na terenie Żoliborza, gdzie inwestor chce budować w ramach tej specustawy. Mieszkańcy z sąsiednich budynków mają wiele zastrzeżeń względem tej propozycji, o której dowiedzieli się tylko nieliczni.
Mieszkańcy mówią STOP inwestycji LEX Developer na Żoliborzu
Budynek Elektrim Megadex S.A. - widok od ul. Mickiewicza

Autor: Wiktor Zając

Koniec Megadexu? Co planuje developer?

Nowa inwestycja miałaby zastąpić budynek z końca lat 70. firmy Elektrim Megadex S.A. Inwestorem miałaby być firma YAREAL Polska proponując w tym miejscu 7-piętrowy budynek na planie litery L z ok. 80 lokalami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi na parterze. Teren działki miałby być - jak twierdzi developer - domknięty pierzeją nawiązując w ten sposób do charakteru zabudowy Żoliborza Historycznego. Budynek dłuższym bokiem miałby stać wzdłuż ul. Mickiewicza, zaś krótszym stałby równolegle do południowej elewacji budynku Mickiewicza 65. Po jego północnej stronie znajdowałaby się droga od ul. Mickiewicza z wjazdem na parking podziemny oraz drogą pożarową prowadzącą na wewnętrzny dziedziniec, na którym znajdowałby się m.in. plac zabaw dla dzieci wraz z urządzeniami sensorycznymi. Autorem projektu jest pracownia arch. inż. Bogdana Kulczyńskiego, która jest autorem m.in. zrealizowanego 20 lat temu Centrum Olimpijskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Apartamentów Stary Żoliborz przy ul. Hanki Czaki 2 i 4, czy też budynku przy ul. Rydygiera 15.

Obowiązujący plan miejscowy a specustawa

Działka na której mieści się budynek Megadexu znajduje się w obszarze na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego osiedla „Grossów” (Uchwała Nr 834/LXVIII/2001 Rady Gminy Warszawa-Centrum z dnia 4 października 2001 r.). Zgodnie z § 18 niniejszego planu - „Ustalenia szczegółowe dla terenu UHA:
1. Dla terenu oznaczonego na rysunku planu symbolem UHA ustala się przeznaczenie podstawowe zabudowy usług, handlu, biur, administracji. Obiekt istniejący - kontynuacja użytkowania z dopuszczeniem modernizacji.
2. Niezbędna liczba miejsc parkingowych i garażowych zlokalizowana na terenie własnej działki, dopuszczalna wielopoziomowość w południowej części działki.
3. Zaleca się wprowadzenie zieleni wysokiej w północnej części działki”.

Oznacza to, że plan reguluje zachowanie biurowca Megadexu i nie dopuszcza na tym terenie żadnych nowych budynków. Developer sięgając po specustawę znalazł najkrótszą drogę ku temu, żeby zmienić funkcję zabudowy działki, aby uniknąć procesu sądowego z Miastem, celem zmiany zapisów dość przestarzałego już planu zagospodarowania przestrzennego, jak również żeby uniknąć wieloletniego oczekiwania na samą zmianę planu miejscowego. Dlatego też inwestor zdecydował się na uniknięcie wszelkich problemów wynikających z zapisów planu miejscowego. Spółka Megadex biorąc pod uwagę, że nie zarobi zbyt wiele z wynajmu powierzchni biurowej, aby wykonać generalny remont całego budynku, woli pozbyć się wysłużonego budynku sprzedając teren developerowi. 

Przewodnicząca Komisji Ładu Przestrzennego o inwestycji

W czwartek 26 października odbyła się Komisja Ładu Przestrzennego Rady Dzielnicy Żoliborz, na której jedynym punktem merytorycznym w porządku obrad było omówienie planowanej inwestycji. Po przedstawieniu prezentacji przez developera, przewodnicząca komisji Donata Rapacka zwróciła uwagę na funkcję handlowo-usługową parteru przyszłej inwestycji, która powinna użytkowo w sposób miastotwórczy spełniać potrzeby mieszkańców dzielnicy. Jedną z kwestii był poruszony temat gastronomii, która dotychczas mieściła się w biurowcu Megadexu. Przewodnicząca o ile zawsze negatywnie oceniała specustawę, to tę inwestycję oceniła pozytywnie i woli rozmawiać o jej docelowych funkcjach w parterze, jak też skupić się na otoczeniu. Podczas swoich wypowiedzi zaznaczyła, że budynki przy ul. Hanki Czaki projektowane dwie dekady temu są całkowicie miastotwórcze. Podkreśliła także, że budynki te świetnie wpisuje się w żoliborską tkankę, nawiązując do elewacji XI, XII i XIII kolonii osiedla WSM „Żoliborz Centralny” za co inwestycja została nagrodzona Nagrodą im. B. i S. Brukalskich w 2011 r. Jednocześnie zaznaczyła, że chciałaby bardziej popracować nad zielenią, aby uniknąć złych doświadczeń. Podczas komisji wielu radnych przyznawało, że nie w każdym przypadku chcą być kategorycznie przeciw inwestycjom w ramach Lex Developer. Podkreślili też, że w tym przypadku liczą na dialog z developerem.

Czy będzie szansa na modernizację boiska dzięki developerowi?

Burmistrz Paweł Michalec poinformował, że inwestor prowadzi rozmowy z Zarządem na temat możliwości doinwestowania infrastruktury oświatowej. W ramach takiego doinwestowania rozważana jest możliwość remontu boiska Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3 przy ul. Włościańskiej 35.

Radni podzieleni względem inwestycji

Podczas komisji Wiceprzewodnicząca Rady Dzielnicy Jolanta Zjawińska, poruszyła kwestię wieczystej dzierżawy na terenie planowanej inwestycji, a także zgłosiła oburzenie w imieniu wielu mieszkańców, że informacja o planowanej inwestycji była bardzo słabo nagłośniona. Radna zwróciła także uwagę, że Żoliborz ma złe doświadczenia z zamykaniem bram i furtek. W przypadku planowanej inwestycji developer w ramach konsultacji społecznych chce zagwarantować okolicznym mieszkańcom, że teren ten będzie otwarty, a wszelkie towarzyszące mu funkcje rekreacyjne jak plac zabaw będą dostępne dla wszystkich. Mimo dobrej woli developera radna Zjawińska zauważyła, że gwarancja na to, że teren będzie otwarty może skończyć się z chwilą, kiedy administrowanie tym terenem przejmie wspólnota mieszkaniowa. Wtedy to wspólnota będzie decydowała o tym, w jaki sposób jej teren będzie użytkowany, a co za tym idzie, istnieje obawa, że teren ten może zostać znowu ogrodzony i zamknięty dla reszty mieszkańców sąsiednich bloków. Dodatkowym problemem jest kwestia wzrostu natężenia ruchu i projekt komunikacji wokół całej nieruchomości. Ponadto radna zwróciła uwagę na to, że zyski z tej inwestycji będą maksymalizowane z racji tego, że jedno ze skrzydeł planowanej inwestycji będzie przysłaniać okna części mieszkańcom budynku ul. Marii Kazimiery 26, a także że projektowany plac zabaw jest maksymalnie odsunięty od nowego bloku, natomiast przysunięty będzie pod samą granicę działki wzdłuż której stoi budynek przy ul. Marii Kazimiery 26. Inwestor zapewnił, że zachował minimalne wymagania względem linijki słońca, co i tak nie zadowala mieszkańców sąsiedniego budynku, gdyż zgodnie z obecnymi normami wynosi ona zaledwie 3 godziny, a odległość między budynkami będzie wynosi 18 metrów, co zdecydowanie nie zadowoliło mieszkańców.

Z kolei radna Joanna Tucholska stwierdziła, że mieszkając po drugiej stronie ul. Mickiewicza jest zachwycona projektem firmy YAREAL, ponieważ doskonale pamięta od lat dzieciństwa jak budynek Megadexu szpecił tę okolicę. Radna zaznaczyła, że chciałaby mieć „Żabkę”, gdyż brakuje ich w tej okolicy.

Innego zdania była radna Marta Szczepańska, która wypowiadając się też w imieniu Stowarzyszenia „Miasto Jest Nasze” jest przeciwna inwestycjom realizowanych w ramach specustawy LEX Developer. Uznała, że utrata miejsc przeznaczonych pod biura czy wszelkiego rodzaju usługi jest wbrew idei miast 15-minutowych, które w bliskim położeniu od miejsca zamieszkania mogłyby być miejscem pracy dla wielu mieszkańców dzielnicy.

Mieszkańcy mówią NIE inwestycji

Czego mieszkańcy obawiają się najbardziej:

  • problemy hydrologiczne, budowa może wykazać kolejne wady konstrukcyjne w sąsiednich budynkach, w szczególności ul. Marii Kazimiery 26 oraz ul. Mickiewicza 65;
  • ograniczenie linijki słońca do minimum;
  • zbyt bliska odległość krótszego boku nowej inwestycji względem okien jednej z klatek budynku przy ul. Marii Kazimiery 26;
  • hałas przed oknami: usytuowanie inwestycji w kształcie litery L - dziedziniec otwarty jest względem znajdującej się obok pętli tramwajowej "Marymont-Potok", przez co hałas będzie odbijał się od ścian niczym w studni

Mieszkańcy przygotowali petycję przeciwko budowie tej inwestycji. Jedna z mieszkanek odczytała jej treść w trakcie posiedzenia komisji. W petycji wymienione są wszelkie możliwe zagrożenia jakie mogą wyniknąć z realizacji inwestycji. „Pętla tramwajowa nie jest przystosowana do wagonów nieposiadających wózków obrotowych z kołami, co powoduje permanentne, bardzo dokuczliwe i uciążliwe dla mieszkańców piski o wysokim natężeniu” – wymieniają jako jedną z wielu argumentów autorzy petycji.

Jeśli chcesz zapoznać się z petycją i ją poprzeć możesz to zrobić tutaj: 

Problemy hydrologiczne wokół inwestycji

Radna Jolanta Zjawińska wyjaśniła, że na terenie na którym znajduje się m.in. Megadex znajdowały się stawy i tereny podmokłe, stąd jest tam tyle problemów ze stanem technicznym sąsiadujących budynków. Zaznaczyła, że 20-letnie budynki zostały wykonane fatalnie i porównywanie przedwojennych, setki razy solidniejszych kamienic przy ul. Hożej przez developera, gdzie tuż obok nich budował swoje inwestycje, mają się nijak do budynków przy ul. Marii Kazimiery. „Budynki te są jedną wielką fuszerką. Źle są zrobione dylatacje, zalewane są garaże, materiały rozeszły się w trakcie budowy, izolacje były źle wykonane” – wymieniała radna. Ponadto Jolanta Zjawińska dodała, że PINB wydał decyzje z klauzulą natychmiastowej wykonalności o wykonaniu remontu, który w dalszym ciągu jeszcze się nie zaczął.

Przyjdź na konsultacje społeczne! Odbędą się już w poniedziałek 30 października 

Już w poniedziałek 30 października o godz. 17:30 odbędą się konsultacje społeczne z udziałem developera. Spotkanie będzie miało miejsce w Szkole Podstawowej nr 65 przy ul. Mścisławskiej 1 na które zachęcamy do wzięcia w nim udziału. 

 


Ankieta: Czy powinno pozwolić się na budowanie budynków wbrew planom miejscowym a zgodnie z lex Deweloper ?
Tak
12%
Nie
82%
Nie mam zdania
6%
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Katarzyna 07.02.2024 15:24
Witam. Jesli chodzi o „Żabkę” w okolicy to w budynku Marii Kazimiery 22 jest wolny lokal usługowy. Dla żabki nie trzeba stawiać specjalnie budynku.

mieszkaniec Żoliborza 31.10.2023 12:34
Niewielka grupka roszczeniowych mieszkańców budynku dla uprzywilejowanych (ponad 100 metrowe mieszkania użytkują płacąć 1500 czynszu, w tym córka Pani radnej wymienionej w artykule) chce w imię swojego osobistego wąsko pojętego intresu zatrzymać dobry projekt mieszkaniowy. Z ich punktu widzenia może to ma sens, ale z punktu widzenia dobra ogólnego ich protesty można spokojnie zignorować. Gadki o przeznaczeniu w planie ZP to obłuda. W chwili jego tworzenia wpisano po prostu to co tam stało. Nie było to wynik żadnej głębokiej myśli planistycznej. Niech inwestor bierze dobrego wykonawce, robi dobry projekt i buduje, buduje, buduje. Psy szczekają, karawana jedzie dalej 🤷🏼‍♂️

sceptycznie 29.10.2023 08:18
winycj mieszkań na Żoliborzu, wincyj

Niebyli 29.10.2023 13:12
Kiedyś tego nie było

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.