Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:47

Jak działa stołeczny samorząd? - Elementarz warszawiaka

Choć współczesna polska samorządność skończyła niedawno trzydzieści lat, a ustrój stolicy reguluje ponad dwudziestoletnia ustawa, to znakomita większość imigrujących tu osób nie wie, jak działa tutejszy samorząd. Sam byłem jednym z nich. W ciągu kilku lat pracy w lokalnych mediach nieco się jednak dowiedziałem, więc śpieszę z wyjaśnieniem

W Warszawie mamy prezydenta miasta. To przecież oczywiste – chciałoby się rzec – w końcu każde, co do zasady, miasto powyżej 100 tysięcy mieszkańców ma swojego prezydenta, a te mniejsze mają burmistrzów. Tylko że burmistrzów – i to aż osiemnastu – jest również w Warszawie. Burmistrzowie stoją bowiem na czele zarządów dzielnic, czyli lokalnych organów wykonawczych. Biorąc pod uwagę zasadę podziału władzy, kto chodził na lekcje wiedzy o społeczeństwie, ten powinien kojarzyć, przydałby się jeszcze jakiś organ stanowiący. 

Także w samorządzie reguła ta obowiązuje. Na poziomie miejskim mamy więc radę miasta. Na szczeblu dzielnicowym mamy rady dzielnic. Radnym będzie więc i Dorota Łoboda, i Krystian Lisiak. Tyle że pani Łoboda radzi w organie miejskim, a pan Lisiak w dzielnicowym. O tej różnicy warto pamiętać. 

Dzielnica – czyli właściwie co?

Warszawa jest miastem na prawach powiatu, czyli gminą wykonującą jednocześnie zadania większej jednostki samorządu terytorialnego. Miasto ma swoją radę, z sześćdziesięcioma radnymi, i prezydenta - to oni pełnią kluczową rolę. 

Równocześnie swoje organy stanowiące (rady) i wykonawcze (burmistrz i zarząd) mają dzielnice, czyli w myśl ustawy jednostki (zaledwie) pomocnicze. Ciekawostka: Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, w którym istnienie jednostek pomocniczych w postaci dzielnic jest obowiązkowe. Kraków, Gdańsk i niektóre inne miasta choć również mają dzielnice, to ich powołanie było wynikiem woli radnych, a nie obowiązku wynikającego z ustawy. Poznań na przykład dzielnic nie ma – jednostkami pomocniczymi są czterdzieści dwa osiedla. 

Skąd oni biorą burmistrzów?

Dość nieoczywiste jest, że burmistrz dzielnicy nie jest wybierany w wyborach powszechnych – w przeciwieństwie do prezydenta miasta. Burmistrza wybiera rada dzielnicy. Dlatego też osoba burmistrza i skład zarządu dzielnicy jest wynikiem nie woli jej mieszkańców, ale kompromisu pomiędzy radnymi różnych klubów. 

Co może dzielnica?

Decentralizacja Warszawskiego samorządu jest o tyle złudna, że dzielnice, jako jednostki pomocnicze, mają właściwie tyle kompetencji, ile przekaże im miasto. Z biegiem czasu zakres ten się coraz bardziej kurczy. 

Dzielnica realizuje zadania poruczone jej przez radę miasta w drodze uchwał i na podstawie Statutu m.st. Warszawy. Jak na razie w gestii dzielnic pozostaje więc między innymi zarządzanie kulturą, częścią oświaty, dzielnicowymi mieszkaniami, niektórymi drogami (ok. dwie trzecie ulic to drogi gminne zarządzane przez dzielnice – według danych udostępnionych na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich) i poszczególnymi parkami. Przykładowo - w zakresie administracji dzielnicy Bielany, znajdują się wszystkie bielańskie parki, choć na Żoliborzu bywa inaczej – na przykład Park Żeromskiego jest parkiem miejskim, o który dba Zarząd Zieleni Warszawskiej, będący jednostką budżetową miasta. 

Dzielnica i jej budżet

Również budżet dzielnic nie jest w żadnym względzie autonomiczny. Lokalne finanse są ustalane przez prezydenta i uchwalane w radzie miasta. Prezydent projektując budżet dodaje do niego dzielnicowe załączniki. Rady dzielnic mają co prawda prawo opiniowania dotyczącego ich załącznika, ale opinia ta nie jest dla miejskich organów wiążąca. Jej rola jest niemal wyłącznie informacyjna. 

Za wykonanie budżetu – czyli zrealizowanie tego, co zaplanował prezydent i rada miasta - odpowiedzialny jest zarząd dzielnicy. Utartą praktyką stało się, że dzielnice, które zrealizują uchwałę budżetową najskuteczniej – w największej części – mogą otrzymać z budżetu dodatkowe środki finansowe. 

W tym szaleństwie jest metoda

Choć ustrój Warszawy trudno nazwać oczywistym czy intuicyjnym, to jest tu pewna logika. Duży ośrodek, o stołecznym charakterze wymaga szczególnych rozwiązań. Bardziej dociekliwych i spragnionych wiedzy o warszawskim samorządzie odsyłam do Ustawy z dnia 15 marca 2002 roku o ustroju miasta stołecznego Warszawy i Statutu Warszawy przyjętego Uchwałą Rady miasta stołecznego Warszawy z dnia 10 stycznia 2008 roku. 


Jak działa miasto

Jak działa miasto


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.