Warszawa zajmuje pierwsze miejsce w rankingu miast polskich pod względem dopłat z budżetu miasta do transportu publicznego. W zeszłym roku stolica przeznaczyła ponad tysiąc złotych na każdego mieszkańca, co jest znacznie więcej niż w innych miastach, takich jak Gdańsk i Poznań. Dopłaty te mają na celu uczynienie transportu publicznego bardziej dostępnym i przyciągnięcie większej liczby pasażerów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Ile budżet miasta dopłaca do funkcjonowania transportu publicznego,
- jak ceny warszawskich biletów wypadają na tle cen biletów w innych dużych miastach,
- którą pozycję w budżecie miasta zajmuje transport,
- jak wygląda sytuacja w podwarszawskich miejscowościach.
Warszawa otrzymała pierwsze miejsce w rankingu dopłat z budżetu miasta do transportu publicznego. Na każdego mieszkańca w zeszłym roku stolica przeznaczyła ponad tysiąc złotych, czyli o wiele więcej niż drugie w kolejności miasto, którym jest Gdańsk. Dopłacano w nim do komunikacji miejskiej około 759 złotych. Z kolei, dopłaty w Poznaniu wynosiły 679 złotych.
Miliardy na transport
Transport publiczny jest jedną z najistotniejszych pozycji w budżetach samorządów. Wpływy z kupna biletów pokrywają zaledwie część kosztów funkcjonowania transportu publicznego. Pozostałe koszty pochodzą bezpośrednio z samorządowej kasy. Dzięki dopłatom jest bardziej dostępny, a także może zachęcać do korzystania z niego jak największą liczbę osób. Czasopismo samorządu terytorialnego „Wspólnota” zamieściło ranking dopłat do transportu zbiorowego przygotowany przez profesora Pawła Swianiewicza z Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Julitę Łukomską z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Wynosi to miliardy. W 2022 roku połączone wydatki samorządów na ten cel wyniosły około 19,5 miliarda złotych. Spora część tych pieniędzy, około 86 proc. pokrywa aktualne wydatki.
Ponad 1000 złotych na mieszkańca
Warszawa jako jedyne miasto w Polsce przeznacza na dopłaty do transportu miejskiego ponad 1000 złotych na każdego mieszkańca (dokładnie 1088 zł). Dodatkowo sześć innych samorządów przekracza kwotę 500 zł. Są to w większości duże miasta: Gdańsk (759 zł), Poznań (679 zł), Katowice (595 zł), Łódź (586 zł) i Wrocław (565 zł) oraz podpoznańska gmina Suchy Las (520 zł). W stolicy na zakup usług przewozowych trzeba było przeznaczyć ponad 2,9 mld złotych, ( 2022 r.) natomiast wpływy z biletów wynosiły ok. 776 mln złotych. Dopłaty do transportu publicznego są drugą po edukacji pozycją w budżecie miasta. Dzięki takiemu priorytetowemu działaniu w stolicy od kilku lat nie rosły ceny biletów za przejazd komunikacją miejską i są one znacznie niższe niż w wielu innych, większych miastach, m.in. Krakowie, Poznaniu czy Szczecinie.
"Warszawski obwarzanek" nie zostaje w tyle
Warszawa jest liderem, ale należy wspomnieć o tym, że dobrze w rankingu wypadają również mniejsze miejscowości z terenu województwa mazowieckiego, w szczególności współpracujące z Zarządem Transportu Miejskiego. W kategorii „Miasteczka”, w pierwszej „dziesiątce” zestawienia są: Łomianki (293 zł), Konstancin-Jeziorna (266 zł), Ożarów Mazowiecki (264 zł) i Sulejówek (244 zł). Natomiast wśród gmin wiejskich uplasowała się Wiązowna z dofinansowaniem na poziomie ponad 342 złotych. Ciągły rozwój Warszawski Transport Publiczny to dziś ogromna siatka połączeń. W Warszawie znajduje się ok. 250 linii autobusowych (w całej aglomeracji warszawskiej ponad 300) o długości ponad 3 tys. kilometrów (w aglomeracji to ponad 4,5 tys. kilometrów), 24 linie tramwajowe o długości ok. 344 km, dwie linie metra (ok. 41 kilometrów), cztery główne linie Szybkiej Kolei Miejskiej o łącznej długości ok. 120 kilometrów.
Transport miejski w liczbach
Efekt tych wydatków widoczny jest na warszawskich ulicach. W 2022 roku w dni powszednie, w godzinach szczytu na ulice stolicy i okolicznych gmin wyjeżdżało około 1500 autobusów, 400 składów tramwajowych, 62 pociągi metra i 19 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Warszawski Transport Publiczny przewiózł 863 445 768 osób a pojazdy przejechały niemal 268 mln wozokilometrów. Spore pieniądze stolica przeznacza także na inwestycje komunikacyjne. Warszawa konsekwentnie rozbudowuje II linię metra – w latach 2019–2022 powstało 11 nowych stacji, z tego aż pięć otwarto w 2022 roku. Na chwilę obecną podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to ponad 40 km.
Cały czas rozwija się sieć szynowa naziemna, czyli Szybka Kolej Miejska oraz tramwaje. Powstaje trasa tramwajowa do Wilanowa i na ulicy Kasprzaka. Natomiast pociągami SKM można od niedawna dojechać z Warszawy do Piaseczna i do Zegrza. W 2022 roku na rozmaite inwestycje w WTP z miejskiego budżetu poszło ponad 700 mln złotych.
Utrzymanie priorytetów
Największe wydatki w budżecie Warszawy w 2023 roku to edukacja, transport, komunikacja oraz ochrona zdrowia i pomoc społeczna. Na edukację zaplanowano 6,174 mld, transport i komunikacja to druga pozycja w budżecie – zaplanowano 4,645 mld zł, a na ochronę zdrowia i pomoc społeczną 1,774 mld zł. ZTM dysponuje kwotą ok. 4 mld zł – jest to zaplanowany koszt funkcjonowania sprawnego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji warszawskiej. Około 3,9 mld zł będzie kosztował zakup usług przewozowych, czyli kursowanie autobusów, tramwajów, pociągów metra i SKM oraz funkcjonowanie wspólnego biletu ZTM-KM-WKD. W 2023 roku pojazdy WTP przejadą ponad 285 mln wozokilometrów.
Przeczytaj również: Rondo Radosława - zmiany w organizacji ruchu
Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się wyremontować rondo Radosława. Przeczytajcie, jakie zmiany oznacza to dla warszawianek i warszawiaków.
Napisz komentarz
Komentarze