Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:09

100 lat burzliwej historii, czyli losy Muzeum Sportu i Turystyki

Gdy jadąc Wybrzeżem Gdyńskim mijamy wielki przeszklony gmach, nie bardzo kojarzymy go z bardziej odległą historią Warszawy. Bo też – rzeczywiście – sama budowla powstała dopiero w roku 2004. Jednak instytucje, które znalazły swe nowe siedziby w tym budynku, istniały w Warszawie już dużo wcześniej. Polski Komitet Olimpijski, który jest głównym dysponentem tego wielofunkcyjnego obiektu, został utworzony już 12 października 1919 r.  Prezesem został wybrany książę Stefan Lubomirski, a protektorat objął Naczelnik Państwa Józef Piłsudski. Komitet miał zorganizować start reprezentacji Polski na Igrzyskach Olimpijskich w Antwerpii w 1920 r. Przeszkodziła temu polsko-rosyjska wojna roku 1920. Pierwszymi zawodami, w których udział polskich sportowców przygotował PKOl, był Tydzień Sportów Zimowych w Chamonix, czyli I Zimowe Igrzyska Olimpijskie w styczniu roku 1924. Kilka miesięcy później – od maja do lipca 1924 r. –  odbyły się VII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, w których także uczestniczyła reprezentacja Polski. Nasi sportowcy zdobyli wówczas pierwsze dwa medale olimpijskie: srebrny w kolarstwie torowym oraz brązowy w jeździectwie. Od tego czasu Polski Komitet Olimpijski działa nieprzerwanie do dziś. Jego prezesem jest Andrzej Kraśnicki.
Medal olimpijski zdobyty przez kolarza Jozefa Langego z pierwszej polskiej reprezentacji olimpijskiej na letniej Olimpiadzie w Paryżu
Medal olimpijski zdobyty przez kolarza Józefa Langego z pierwszej polskiej reprezentacji olimpijskiej na letniej Olimpiadzie w Paryżu
Dokumentowaniem poczynań i sukcesów polskich sportowców zajmuje się instytucja, która także ma swoją obecną siedzibę w gmachu przy Wybrzeżu Gdyńskim – Muzeum Sportu i Turystyki. Historia Muzeum nie jest wprawdzie aż tak długa, jak dzieje PKOl, ale liczy już prawie 70 lat. I właśnie tej instytucji poświęcimy tu chwilę uwagi. W latach 1950-1951 powstaje plan utworzenia muzeum sportu, pierwsze eksponaty gromadzone są w siedzibie Stołecznego Komitetu Kultury Fizycznej przy ul. Rozbrat. 27 października 1952 r. zostaje powołane do życia Muzeum Sportu. Muzeum otrzymuje do dyspozycji60m² w budynku Akademii Wychowania Fizycznego na Bielanach. Początkowo zatrudnia... aż dwie osoby, dyrektora i jednego pracownika. Dyrektorem zostaje mgr Maria Morawińska-Brzezicka. W 1954 Muzeum zatrudniało już pięć osób, a zbiory ponownie trafiły do budynku przy ulicy Rozbrat, gdzie rozpoczęły się przygotowania do stworzenia pierwszej ekspozycji stałej, która obejmuje 16 dyscyplin sportu oraz dzieła sztuki. Oficjalne otwarcie nastąpiło 22 lipca 1955 r.
Ekspozycja wewnątrz Muzeum Sportu i Turystyki
Ekspozycja wewnątrz Muzeum Sportu i Turystyki
W roku 1961 do programu merytorycznego placówki włączono turystykę. Muzeum zmieniło nazwę na Muzeum Kultury Fizycznej i Turystyki. 3 listopada 1966 r. Muzeum rozpoczęło działalność w nowej siedzibie na stadionie RKS SKRA. W roku 1971 nastąpiła zmiana nazwy na Muzeum Sportu i Turystyki. W roku 1989 odbyła się pierwsza Giełda kolekcjonerów pamiątek sportowych, a w roku 1993 – pierwszy Przegląd Filmów Alpinistycznych im. Wandy Rutkiewicz. W latach 2000-2001 Muzeum rozpoczęło lekcje muzealne i spotkania muzealne dla przedszkolaków, prowadzone przez pracowników MSiT. W roku 2002, z okazji Jubileuszu 50-lecia, Muzeum zostało odznaczone m.in. Honorową Odznaką “Za zasługi dla Miasta Stołecznego Warszawy”, “Honorową Plakietą Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz Wyróżnieniem FAIR PLAY 2002. Jednocześnie stan zatrudnienia spada z 32 pracowników (stan w roku 1982) do 17 i zaczynają pojawiać się problemy finansowe. W roku 2004 drugi sezon zimowy ekipa MSiT pracowała w nieogrzewanych pomieszczeniach, z powodu załamania finansowego właściciela stadionu RKS SKRA, 4 maja Muzeum na Stadionie “Skry” zostało zamknięte dla zwiedzających. Rozpoczęły się przygotowania zbiorów do przeprowadzki do Centrum Olimpijskiego na Żoliborzu. 3 stycznia 2005 Muzeum Sportu i Turystyki, po przenosinach z ulicy Wawelskiej, zaczęło swą pracę w żoliborskim Centrum Olimpijskim. Od stycznia do czerwca 2005 r. trwało rozpakowywanie eksponatów i urządzanie pracowni muzealnych, pierwsze lekcje muzealne, giełdy kolekcjonerów, obsługa pierwszych gości. Oficjalne otwarcie w nowym miejscu nastąpiło dopiero w listopadzie 2006 r. Obecnie ekspozycja prezentowana na około 1000 m² to ponad 3.000 eksponatów oraz prawie 600 zdjęć związanych głównie ze sportem i turystyką polską, wybranych ze zbiorów Muzeum, które liczą ponad 50.000 eksponatów i 55.000 zdjęć oraz filmów. Ekspozycja ukazuje dzieje sportu od antycznej Grecji, poprzez narodziny nowożytnych Igrzysk Olimpijskich w XIX wieku oraz rozwój sportu w Polsce: od jego początków na przełomie XIX/XX wieku aż po współczesność.
Kajak Karola Wojtyły, którym pływał po Mazurach
Kajak Karola Wojtyły, którym pływał po Mazurach
Na wystawach znajdziemy także dokumenty i eksponaty przybliżające postaci znanych i wybitnych polskich sportowców, m.in. Bronisława Czecha, Janusza Kusocińskiego, Stanisławy Walasiewicz, Jerzego Kuleja, Ireny Szewińskiej, Ryszarda Szurkowskiego, Kazimierza Deyny, Wandy Rutkiewicz, Otylii Jędrzejczak, Adama Małysza. Wśród ciekawostek wymienić warto ekspozycję sprzętu himalaistycznego, oryginalne medale olimpijskie czy kajak, na którym pływał po mazurskich jeziorach Karol Wojtyła.

Medal olimpijski zdobyty przez kolarza Jozefa Langego z pierwszej polskiej reprezentacji olimpijskiej na letniej Olimpiadzie w Paryżu

Medal olimpijski zdobyty przez kolarza Jozefa Langego z pierwszej polskiej reprezentacji olimpijskiej na letniej Olimpiadzie w Paryżu

Ekspozycja wewnątrz Muzeum Sportu i Turystyki

Ekspozycja wewnątrz Muzeum Sportu i Turystyki

Kajak Karola Wojtyły, którym pływał po Mazurach

Kajak Karola Wojtyły, którym pływał po Mazurach


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.