Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 10:42

7 lat temu zmarł Andrzej Wajda

Andrzej Wajda (6 marca 1926 – 9 października 2016) to znakomity polski reżyser filmowy i teatralny, początkowo ceniony jako malarz.

W sezonie 1989/1990 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Powszechnego w Warszawie. Jego filmy, takie jak "Kanał" czy "Popiół i diament", stanowiły pionierskie dzieła Polskiej Szkoły Filmowej, podejmując tematykę II wojny światowej. Czterokrotnie nominowano jego filmy do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Wajda przekształcał liczne dzieła literackie na ekrany, tworząc kino moralnego niepokoju.

Andrzej Wajda - dzieciństwo i młodość

Andrzej Wajda, urodzony w Suwałkach, w 1934 roku przeniósł się z rodziną do Radomia, gdzie zapisano go do szkoły podstawowej. Po wybuchu wojny i zajęciu miasta przez Niemców, Wajda, zamiast uczęszczać do szkoły średniej, kontynuował naukę w szkole powszechnej, którą ukończył w 1940 roku. Ojciec Wajdy zginął w Katyniu, a sam Andrzej wstąpił do Armii Krajowej, pełniąc funkcję łącznika. Po zakończeniu wojny rozpoczął studia malarskie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, ale zrezygnował z nich na rzecz studiów reżyserskich w Łodzi.

Andrzej Wajda - początki kariery

Na początku lat 50. Andrzej Wajda rozpoczął swoją karierę filmową od trzech etiud szkolnych, z których żadna nie została uznana za udaną z powodu różnych problemów. Następnie współpracował z Aleksandrem Fordem przy filmach "Młodość Chopina" i "Piątka z ulicy Barskiej". Jego debiutem pełnometrażowym był film "Pokolenie" (1955), oparty na porzuconym projekcie Forda, ukazujący losy młodych aktywistów Gwardii Ludowej podczas II wojny światowej. Film spotkał się z mieszanymi reakcjami ze strony krytyków i społeczeństwa.

Międzynarodowy sukces przyszedł dla Wajdy po premierze "Kanału" (1956), drugiego filmu z trylogii wojennej, który zdobył Srebrną Palmę na festiwalu w Cannes. Kolejnym kluczowym dziełem był "Popiół i diament" (1958), uznawany za arcydzieło kinematografii, chociaż wywołał kontrowersje w Polsce ze względu na krytyczny stosunek do komunistycznych ideologii.

W latach 50. Wajda kontynuował swoją twórczość, reżyserując film "Lotna" (1959) o losach polskich ułanów w kampanii wrześniowej. Choć film spotkał się z kontrowersjami, ostatecznie został doceniony za swój surrealistyczny charakter.

Rozwój zawodowy Andrzeja Wajdy

W latach 60. Andrzej Wajda kontynuował swoją karierę reżyserską, debiutując filmem "Niewinni czarodzieje" (1960), który wywołał kontrowersje ze względu na swobodę obyczajową i jazzową muzykę. Kolejne filmy, takie jak "Samson" (1961) i "Powiatowa lady Makbet" (1962), zdobyły uznanie zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Wajda zaczął także pracować za granicą, reżyserując "Popioły" (1965) i "Bramy raju" (1967), choć oba spotkały się z różnymi reakcjami.

Tragedia śmierci Zbigniewa Cybulskiego w 1967 roku odbiła się głębokim piętnem na reżyserze. W filmie "Wszystko na sprzedaż" (1969) Wajda dokonał autorskiego przełomu, ukazując kulisy produkcji filmowej i odwołując się do groteski. Film ten był hołdem dla zmarłego aktora i przyniósł reżyserowi uznanie oraz nowy etap w jego karierze.

W dalszym ciągu kariery Wajda eksperymentował z różnymi gatunkami, reżyserując krótkometrażową groteskę "Przekładaniec" (1968) na podstawie scenariusza Stanisława Lema oraz komedię "Polowanie na muchy" (1969) opartą na opowiadaniu Janusza Głowackiego. Choć niektóre filmy spotkały się z mieszonymi reakcjami, to "Wszystko na sprzedaż" stanowiło znaczący punkt zwrotny w jego twórczości, zdobywając uznanie krytyków i publiczności.

Podsumowując, lata 60. to dla Wajdy okres eksperymentów, sukcesów i niepowodzeń, który zdefiniował go jako artystę otwartego na różnorodność tematów i form wyrazu w kinie.

Andrzej Wajda prezesem SFP

W latach 70. Andrzej Wajda kontynuował współpracę z Danielem Olbrychskim, a w 1970 roku wyreżyserował "Krajobraz po bitwie", oparty na opowiadaniach Tadeusza Borowskiego. Następnie odniósł sukces filmem "Brzezina" (1970), a także zrealizował "Ziemię obiecaną" (1974), będącą analizą dzikiego kapitalizmu w Łodzi. Jego kolejny film, "Człowiek z marmuru" (1976), stał się kamieniem milowym w polskim kinie, ukazując konflikty społeczne i moralne.

W latach 70. Wajda eksperymentował także z dokumentalnymi "Umarłą klasą" (1976) i "Zaproszeniem do wnętrza" (1978). Powrócił do filmów fabularnych z "Bez znieczulenia" (1978), analizując kryzys małżeński i mechanizmy prowadzące do zagłady. "Panny z Wilka" (1979) przyniosły mu kolejną nominację do Oscara.

W 1979 roku Wajda został prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, działając na rzecz autonomii twórczej filmowców i przemian w polskim kinie. Jednocześnie wyreżyserował "Dyrygenta" (1979), zdobywając uznanie za trójkąt miłosny między dyrygentem, skrzypaczką i jej mężem. Jego działalność w SFPr przyczyniła się do dążenia do zmian w polskim kinie.

U schyłku Polski Ludowej

W 1980 roku premierę miał siedmiogodzinny serial "Z biegiem lat, z biegiem dni…" ukazujący losy dwóch krakowskich rodzin w latach 1874–1914. W 1981 roku, zainspirowany wydarzeniami sierpnia 1980 roku, Andrzej Wajda rozpoczął realizację filmu "Człowiek z żelaza", kontynuacji "Człowieka z marmuru". Film przedstawiał wydarzenia sierpnia '80, a jego odważna narracja zyskała uznanie krytyki, otrzymując Złotą Palmę w Cannes i nominację do Oscara.

Mimo wprowadzenia stanu wojennego, Wajda podjął się w 1983 roku nakręcenia filmu "Danton", przenoszącego się do Francji z powodu politycznych trudności. Film ukazywał konflikt między Dantonem a Robespierre'em podczas rewolucji francuskiej. Choć spotkał się z mieszaniem reakcji wśród francuskich krytyków, w Polsce został doceniony za adaptację sztuki i grę aktorską.

W tym czasie, w związku z zagrożeniem istnienia Stowarzyszenia Filmowców Polskich w 1983 roku, Wajda zrezygnował z funkcji prezesa. Za granicą zrealizował "Miłość w Niemczech" (1983), prezentując mniej stereotypowe oblicze nazizmu. Po powrocie do Polski nakręcił "Kronikę wypadków miłosnych" (1985), opartą na powieści Tadeusza Konwickiego, oraz "Biesy" (1988), adaptację dzieła Fiodora Dostojewskiego. Mimo trudności związanych z filmem "Biesy", Wajda kontynuował swoją karierę filmową, pełniąc także rolę przewodniczącego jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Moskwie w 1989 roku.

Andrzej Wajda - twórczość w czasach potransformacyjnych

W 1990 roku Wajda nakręcił film "Korczak", biografię Janusza Korczaka z rolą Wojciecha Pszoniaka. Film wywołał kontrowersje we Francji, gdzie zarzucono mu jednostronne ukazanie postaci pedagoga jako męczeńskiego Polaka, a nie Żyda. W 1992 roku powstał film "Pierścionek z orłem w koronie", opowiadający o ostatnich dniach powstania warszawskiego. W 1994 roku zrealizowano "Nastazję" w Japonii i "Wielki Tydzień" (1995) na podstawie opowiadania Jerzego Andrzejewskiego. W 1996 roku stworzył "Pannę Nikt", a od lipca do września 1998 roku kręcił ekranizację "Pan Tadeusz", zdobywając sześć Orłów podczas Polskich Nagród Filmowych w 2000 roku. W latach 90. Wajda zrealizował także autobiograficzne dokumenty: "Andrzej Wajda. Moje notatki z historii" (1996) i "Kredyt i debet. Andrzej Wajda o sobie" (1999).

W 2000 roku Wajda stworzył film "Wyrok na Franciszka Kłosa", adaptację powieści Stanisława Rembeka. Opowiadał on o policjancie, któremu podziemie wydało wyrok śmierci, eksplorując kwestię kolaboracji z okupantem. W 2002 roku nakręcił dokument "Lekcja polskiego kina" dotyczący historii polskiego kina.

W 2002 roku zrealizował "Zemstę", adaptację komedii Aleksandra Fredry, w której podkreślił filmowy charakter, unikając teatralności. Film zdobył uznanie za aktualność tematów i grę aktorską. W tym samym roku współzałożył Mistrzowską Szkołę Reżyserii Filmowej.

W 2007 roku Wajda przełamał milczenie w kwestii zbrodni katyńskiej filmem "Katyń". Mimo pozytywnego odbioru za wstrząsającą relację z tragedii, film zdobył osiem Orłów i nominację do Oscara.

W kolejnych latach, Wajda zrealizował filmy takie jak "Tatarak" (2009), nagradzany za adaptację literacką, dokument "Kręć! Jak kochasz, to kręć!" (2010) oraz "Wałęsa. Człowiek z nadziei" (2013), ukazujący postać Lecha Wałęsy. Jego ostatnim dziełem było "Powidoki" (2016), inspirowane życiem malarza Władysława Strzemińskiego.

Andrzej Wajda - człowiek Żoliborza

Wybitny reżyser 43 lata swego życia spędził na Żoliborzu. Mieszkał pod adresem Hauke - Bosaka 14, blisko skrzyżowania z ulicą Śmiałą. W jego domu spotykali się filmowcy z zespołu, którego był kierownikiem artystycznym. W zeszłym roku imieniem reżysera nazwano skwer u zbiegu ulic Czarnieckiego i Hauke - Bosaka.

Źródła: zoliborz.um.warszawa.pl, filmpolski.pl, powszechny.com

Przeczytaj również: Dorota Łoboda - pasja i poświęcenie w służbie edukacji

Nigdy nie było tak skrajnie zideologizowanych przedmiotów jak historia i teraźniejszość. Nigdy nie było tak upolitycznionych kuratoriów – dziś zarządzają nimi funkcjonariusze partyjni Prawa i Sprawiedliwości, którzy bezrefleksyjnie wykonują polecenia władzy centralnej nie zastanawiając się nad ich sensem. Jeszcze nigdy nie było tak silnego dążenia do scentralizowania oświaty i założenia kagańca uczennicom, uczniom, nauczycielkom i nauczycielom. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 32 km/h