Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 20:05

Patroni żoliborskich ulic: Jan Lechoń

Jan Lechoń był poetą związanym z grupą Skamander od początku jej istnienia. Jego imieniem nazwano jedną z ulic na Żoliborzu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kiedy zadebiutował Jan Lechoń,
  • czym charakteryzowała się jego twórczość,
  • w jaki sposób zmarł,
  • kiedy na Żoliborzu pojawiła się ulica Lechonia.

Jan Lechoń - zarys biografii

Jan Lechoń (właściwie Leszek Józef Serafinowicz) urodził się w 1899 roku w pałacu Teppera przy ul. Miodowej 7 w rodzinie o korzeniach tatarskich. Był synem Władysława Serafinowicza i Marii z Niewęgłowskich. Miał dwóch braci – Zygmunta i Wacława.

Rozpoczął naukę w szkole im. Stanisława Staszica, a potem przeniósł się do szkoły klasycznej im. Emiliana Konopczyńskiego, gdzie zasłynął jako szkolny poeta. W 1912 wydał swój debiutancki tomik wierszy "Na złotym polu".

Studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim, ale nie ukończył studiów. Był współzałożycielem grupy poetyckiej "Skamander".

W czasie wojny polsko-bolszewickiej pracował w Biurze Prasowym Wodza Naczelnego Józefa Piłsudskiego. Debiutował tomem wierszy "Karmazynowy poemat" w 1920 roku.

W latach 30. był attaché kulturalnym ambasady polskiej w Paryżu i aktywnie działał na polu kultury. Po wybuchu wojny wyemigrował do Brazylii, a później do USA, gdzie pozostał w Nowym Jorku. Założył Polski Instytut Nauk i Sztuk w USA i współpracował z radiem oraz periodykami polonijnymi.

Jan Lechoń - twórczość

Lechoń zadebiutował jako trzynastolatek tomikiem "Na złotym polu" i kontynuował swoją twórczość w wieku piętnastu lat wydając "Po różnych ścieżkach". To były wczesne, nieco eksperymentalne prace.

Prawdziwym debiutem Lechonia był tom "Karmazynowy poemat" z 1920 roku, który zdobył uznanie krytyków i czytelników. Ten okres jego twórczości cechowała fascynacja historią Polski, kulturą oraz wielkimi postaciami literatury, muzyki i malarstwa. "Srebrne i czarne" to kolejny tom, w którym autor eksplorował miłość, śmierć i kondycję ludzką, często sięgając po metafory i symbolizm.

Okres emigracji w Stanach Zjednoczonych po klęsce Polski w 1939 roku spowodował przerwę w twórczości Lechonia. Jednak po wojnie wrócił z nowymi dziełami. "Lutnia po Bekwarku" (1942) i "Aria z kurantem" (1945) to dwa ważne tomiki, w których twórca odwoływał się do historii Polski, współczesności i wielkich postaci kultury.

Tom "Marmur i róża" to ostatni, wydany już po śmierci autora, zbiór wierszy, który kontynuuje jego fascynację romantyzmem, historią oraz wielką tradycją kultury. Jest to połączenie elementów baroku, romantyzmu i klasycyzmu w dojrzałym stylu.

Lechoń był również znaczącym eseistą. Jego wykłady radiowe w Nowym Jorku zostały zebrane w tomie "O literaturze polskiej", w którym analizował dzieła literatury polskiej, zwłaszcza z okresu romantyzmu, i ich uniwersalny wpływ.

Jan Lechoń - śmierć i upamiętnienie

Najbardziej osobistą formą twórczości Jana Lechonia był jednak dziennik, który pisał od 1949 do 1956 roku. To intymne świadectwo tożsamości i wrażliwości Lechonia, które dokumentuje jego trudny okres psychiczny oraz głęboką refleksję nad życiem, miłością i kulturą.

Lechoń cierpiał na problemy osobiste, w tym związane z orientacją seksualną. Próby samobójcze i depresja towarzyszyły mu przez całe życie.

Zmarł tragicznie w 1956 roku, popełniając samobójstwo wskutek skoku z budynku. Pochowany został na Cmentarzu Leśnym w Laskach.

Imieniem Jana Lechonia nazwano jedną z żoliborskich ulic. Miano to zyskała ona w listopadzie 1962, wcześniej była ulicą Konstantego Górskiego. Na mocy tej samej ustawy zmieniono bądź wprowadzono kilka innych nazw, które chciano uporządkować w szybko rozbudowującym się mieście. Przykładowo, ulica "Sady" została przemianowana na znane do dzisiaj "Sady Żoliborskie", pojawiła się również nowo wytyczona ulica Antoniny Sokolicz (obecnie ks. Teofila Boguckiego).

Przeczytaj również: Pobierz i zainstaluj czcionkę "Bar Sady" na swoim komputerze

Już jest, nowa czcionka pod nazwą „Bar Sady”, która została odtworzona na podstawie historycznego kroju pisma z szyldu baru mlecznego “Sady”, znajdującego się na Żoliborzu przy ulicy Krasińskiego. To projekt zrealizowany w ramach 9. edycji Budżetu Obywatelskiego 2023, który zyskał poparcie 754 mieszkańców dzielnicy.

jan lechon

jan lechon


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.