Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 16:10

Rekordowe dopłaty na transport publiczny

Warszawa zajmuje pierwsze miejsce w rankingu miast polskich pod względem dopłat z budżetu miasta do transportu publicznego. W zeszłym roku stolica przeznaczyła ponad tysiąc złotych na każdego mieszkańca, co jest znacznie więcej niż w innych miastach, takich jak Gdańsk i Poznań. Dopłaty te mają na celu uczynienie transportu publicznego bardziej dostępnym i przyciągnięcie większej liczby pasażerów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile budżet miasta dopłaca do funkcjonowania transportu publicznego,
  • jak ceny warszawskich biletów wypadają na tle cen biletów w innych dużych miastach,
  • którą pozycję w budżecie miasta zajmuje transport,
  • jak wygląda sytuacja w podwarszawskich miejscowościach.

Warszawa otrzymała pierwsze miejsce w rankingu dopłat z budżetu miasta do transportu publicznego. Na każdego mieszkańca w zeszłym roku stolica przeznaczyła ponad tysiąc złotych, czyli o wiele więcej niż drugie w kolejności miasto, którym jest Gdańsk. Dopłacano w nim do komunikacji miejskiej około 759 złotych. Z kolei, dopłaty w Poznaniu wynosiły 679 złotych.

Miliardy na transport

Transport publiczny jest jedną z najistotniejszych pozycji w budżetach samorządów. Wpływy z kupna biletów pokrywają zaledwie część kosztów funkcjonowania transportu publicznego. Pozostałe koszty pochodzą bezpośrednio z samorządowej kasy. Dzięki dopłatom jest bardziej dostępny, a także może zachęcać do korzystania z niego jak największą liczbę osób. Czasopismo samorządu terytorialnego „Wspólnota” zamieściło ranking dopłat do transportu zbiorowego przygotowany przez profesora Pawła Swianiewicza z Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Julitę Łukomską z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Wynosi to miliardy. W 2022 roku połączone wydatki samorządów na ten cel wyniosły około 19,5 miliarda złotych. Spora część tych pieniędzy, około 86 proc. pokrywa aktualne wydatki.

Ponad 1000 złotych na mieszkańca

Warszawa jako jedyne miasto w Polsce przeznacza na dopłaty do transportu miejskiego ponad 1000 złotych na każdego mieszkańca (dokładnie 1088 zł). Dodatkowo sześć innych samorządów przekracza kwotę 500 zł. Są to w większości duże miasta: Gdańsk (759 zł), Poznań (679 zł), Katowice (595 zł), Łódź (586 zł) i Wrocław (565 zł) oraz podpoznańska gmina Suchy Las (520 zł). W stolicy na zakup usług przewozowych trzeba było przeznaczyć ponad 2,9 mld złotych, ( 2022 r.) natomiast wpływy z biletów wynosiły ok. 776 mln złotych. Dopłaty do transportu publicznego są drugą po edukacji pozycją w budżecie miasta. Dzięki takiemu priorytetowemu działaniu w stolicy od kilku lat nie rosły ceny biletów za przejazd komunikacją miejską i są one znacznie niższe niż w wielu innych, większych miastach, m.in. Krakowie, Poznaniu czy Szczecinie.

"Warszawski obwarzanek" nie zostaje w tyle

Warszawa jest liderem, ale należy wspomnieć o tym, że dobrze w rankingu wypadają również mniejsze miejscowości z terenu województwa mazowieckiego, w szczególności współpracujące z Zarządem Transportu Miejskiego. W kategorii „Miasteczka”, w pierwszej „dziesiątce” zestawienia są: Łomianki (293 zł), Konstancin-Jeziorna (266 zł), Ożarów Mazowiecki (264 zł) i Sulejówek (244 zł). Natomiast wśród gmin wiejskich uplasowała się Wiązowna z dofinansowaniem na poziomie ponad 342 złotych. Ciągły rozwój Warszawski Transport Publiczny to dziś ogromna siatka połączeń. W Warszawie znajduje się ok. 250 linii autobusowych (w całej aglomeracji warszawskiej ponad 300) o długości ponad 3 tys. kilometrów (w aglomeracji to ponad 4,5 tys. kilometrów), 24 linie tramwajowe o długości ok. 344 km, dwie linie metra (ok. 41 kilometrów), cztery główne linie Szybkiej Kolei Miejskiej o łącznej długości ok. 120 kilometrów.

Transport miejski w liczbach

Efekt tych wydatków widoczny jest na warszawskich ulicach. W 2022 roku w dni powszednie, w godzinach szczytu na ulice stolicy i okolicznych gmin wyjeżdżało około 1500 autobusów, 400 składów tramwajowych, 62 pociągi metra i 19 pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. Warszawski Transport Publiczny przewiózł 863 445 768 osób a pojazdy przejechały niemal 268 mln wozokilometrów. Spore pieniądze stolica przeznacza także na inwestycje komunikacyjne. Warszawa konsekwentnie rozbudowuje II linię metra – w latach 2019–2022 powstało 11 nowych stacji, z tego aż pięć otwarto w 2022 roku. Na chwilę obecną podróżni mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to ponad 40 km.

Cały czas rozwija się sieć szynowa naziemna, czyli Szybka Kolej Miejska oraz tramwaje. Powstaje trasa tramwajowa do Wilanowa i na ulicy Kasprzaka. Natomiast pociągami SKM można od niedawna dojechać z Warszawy do Piaseczna i do Zegrza. W 2022 roku na rozmaite inwestycje w WTP z miejskiego budżetu poszło ponad 700 mln złotych.

Utrzymanie priorytetów

Największe wydatki w budżecie Warszawy w 2023 roku to edukacja, transport, komunikacja oraz ochrona zdrowia i pomoc społeczna. Na edukację zaplanowano 6,174 mld, transport i komunikacja to druga pozycja w budżecie – zaplanowano 4,645 mld zł, a na ochronę zdrowia i pomoc społeczną 1,774 mld zł. ZTM dysponuje kwotą ok. 4 mld zł – jest to zaplanowany koszt funkcjonowania sprawnego systemu komunikacji publicznej w aglomeracji warszawskiej. Około 3,9 mld zł będzie kosztował zakup usług przewozowych, czyli kursowanie autobusów, tramwajów, pociągów metra i SKM oraz funkcjonowanie wspólnego biletu ZTM-KM-WKD. W 2023 roku pojazdy WTP przejadą ponad 285 mln wozokilometrów.

Przeczytaj również: Rondo Radosława - zmiany w organizacji ruchu

Zarząd Dróg Miejskich zdecydował się wyremontować rondo Radosława. Przeczytajcie, jakie zmiany oznacza to dla warszawianek i warszawiaków.

Tramwaj_rondo de Gaulla_fot. Jacek Rępalski[16]

Tramwaj_rondo de Gaulla_fot. Jacek Rępalski[16]

metro_stacja płocka_fot. metro warszawskie[15]

metro_stacja płocka_fot. metro warszawskie[15]

Tramwaj-sm

Tramwaj-sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 14 km/h