Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:35

Jak mądrze dokarmiać ptaki zimą? Eksperci radzą: chleb i resztki ze stołu im nie służą!

- Mieszkańcy chętnie dokarmiają ptaki, jednak muszą pamiętać, by podawać im odpowiedni pokarm – mówi Grażyna Sienkiewicz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska. Pieczywo bardzo szkodzi zwierzętom, dlatego niezbędne są ptasie stołówki. Gdy za oknem śnieg i mróz, dokarmianie ptaków podczas zimowych spacerów staje się niemal rytuałem. Same ptaki chętnie korzystają z rzucanego pokarmu, który niekoniecznie musi być dla nich zdrowy. - Ptaki potrzebują zimą naszego wsparcia. Pieczywo bardzo szkodzi zwierzętom, dlatego rozpoczynamy kolejną kampanię edukacyjną, w której mówimy, jak powinna wyglądać ptasia stołówka – tłumaczy Grażyna Sienkiewicz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska. Ponieważ zwierzęta szybko przyzwyczajają się do regularnych posiłków w jednym miejscu, nie można przerywać dosypywania nasion aż do odwilży. Pokarm nie powinien leżeć na ziemi – najprościej jest zamontować tradycyjny karmnik bądź wykonany z doniczki lub plastikowych butelek.

Czy dokarmianie ptaków na osiedlach jest legalne?

Karmniki, do których dosypywane jest jedzenie powinny być również na bieżąco czyszczone ze zgniłych resztek i odchodów. Dla bezpieczeństwa pokarm podawany powinien być w zacisznym miejscu, oddalonym od kotów i innych drapieżników, blisko krzewu bądź niskiego drzewa. Ptakom, w trakcie mrozów, trudno jest też ugasić pragnienie i czyścić pióra. Mieszkańcy mogą im pomóc wystawiając miski z czystą wodą. Dodatkowo mieszkańcy muszą zwrócić uwagę czy dokarmianie ptaków na ich osiedlach jest w ogóle legalne, ponieważ zarządca terenu może wprowadzić zakaz karmienia ptaków w regulaminie wspólnoty lub spółdzielni.

Kaczkomaty mają być formą edukacji dla warszawiaków

Przypadkowe jedzenie, które często jedzą ptaki, jak choćby pieczywo, chrupki, czy okruchy ciastek szkodzą im. Żeby nie odbierać przyjemności z dokarmiania w Warszawie od dawna są kaczkomaty, w których można pobrać jedzenie odpowiednie dla kaczek czy łabędzi. Niektóre wyposażone są w elektroniczne urządzenie programujące godziny karmienia. Automat wydziela też konkretną porcję mieszanki zbóż, dzięki czemu zwierzęta nie są narażone na przekarmienie. Warszawiacy spotkają je w parku Olszyna, Szczęśliwickim, przy potoku Służewieckim i niedaleko ul. Sarmackiej w Wilanowie.
Ptaki potrzebują zimą naszego wsparcia. Pieczywo bardzo szkodzi zwierzętom, dlatego rozpoczynamy kolejną kampanię edukacyjną, w której mówimy, jak powinna wyglądać ptasia stołówka
Kaczkomat to nie tylko karma, ale też garść informacji o prawidłowym dokarmianiu ptaków zimą. Mieszkający na Żoliborzu Wojtek często w trakcie spacerów dokarmia kaczki. – Robię to, bo mam praktykę chodzenia kilka razy w tygodniu na krótki spacer. Sama inicjatywa jest jak najbardziej godna podziwu, jednak uważam, że karma powinna być wydawana z kaczkomatu za symboliczną złotówkę – stwierdza mieszkaniec Żoliborza i dodaje: - Po prostu często widzę jak ludzie nie szanują tej karmy, a i wtedy zebrane pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na pomoc tym zwierzętom.

Wyrzucanie resztek jedzenia ze stołu nie służy ptakom. Pojawiają się za to gryzonie

– Ludzie zostawiają tu resztki drobiu, spleśniałe pieczywo, warzywa oraz przetworzone produkty – mówi pani Alina, która często spaceruje okolicznymi alejkami. – To przyciąga nie tylko ptaki, ale też inne zwierzęta, w tym gryzonie. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia sporo kontrowersji wywołały doniesienia o pojawieniu się szczurów w Parku Kaskada. “Czy mogą Państwo coś pilnie zrobić z gniazdem szczurów pod Państwa tarasem?” – pyta na Facebooku pan Jakub, który na swoim profilu zamieścił film, na którym widać wybiegające z pobliskiej burgerowni gryzonie. Okazuje się, że problem jest o wiele większy. Szkodniki są w krzakach, pod kioskiem, a pojedyncze osobniki pojawiają się nawet w odległych o kilkaset metrów opuszczonych toaletach przy pętli tramwajowej. Mieszkańcy donoszą, że na Żoliborzu szczury często pojawiają się na Sadach Żoliborskich oraz na Cmentarzu Powązkowskim. Bliskość pokarmu, brak drapieżników czy sporo miejsc, gdzie można się ukryć – to wszystko przyciąga gryzonie. Eksperci apelują: nie zostawiajmy śmieci i nie wyrzucajmy jedzenia w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

gawrony

gawrony


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ