Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:13

W cieniu uzależnienia: jak współuzależnienie kształtuje nasze życie i relacje

Współuzależnienie - niewidoczne oblicze nałogu. Przeczytaj historię Maćka, ukazującą, jak bliscy uzależnionych stają się częścią problemu.

Jak najlepiej zareagować, kiedy twoja druga połowa nadużywa alkoholu? Instynktowna odpowiedź większości pytanych to: wysłać partnera lub partnerkę na terapię. Odpowiedzią, która pojawia się rzadziej jest: własna terapia. 

Media, politycy i specjaliści poświęcają uwagę ludziom, którym stosowanie substancji odurzających (a w przypadku uzależnienia behawioralnego, wykonywanie pewnych czynności, np.: hazard) wymknęło się spod kontroli.

Oburzenie wywołują reklamy alkoholu w Internecie, odurzeni celebryci rozbijający się samochodami lub patostreamerzy upijający się do nieprzytomności na livestreamie. Jako społeczeństwo reagujemy uzasadnionym oburzeniem na te zachowania, jednak rzadko zastanawiamy się, jak do tego doszło, że ktoś funkcjonuje w taki sposób? 

W psychologii poznawczo-behawioralnej zjawisko współuzależnienia jest opisywane jako niezdrowe zachowanie, myśli i emocji, które występują w relacji między dwiema osobami: uzależnioną oraz inną bliską jej osobą. Osoby współuzależnione często mają przekonania, że są odpowiedzialne za szczęście i problemy innych osób oraz że ich wartość jako jednostki zależy od tego, jak dobrze spełniają potrzeby innych. Tego rodzaju przekonania prowadzą do niezdrowych zachowań, takich jak nadopiekuńczość, brak zdrowych granic i ignorowanie własnych potrzeb. 

Tak przedstawione zjawisko współuzależnienia może budzić uzasadniony opór osoby, której ono dotyczy. "Chce mi pan powiedzieć, że to ja mam problem?" - jest to reakcja, z którą spotykałem się najczęściej podczas rozmów na temat współuzależnienia. Dostrzeżenie, że to osoba żyjąca pod jednym dachem może być częścią problemu, jest trudne i bolesne. Do tego potrzebne jest zrozumienie mechanizmów, które mogą powodować powstanie współuzależnienia, a do dobrego ich przedstawienia potrzebna jest opowieść. 

"Mechanizmy współuzależnienia: Uwięzieni w destrukcyjnym cyklu" - Opis zjawiska współuzależnienia

Pacjent o imieniu Maciek (na potrzeby artykułu dane zostały zmienione) wychował się w domu, w którym niczego nie brakowało. Jego matka dbała o to, żeby nic mu nie groziło, broniła go przed wszystkimi i nigdy nie pozwoliła mu ponieść konsekwencji swoich zachowań. Jednak tym, o co matka dbała najbardziej, było pilnowanie, aby nikt nie dowiedział się o uzależnieniu od alkoholu jego ojca. W domu regularnie dochodziło do awantur między rodzicami, a scenariusz był zawsze taki sam: ojciec wracał z pracy pod wpływem alkoholu, matka wszczynała awanturę wyzywając go od alkoholików, po czym ojciec pił jeszcze więcej.

Podczas spotkań rodzinnych lub wizyt u znajomych, ojciec był instruowany przez matkę, że ma nawet nie zbliżać się do alkoholu, a każde spojrzenie ojca w kierunku wódki lub piwa kończyło się ostrym spojrzeniem matki i komentarzem "Nawet o tym nie myśl". Rodzice Maćka nigdy nie bawili się dobrze na weselach czy urodzinach. Ojciec zazwyczaj wytrzymywał kilka godzin, siedząc sztywno przy żonie, po czym w nieokreślonych okolicznościach stawał się pijany. Za każdym razem sytuacja kończyła się w ten sam sposób: awantura, poniżenie ojca przed rodziną i znajomymi, ojciec pijący jeszcze więcej, powrót do domu.

"Przyczyny współuzależnienia: Wpływ rodzinnej dynamiki i traumy" - Historia Maćka

Maciek od dziecka miał wpajany strach przed alkoholem i osobami będącymi pod jego wpływem. W wieku 16 lat ze zdziwieniem zauważył, że jego znajomi dużo lepiej bawią się pijąc, a kiedy pod wpływem znajomych spróbował alkoholu, okazało się, że nie jest on taki straszny. Naturalnie, w okresie dojrzewania Maciek zaczął coraz częściej wychodzić z domu i spotykać się ze znajomymi. Spowodowało to niezadowolenie jego matki, która wyrażała o niego zaniepokojenie, wyznaczała rygorystyczne godziny powrotu, a przede wszystkim przestrzegała przed piciem alkoholu i przebywaniem w towarzystwie osób, które go piją.

Maciek czuł napięcie, które narastało w nim podczas każdej rozmowy urządzanej przez matkę przed jego wyjściem. Nie rozumiał tego, co się z nim dzieje, ale szybko zauważył, że napięcie znika, kiedy wypije piwo. I tak pewnego razu po powrocie do domu matka wyczuła od niego alkohol. To wtedy pierwszy raz w życiu matka urządziła mu awanturę i usłyszał słowa, które słyszał przez następne lata. Matka wykrzyczała mu, że jest jak ojciec i że zmarnował sobie życie. Od tamtej pory, każde wyjście z domu wiązało się z telefonami od matki, która po kilka razy dopytywała o godzinę powrotu i potrzebowała zapewnienia, że Maciek nie pije. Każdy telefon powodował napięcie, żarty ze strony kolegów, dziwne spojrzenia koleżanek i jeszcze większą złość.

Maciek szybko się uczył i wiedział, że kiedy wypije parę piw, nie będzie czuł złości, będzie wyluzowany i będzie potrafił rozmawiać z kolegami i koleżankami, a nawet pozwoli sobie na postawienie się matce, czyli coś, na co nigdy nie odważył się będąc trzeźwym. 

Dzisiaj Maciek jest dorosłym mężczyzną, nadal mieszka z matką, która cały czas dzwoni do niego za każdym razem, gdy wyjdzie z domu. Maciek jest też uzależniony od alkoholu i jak twierdzi, przepowiednia matki się spełniła, jest taki sam jak jego ojciec. Dla matki Maćka jest on tylko kolejnym w rodzinie mężczyzną uzależnionym od alkoholu. Jej ojciec również pił, a matka była współuzależniona.  Czy jednak przepowiednia matki Maćka, o tym, że będzie jak jego ojciec, spełniła się sama z siebie? Czy biorąc pod uwagę jego sytuację rodzinną Maciek miał w ogóle szanse?

Z perspektywy wiedzy na temat uzależnienia i współuzależnienia szanse na to, aby losy Maćka potoczyły się inaczej zwiększyłaby terapia uzależnień ojca, a także terapia współuzależnienia matki. Doświadczenia osób współuzależnionych pokazują, że ich schematy dotyczące uzależnienia w kontekście związków romantycznych oraz życia rodzinnego mogą powodować, że będą one szukać uzależnionego partnera i powtarzać schemat znany ze swoich własnych domów.

"Syndrom Dorosłego Dziecka Alkoholika: Obciążenia i schematy dziedziczone z rodzinnej przeszłości" - Charakterystyka osoby współuzależnionej

Osoby współuzależnione to często osoby z syndromem Dorosłego Dziecka Alkoholika, którego objawy pokrywają się ze współuzależnieniem. Matka Maćka, jako córka, a później żona alkoholika charakteryzowała się nadopiekuńczością, nawet wtedy, gdy nie było to konieczne oraz poczuciem bycia zobowiązaną do ratowania innych. Brakowało jej zdolności do ustanawiania granic w relacji z bliskimi, gdyż złamanie ich nie wiązało się z żadnymi konsekwencjami poza awanturami, do których mąż i syn przywykli. Trudności z zaufaniem, które były wynikiem wychowywania w rodzinie alkoholowej, spowodowały, że matka Maćka nigdy nie zbudowała bliskiej relacji z mężem, a synowi nie pozwoliła dorosnąć i wziąć odpowiedzialności za własne życie. Trudności w wyrażaniu emocji sprawiły, że nikt w rodzinie Maćka, włącznie z nim samym, nie potrafi ich komunikować. Ponadto osoby współuzależnione często same są uzależnione. Tak było w rodzinie Maćka, który po latach zorientował się, że jego matka sama jest uzależniona od leków nasennych.

Historia Maćka nadal czeka na szczęśliwe zakończenie. Kontynuuje on własną terapię i poza utrzymywaniem abstynencji próbuje usamodzielnić się i odseparować od współuzależnionej matki. W procesie zdrowienia, który przechodzi Maciek mogłaby pomóc jego matka, gdyby tylko podjęła własną terapię. 

Artykuł powstał na zlecenie Urzędu Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy w ramach realizowanego projektu pn. „dla Trzeźwego i Pełnego Potencjału Życia”

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?

W celu uzyskania pomocy psychologicznej można zgłosić się pod bezpłatny numer telefonu kryzysowego telefonu zaufania 116 123 lub skontaktować się z wybrana placówką oferującą bezpłatną pomoc:

  • Punkt Informacyjno-Konsultacyjny w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
    ul. S. Żeromskiego 29, 01- 882 Warszawa
    tel.  22 325 44 11
  • Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy – Dzielnicowy Zespół Bielany

ul. S. Żeromskiego 29, 01- 882 Warszawa
tel.  22 325 44 11

  • Bielańskie Stowarzyszenie Rodzin Abstynenckich

ul. S. Żeromskiego 55/67, 01- 882 Warszawa
tel.  22 639 81 92

  • Poradnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia
    ul. S. Żeromskiego 13, 01-887 Warszawa
    tel.  22 663 54 39
    Uwagi: refundacja miasta – darmowa terapia dla dzieci i dorosłych mieszkańców Warszawy. 
  • Specjalistyczna Poradnia Rodzinna Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
    Al. Zjednoczenia 11, 01-829 Warszawa
    tel.  22 864 73 06
    Uwagi: refundacja miasta – darmowa terapia dla dzieci i dorosłych mieszkańców Warszawy. 
  • Centralny Szpital Kliniczny MSW
    Przychodnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Wołoska 137, 02-507 Warszawa
    tel. 47 722 17 95
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Poradnia Rodzinna Powiślańskiej Fundacji Społecznej
    ul. Mokotowska 55 lok. 4, 00-542 Warszawa
    tel. 22 622 99 09
    Uwagi: refundacja miasta; tylko dla mieszkańców Warszawy
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Warszawa Wola-Śródmieście Poradnia Zdrowia Psychicznego Dorosłych
    ul. Płocka 49
    01-152 Warszawa
    tel. (22)632-86-81
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe
  • Ośrodek Psychoterapii i Promocji Zdrowia “Ogród”
    ul. Jana Olbrachta 118A m.12, 01-373 Warszawa
    tel. 22 665 77 17, 22 665 77 49
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Instytut Psychiatrii i Neurologii
    Poradnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Sobieskiego 9, 02-957 Warszawa
    tel. (22)458-26-11
    Uwagi: refundacja NFZ; dla dzieci i dorosłych.
  • Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Lecznictwa Otwartego Warszawa-Żoliborz Poradnia Zdrowia Psychicznego – Żoliborz
    ul. Elbląska 35, 01-737 Warszawa
    tel. (22) 669 09 66
    Uwagi: refundowane z NFZ; tylko osoby dorosłe
  • Specjalistyczna Poradnia Rodzinna Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy
    ul. Włókiennicza 54, 04-974 Warszawa
    tel. (22) 277 11 98
    strona internetowa www.sprwawer.pl
    Uwagi: Poradnia świadczy bezpłatne usługi dla osób indywidualnych (dzieci, młodzieży i osób dorosłych), par i rodzin. Konsultacje i psychoterapia dostępna są tylko dla mieszkańców Warszawy. Zapisy telefoniczne pod ww. nr telefonu od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00
  • Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej w Warszawie Centrum Psychoterapii – Poradnia Leczenia Nerwic
    ul. Dolna 42, 00-744 Warszawa
    tel. 22 841 26 13
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe; leczenie nerwic seksuologicznych.
  • Szpital Wolski – Wolskie Centrum Zdrowia Psychicznego
    Poradnia Zdrowia Psychicznego
    ul. Kasprzaka 17, 01-211 Warszawa
    tel. 22 389 48 80
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.
  • Poradnia zdrowia psychicznego Wojewódzkiego Szpitala Bródnowskiego SPZOZ
    Oddziały:
    ul. Kondratowicza 8, blok G, tel. 22 326 56 52,
    ul. Remiszewska 14, tel. 516 319 573,
    Uwagi: refundacja NFZ; tylko osoby dorosłe.

uzależnienie biel

uzależnienie biel

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h