Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:51

Rodzice wychowują nas, a potem my ich - nastolatkowie, a problem alkoholowy

W czwartek 26 października w bielańskim ratuszu odbyła się druga odsłona debaty antyalkoholowej. Tym razem uczestnicy poruszyli problem budowy relacji z nastolatkiem w celu przeciwdziałania uzależnieniu.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • jak rozpoznać uzależnienie u dziecka,
  • jaka relacja rodzic-dziecko zmniejsza ryzyko uzależnienia u młodzieży.

W czwartek 26 października br. Urząd Dzielnicy Bielany ponownie stał się miejscem głębokiej dyskusji. Do jego sali widowiskowej zjechali się eksperci, którzy tuż po godzinie 13:00 rozpoczęli wyjątkową debatę. Jej przewodnia myśl brzmiała: ,, Budowanie bezpiecznej relacji z nastolatkiem jako przeciwdziałanie uzależnieniu”. 

Do czwartkowej debaty stawili się: 

  • Grzegorz Zasuwik - przedstawiciel poradni psychoterapeutycznej Fortis Mentis, psycholog i psychoterapeuta w trakcie certyfikacji CBT, były pracownik systemie pomocy społecznej ds. alkoholizmu i zjawiska przemocy w rodzinie. 
  • Joanna Pierzchała - psycholożka pracująca w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr. 10 w Warszawie.
  • Paulina Osienicka - psycholożka w Centrum Zdrowia Psychicznego w Mazowieckim Szpitalu Bródnowskim, prowadzi indywidualną praktykę psychoterapeutyczną. 
  • Kinga Kipa - dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr. 10 w Warszawie

Debatę poprowadził Mateusz Durlik - redaktor naczelny portalu Gazeta Żoliborza i Gazeta Bielan. 

Walka z wiatrakami?

Przedmowę do dyskusji wygłosił Mateusz Durlik. Podzielił się on z wypełnioną po brzegi salą o tym, jak trudno toczyć walkę z alkoholizmem w dzisiejszym dyskursie publicznym. Każdy z nas zasypywany jest treściami, które nobilitują alkohol w hierarchii rozrywki, nadają mu pozytywną etykietę. 

- Przy każdej celebracji gdzieś ten alkohol się pojawia, dlatego też ma on niestety pozytywne skojarzenie - mówi Mateusz Durlik.

Wraz z zakończeniem preludium, uczestnicy przystąpili do właściwej części debaty. 

Czym jest FAS u dzieci (Alkoholowy Zespół Płodowy) i czym się objawia?

PO: Badania pokazują, że każda ilość alkoholu w ciąży wpływa na rozwój zarodka. Jest on widoczny nieraz na pierwszy rzut oka - u takich osób objawia on się charakterystycznym ukształtowaniem czaszki. Inną bardzo widoczną rzeczą jest niezwykle aktywny układ nerwowy, który może powodować zaburzenia koncentracji i inne trudności (objawy podobne do ADHD). 

KK: Niestety bardzo często dostrzegamy również niepełnosprawność intelektualną lub też intelekt niższy, niż przeciętny. Dzieci, a następnie osoby dorosłe, są mniej sprawniejsze intelektualnie od swoich rówieśników. 

GZ: Nie wiemy, w jakim dokładnie momencie ciąży alkohol może najmocniej szkodzić, dlatego trzeba obstawiać, że w każdym. Dlatego dobrym rozwiązaniem dla przyszłych rodziców jest to, aby kobieta zaprzestała spożywania alkoholu już w momencie starania się o dziecko. Mężczyzna zresztą tak samo, gdyż alkohol wpływa na jakość plemników. 

Jak rodzice powinni budować relację z nastolatkiem/ą, aby zniwelować prawdopodobieństwo rozpoczęcia spożywania alkoholu w młodym wieku?

JP: Gdy przychodzi do mnie młodzież (na terapię - red.) pytam się, czy mają kogoś bliskiego, z kim mogą porozmawiać. To sprawa bardzo indywidualna, ale właśnie ta bliskość jest istotna.

KK: Dobrą relację buduje się od początku. W przypadku nastolatka może być już trochę za późno, aby ją budować. Jeśli rodzice nie zbudowali tej relacji przez 12-13 lat, to później będzie im bardzo, ale to bardzo ciężko ją nadrobić. {..} Tak jak w każdej relacji, kluczowy jest szacunek. 

GZ: Autentyczność jest kluczowa w każdej relacji, ale szczególnie w tej rodzic-nastolatek. Co da mówienie dziecku, że alkohol jest zły, jeśli rodzić go spożywa? Takie słowa tracą wówczas na autentyczności. Nawet jeśli to sporadyczne spożywanie alkoholu. Tak samo z bluzganiem. 

PO: Myślę, że dobra relacja opiera się na zapewnieniu przestrzeni, w której nie jesteśmy oceniani. Dobra relacja to taka, w której jest miejsce na wyjaśnienia, a nie natychmiastową ocenę. 

Czy poprzez brak dobrego kontaktu z rodzicami, i wynikających z tego lęków i frustracji, nastolatek może sięgać po alkohol?

PO: Jak najbardziej. Zachowania ryzykowne, czyli też spożywanie alkoholu, mają w pewnym stopniu nas rozładować emocjonalnie. Jeśli mamy zaufaną, bliską osobę, z którą możemy porozmawiać, to damy ,,upust” tym emocjom. W innym przypadku często pojawiają się właśnie używki. 

Kiedy zaczyna się alkoholizm?

JP: Są tacy, którzy powiedzą, że nie ma bezpiecznego spożywania alkoholu. Inni powiedzą, że pewne ilości to nie alkoholizm. 

GZ: Myślę, że kluczowa jest tutaj regularność. Można pić codziennie, a np. w każdy weekend i efekt będzie ten sam. Nasz organizm się dostraja do naszego życia. 

PO: Weekendowe picie również jest formą uzależnienia. Warto zastanowić się jednak, po co sięgamy po ten alkohol, co ma nam dać - czy wyobrażam sobie weekend bez alkoholu. 

Czy uzależnienie ma taki sam mechanizm? Czy uzależnienie od telefonu w młodym wieku może w przyszłości wpływać na uzależnienie od alkoholu?

KK: W sferze psychicznej tj. rozładowywania emocji myślę, że zasadniczo tak. Należy jednak pamiętać, że każdy z nas ma inny margines przyswajalności na różne substancje i rozpatrywałabym to bardziej biologicznie. Każdy sobie radzi inaczej z substancjami, które są wprowadzane do naszego organizmu. 

JP: Źródło jest takie samo, czyli poszukiwanie przyjemności. Dlatego rekomendowałabym szukania go w innych rzeczach, niż w telefonie i alkoholu. 

GZ: Jeśli przyzwyczaimy nasz organizm do tego, że telefon jest jakąś przyjemnością, to może być tak, że organizm będzie się go domagał np. gdy stoimy na czerwonym świetle. Mogą to być endorfiny, od których można się uzależnić. 

PO: Dopamina w naszym organizmie odpowiada za motywację. Przy czynnościach, które dają nam przyjemność, wytwarza się wielokrotnie więcej, niż na co dzień. Z czasem organizm przyzwyczaja się do tak wysokich jej dawek, przez co ta naturalna ilość staje się niewystarczająca i musimy sięgnąć po jej niedobór właśnie praktykując czynność, od której jesteśmy uzależnieni. 

W jaki sposób być asertywnym i odmówić na imprezie spożycia alkoholu?

GZ: Aby ta asertywność wystąpiła, trzeba mieć wysokie poczucie własnej wartości. A aby mieć wysokie poczucie własnej wartości, to trzeba lubić siebie. Nie patrzeć na to, co mówią i myślą inni i powiedzieć po prostu ,,nie”. Jeśli osoby, którym odmawiam alkoholu są moimi znajomymi, bliskimi, to to, że nie pije alkoholu, nie powinno mieć znaczenia. A jeśli ta bliskość jest tylko przy alkoholu, to prawdopodobnie nie jest to prawdziwa bliskość.

PO: Takie ,,nie” warto podeprzeć tym, że to ja podejmuję taką decyzję. To, co moje ma dużą moc. 

Jak młodzież może zareagować, gdy widzi, że bliska im osoba zaczyna wpadać w uzależnienie?

JP: Ostatnio w pracy spotkałam się z przykładem, że koledzy i koleżanki danej osoby próbowały pomóc tej personie ukrywając tenże fakt, co tylko przeciągnęło sytuację. Historia skończyła się tak, że dziewczyna skończyła na odwyku, tylko że później. 

GZ: Usłyszałem kiedyś stwierdzenie, że uzależnienie to życie w kłamstwie. Zaczyna się ono od okłamywania samego siebie, a później włączamy w nie kolejne osoby. Jeśli na kimś nam zależy, to uczestniczenie w kłamstwie takiej osoby nie jest dobrym rozwiązaniem. Tak samo, jeśli nam na kimś zależy, to ważniejsze będzie, aby dana osoba otrzymała pomoc, czy się na nas nie obraziła?

Jak powinny zachować się nastolatkowie, gdy widzą, że ich rodzice nadużywają alkoholu?

GZ: Do pewnego momentu rodzice wychowują nas, a od pewnego to my musimy wychowywać rodziców. Na początku to rodzice stawiają granice nastolatkom, a od pewnego wieku to dzieci stawiają ją rodzicom. Jeśli mamy w rodzinie osobę uzależnioną, to warto postawić jej granicę, aby nie wchodziła w naszą przestrzeń osobistą. Jeśli tej granicy nie postawicie w wieku 16-18 lat, to może tej granicy nie być już nigdy. [...] To nie zadanie dziecka, aby pomagać rodzicowi. To nie ich odpowiedzialność, gdyż wówczas dziecko zaczyna przyjmować rolę rodzica, co negatywnie wpływa na jego rozwój. Dlatego dziecko ma nie pomagać, a co najwyżej zgłosić się do innej osoby dorosłej po pomoc. 

KK: Dzieci mogą zrobić niewiele. Mogą co najwyżej powiedzieć ,,mamo, tato, masz problem”. Mogą jeszcze zgłosić się do kogoś z rodziny. 

PO: To, co może młody człowiek zrobić, to przede wszystkim zadbać o siebie. Sytuacja choroby alkoholowej w rodzinie jest tak trudna, że najlepiej wówczas szukać wsparcia u innej, trzeźwej, zaufanej osoby dorosłej.

Debata zakończyła się po 40 minutach. Było to drugie spotkanie z cyklu ,,Dla trzeźwego i pełnego potencjału życia”. Wydarzenie zorganizował Urząd Dzielnicy Bielany we współpracy z Gazetą Bielan i Gazetą Żoliborza. 

Tekst: Konrad Bawej

Zdjęcia: Julia Filipkowska

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

qweadf 28.10.2023 09:35
ciekawe z tym weekendowym alkoholizmem, większość ludzi chyba nimi jest

Alko 27.10.2023 12:33
Ale to jest super temat

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.