Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 14:03

Wybuchowa codzienność: Życie dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym i ich trudności w relacjach z otoczeniem

Alkoholizm w rodzinie jest trudnym i często niezauważonym problemem, który ma poważne konsekwencje dla wszystkich członków rodziny, a zwłaszcza dla dzieci. Niestety dotyka on coraz częściej tak zwanych „dobrych domów”.

W rodzinach dotkniętych problemem alkoholowym, codzienność staje się chaotyczna, pełna sytuacji, które dla świata zewnętrznego są zupełnie niewidoczne. Kreowany często perfekcjonizm jest stworzony tylko po to, aby zatuszować prawdziwe życie, które toczy się w czterech kątach. W domu, w którym centrum życia rodzinnego jest alkohol, przeżycia dziecka, jego potrzeby i pragnienia, schodzą na dalszy plan. W konsekwencji, na każdym etapie swojego życia mierzą się one z bezpośrednimi skutkami uzależnienia alkoholowego, jak i związanymi z nim trudnościami w relacjach z otoczeniem.

Życie dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym, jest często naznaczone chaosem. Zamiast spokoju i bezpieczeństwa doświadczają wstydu oraz braku stabilizacji. Uzależnienie rodzica od alkoholu, prowadzi do niestabilności emocjonalnej i finansowej całej rodziny, a to niestety ma wpływ na codzienne funkcjonowanie najmłodszych jej członków.

Dzieci w takich rodzinach często stają się świadkami przemocy domowej, awantur i agresji. Te traumatyczne doświadczenia pozostawiają w ich psychice ślady, często prowadząc do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak: depresja, fobie, lęki czy zaburzenia zachowania. Powiedzieć, że takie dzieci wychowują się często same, to jakby nie powiedzieć nic o ich realnych problemach.  Często stają się one opiekunami dla własnych rodziców, a także pełnią nieformalną rolę matki lub ojca dla swojego młodszego rodzeństwa. Konsekwencje niesienia takiego bagażu są ogromne. Oprócz wstydu jest strach, samotność i brak wiary w siebie.

Pozornym wyjątkiem w postrzeganiu problemu alkoholowego przez społeczeństwo, są rodziny tzw. wysoko funkcjonujące (high functioning alcoholics – HFA). Należy do nich 1/5 wszystkich uzależnionych od alkoholu. Otoczenie często nie zauważa problemu, z jakim boryka się dana rodzina. Zadbany dom, schludnie ubrane dzieci i modne dodatki stanowią fasadę, która skrywa wstydliwy kłopot. Niestety problem pozostaje ten sam.

Trudności w relacjach z otoczeniem są jednym z najczęstszych wyzwań, z jakimi borykają się dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Często doświadczają one stygmatyzacji i wykluczenia ze strony rówieśników, ale także osób dorosłych, którzy nie rozumieją ich emocji i zachowań wynikających z przeżytych doświadczeń. Utrzymanie dłuższej relacji z nowopoznanymi osobami, stanowi poważny problem – kiedy koleżanka bądź kolega zaczynają orientować się w sytuacji domowej dziecka, ono jako mechanizm obronny stosuje najszybszy sposób, czyli ucieczkę. Izolacja społeczna, jest konsekwencją poczucia wstydu i braku poczucia sprawczości.

DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików), podczas terapii, często mają żal do najbliższego otoczenia np.: sąsiadów, o brak rekcji na krzywdzące je zachowania ze strony rodziców. Środowisko lokalne ma w sobie ogromną moc, która może pomóc wielu dzieciom. Programy wsparcia dla rodzin z problemami alkoholowymi, powinny skupić się na eliminacji negatywnych czynników wpływających na dziecko, takich jak przemoc domowa i brak stabilizacji.

W toku terapii, każdego dziecka, należy skoncentrować się na kluczowych aspektach takich jak:

  • zapewnienie bezpiecznego i stabilnego środowiska przez cały okres trwania procesu terapeutycznego,
  • wsparcie emocjonalne dziecka, które w swoim krótkim życiu doświadczyło wielu złych momentów, co skutkuje problemem z werbalizacją swoich emocji i potrzeb. Psychologiczne wsparcie może okazać się pomocne w zrozumieniu swoich odczuć, a także radzenia sobie ze stresem i budowania relacji z innymi. Ponadto terapia ma pomóc dziecku w przepracowaniu trudnych doświadczeń.  
  • edukacja społeczna. Niestety pomimo zwiększającej się świadomości społeczeństwa w obszarze problemu alkoholowego, kwestia trudnej sytuacji dzieci jest często traktowana drugorzędnie. Nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji problemu alkoholowego dla najmłodszych. Kampanie społeczne i programy edukacyjne powinny skupiać się na zmniejszaniu stygmatyzacji i podnoszeniu świadomości, tak by kolejne pokolenie nie było od samego początku skazane na przepracowanie traum, które to my dorośli „zafundujemy” naszym dzieciom.

Trwałość rezultatów procesu terapeutycznego można wzmocnić poprzez długoterminowe wsparcie. Ważne jest, aby kontynuować pracę z dzieckiem i jego rodziną, nawet po zakończeniu całego programu. Regularne monitorowanie postępów, udzielanie wsparcia psychologicznego i organizowanie grup wsparcia mogą pomóc utrzymać zdobyte umiejętności i wspomóc rozwój zdrowych relacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na systemowy sposób realizacji całego procesu – rodzina musi być objęta pomocą całościowo. Niestety statystyki pokazują, że wyłączeniu z terapii chociaż jednego członka rodziny, skutkuje zmniejszeniem szans, na wyjście z problemu alkoholowego.

Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym odciska głębokie piętno na psychice. By jakoś poradzić sobie w dzieciństwie, mały człowiek, musi wypracować sztywne schematy reagowania, dzięki którym stawia czoło światu, staje się często mistrzem przetrwania… niestety do czasu. W dorosłym świecie te mechanizmy nie są już potrzebne, jednak trudno się ich pozbyć, uwolnić od przeszłości.

Dorosłe Dzieci Alkoholików, charakteryzują się często chęcią rezygnacji z własnych potrzeb na rzecz cudzych (dotyczy to szczególnie kobiet), dążeniem do perfekcji w tym co robią, szukaniem potwierdzenia swojej wartości u innych, a często również niewyjaśnionym napięciem i permanentnym lękiem.

W XXI wieku, w dobie cyfryzacji i bardzo łatwego dostępu do wiedzy, niestety pewne schematy zachowań, którymi kierowali się nasi rodzice oraz dziadkowie pozostają wciąż aktualne. Kultura spożywania alkoholu pozostawia wiele do życzenia. Dorośli, którym wydaje się, że mają monopol na pewne schematy postępowania, zapominają, że najsłabsi, czyli nasze dzieci nie potrafią się same ukształtować na silnych, pewnych siebie i kochających ludzi. To oni będą za kilkanaście lat stanowić trzon naszego społeczeństwa i przekazywać kolejnemu pokoleniu schematy zachowań… a czy wszystkim uda się uciec od traumatycznego niekiedy dzieciństwa?

Artykuł powstał na zlecenie Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy w ramach realizowanego projektu pn „ dla Trzeźwego i Pełnego Potencjału Życia”

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

W celu uzyskania pomocy psychologicznej można zgłosić się pod bezpłatny numer telefonu kryzysowego telefonu zaufania 116 123 lub skontaktować się z wybrana placówką oferującą bezpłatną pomoc:

  • Punkt Informacyjno-Konsultacyjny w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
    ul. S. Żeromskiego 29, 01- 882 Warszawa
    tel.  22 325 44 11
  • Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy – Dzielnicowy Zespół Bielany

ul. S. Żeromskiego 29, 01- 882 Warszawa
tel.  22 325 44 11

  • Bielańskie Stowarzyszenie Rodzin Abstynenckich

ul. S. Żeromskiego 55/67, 01- 882 Warszawa
tel.  22 639 81 92

  • Poradnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia
    ul. S. Żeromskiego 13, 01-887 Warszawa
    tel.  22 663 54 39
    Uwagi: refundacja miasta – darmowa terapia dla dzieci i dorosłych mieszkańców Warszawy. 
  • Specjalistyczna Poradnia Rodzinna Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
    Al. Zjednoczenia 11, 01-829 Warszawa
    tel.  22 864 73 06
    Uwagi: refundacja miasta – darmowa terapia dla dzieci i dorosłych mieszkańców Warszawy. 
  • Centralny Szpital Kliniczny MSW
    Przychodnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Wołoska 137, 02-507 Warszawa
    tel. 47 722 17 95
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Poradnia Rodzinna Powiślańskiej Fundacji Społecznej
    ul. Mokotowska 55 lok. 4, 00-542 Warszawa
    tel. 22 622 99 09
    Uwagi: refundacja miasta; tylko dla mieszkańców Warszawy
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-Śródmieście Poradnia Zdrowia Psychicznego Dorosłych
    ul. Płocka 49
    01-152 Warszawa
    tel. (22)632-86-81
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe
  • Ośrodek Psychoterapii i Promocji Zdrowia “Ogród”
    ul. Jana Olbrachta 118A m.12, 01-373 Warszawa
    tel. 22 665 77 17, 22 665 77 49
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Poradnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Sobieskiego 9, 02-957 Warszawa
    tel. (22)458-26-11
    Uwagi: refundacja NFZ; dla dzieci i dorosłych.
  • Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Żoliborz Poradnia Zdrowia Psychicznego – Żoliborz
    ul. Elbląska 35, 01-737 Warszawa
    tel. (22) 669 09 66
    Uwagi: refundowane z NFZ; tylko osoby dorosłe
  • Specjalistyczna Poradnia Rodzinna Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy
    ul. Włókiennicza 54, 04-974 Warszawa
    tel. (22) 277 11 98
    strona internetowa www.sprwawer.pl
    Uwagi: Poradnia świadczy bezpłatne usługi dla osób indywidualnych (dzieci, młodzieży i osób dorosłych), par i rodzin. Konsultacje i psychoterapia dostępna są tylko dla mieszkańców Warszawy. Zapisy telefoniczne pod ww. nr telefonu od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
  • Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie Centrum Psychoterapii – Poradnia Leczenia Nerwic
    ul. Dolna 42, 00-744 Warszawa
    tel. 22 841 26 13
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe; leczenie nerwic seksuologicznych.
  • Szpital Wolski – Wolskie Centrum Zdrowia Psychicznego
    Poradnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Kasprzaka 17, 01-211 Warszawa
    tel. 22 389 48 80
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Poradnia zdrowia psychicznego Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego SPZOZ
    Oddziały:
    ul. Kondratowicza 8, blok G, tel. 22 326 56 52,
    ul. Remiszewska 14, tel. 516 319 573,
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.

alko sm

alko sm

sm zo alko

sm zo alko

sm zo alko

sm zo alko

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 33 km/h