Mali uchodźcy i uchodźczynie musieli poradzić sobie nie tylko z traumatyczną przeszłością i lękiem o życie najbliższych, ale również przystosować się do życia w obcym kraju. Jak im się to udało? Przeczytajcie najnowsze wyniki badań społecznych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- kim jest asystent międzykulturowy,
- ile ukraińskich dzieci uczy się w polskich szkołach,
- jakie trudności napotykają uczniowie i pedagodzy.
Wojna za naszą wschodnią granicą należy do najbardziej tragicznych wydarzeń ostatnich lat. Po pandemii, kiedy świat zaczął powracać do względnej stabilizacji, jak grom z jasnego nieba spadł kolejny kryzys. Chociaż "grom z jasnego nieba" to może nieodpowiednie określenie - rosyjskiej inwazji można było się spodziewać mniej więcej od zajęcia półwyspu krymskiego w 2014 roku. Czy niecne plany Putina można było przewidzieć i storpedować odpowiednio wcześnie? Zapewne tak.
Kiedy jednak już doszło do pełnowymiarowej inwazji, świat okazał solidarność z napadniętym narodem ukraińskim poprzez nakładanie sankcji na Rosję oraz wsparcie dla uchodźców. Warszawskie dworce zapełniły się dziećmi, kobietami i staruszkami, uciekającymi przed wojną. Jednocześnie pojawiło się bardzo wiele osób działających w wolontariatach, oferujących schronienie w swoich domach i pomagających naszym gościom odnaleźć się w nowej rzeczywistości.
Niestety, jak to zwykle w takich sytuacjach bywa, po pewnym czasie pojawiły się przykłady nienawiści na tle narodowościowym. Ostatnia bulwersująca sprawa pochodzi sprzed kilku dni, kiedy dwóch pijanych Polaków zaatakowało kierowcę taksówki. Przypadek ten nagłośnił Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych.
Ukraińskie dzieci w polskich szkołach
Jak podaje Radio Kolor:
Według danych Systemu Informacji Oświatowej MEiN z dnia 14 lutego 2023 r., w polskich szkołach zarejestrowano 187,9 tys. dzieci z Ukrainy, z czego 144 tys. jest w wieku szkolnym. Do podstawówek przybyło 116,8 tys. dzieci, a do szkół średnich 27,2 tys. młodzieży. Nowi uczniowie z Ukrainy to osoby w wieku 7-18 lat, czyli w kluczowym okresie rozwoju człowieka. W takim czasie dziecko zwyczajowo wymaga uwagi i wsparcia otoczenia, a co dopiero, gdy dźwiga bagaż skrajnych, traumatyzujących doświadczeń, jakimi są wojna, migracja, często i żałoba. Dzieci te prócz swoich doświadczeń mają również swoje talenty, osiągnięcia i pasje.
Zapotrzebowanie na dodatkowe wsparcie doprowadziło do powołania instytucji asystenta międzykulturowego.
Asystent międzykulturowy to zwyczajowe określenie na specjalną grupę zawodową pomocników nauczycieli coraz potrzebniejszą w Polsce w dobie coraz powszechniejszych światowych migracji. Zasady pracy tych osób reguluje art. 165 ustawy o prawie oświatowym „Prawo cudzoziemców do opieki szkolnej”. Ustawa określa ten zawód bardzo ogólnie: wykonująca go osoba musi komunikować się w języku polskim i ojczystym cudzoziemskiego dziecka, jej stanowisko to „pomoc nauczyciela”, a zadaniem jest – ogólnie ujęte – wspieranie cudzoziemskiego ucznia.
Czy migranckie dzieci odnalazły się w polskich szkołach? O tym przeczytacie w raporcie Radia Kolor.
Przeczytaj również: Dni Transportu Publicznego
Dni Transportu Publicznego zapewnią unikalną okazję, aby zajrzeć za kulisy funkcjonowania Warszawskiego Transportu Publicznego, tam gdzie na co dzień dostęp jest ograniczony dla osób z zewnątrz. To doskonała okazja, aby poznać działalność transportu publicznego “od kuchni”.
Napisz komentarz
Komentarze