Podstawowym założeniem jest miasto, w którym większość potrzeb można zrealizować w odległości 15-minutowej podróży. Ponadto w dokumencie zaplanowano linie metra i tramwajów, a także nowe mosty.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o głównych założeniach studium,
- o tym w jaki sposób i kiedy można wnieść uwagi.
– Wiemy, jaka jest Warszawa naszych marzeń. Mamy projekt nowego Studium Warszawy! To konstytucja przestrzenna dla całej stolicy na najbliższych prawie 30 lat. Chcemy Warszawy jeszcze lepszej do życia: dobrze zaplanowanej, wygodnej, bardziej zielonej i odpornej na kryzysy. Więcej mieszkań powstanie bliżej centrum. Zrównoważony rozwój zapewni mocna i nowoczesna gospodarka – mówił w trakcie prezentowania studium Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Obecnie obowiązujące studium pochodzi z 2006 roku i według planistów nie odpowiada na dzisiejsze wyzwania. Przewiduje zachowanie terenów przemysłowych, które dziś są właściwie niezagospodarowane.
Nowe studium przewiduje dogęszczanie miasta ograniczając m.in. zabudowę jednorodzinną i rozlewanie się miasta poza jego granice. – Chcemy uwolnić tereny poprzemysłowe pod budowę nowych osiedli. Dawne zakłady produkcyjne są położone blisko centrum. FSO Żerań, fabryka domów Stare Świdry, port Żerański – podobnych miejsc mamy w Warszawie wiele. Zmieści się na nich nawet 95 000 mieszkań. Nowe zagospodarowanie terenów poprzemysłowych ograniczy koszty dla planowanych inwestycji i osiedli. Pięciokrotnie zmniejszą się wydatki na budowę dróg, potrzebnych szkół, parków czy inną infrastrukturę – mówił dziś prezydent Trzaskowski.
Nowe osiedla będą też mogły powstawać na terenach zajętych przez stare centra handlowe czy biurowce. Powstaną obszary wielofunkcyjne, czyli takie, gdzie domy mieszkalne, miejsca pracy, szkoły, przedszkola i tereny zieleni są blisko siebie.
Trzy linie metra przez Żoliborz
Zaplanowano również rozbudowę sieci komunikacji publicznej. Ten aspekt może wydawać się najbardziej istotny w czasie konsultowania studium dla mieszkanek i mieszkańców Żoliborza ze względu na planowaną trasę tramwajową wzdłuż ulicy Krasińskiego wraz z mostem łączącym Żoliborz z Białołęką. Pomysł ten wiele lat temu był mocno oprotestowany przez żoliborzanki i żoliborzan. Bartosz Rozbiewski, wicedyrektor miejskiego biura architektury podkreślił, że zanim zdecydowano się na zaproponowane trasy tramwajowe przeanalizowano 700 km wariantów.
Ponadto na Żoliborzu, a konkretnie na Marymoncie łączyć się będą trzy linie metra. Od Białołęki do M1 będzie dochodzić M2 zaś o od placu Grunwaldzkiego w kierunku Tarchomina, Marymont przetnie M4.
- Stawiamy na miasto 15-minutowe, w którym jak najwięcej spraw można będzie załatwić lokalnie. Jeśli niezbędne podróże będą jak najkrótsze, tym większa szansa, że będziemy spacerować, jeździć rowerem, na dalsze odległości komunikacją publiczną, a samochód może w ogóle przestanie być potrzebny - tłumaczyła Monika Konrad, dyrektorka miejskiej pracowni planistycznej, nadzorująca prace nad nowym studium.
Według planów zgodnych ze Studium każdy mieszkaniec w ciągu 15-mintowego spaceru dotrze do parku, na plażę, do lasu czy fortów w zieleni. Ma to ułatwić sieć zielonych tras rowerowych lub spacerowych.
Konsultacje dla każdej z dzielnic
Teraz Studium będzie konsultowane z mieszkańcami Warszawy. Projektanci będą mieli dyżur stacjonarny w ZODIAKU Warszawskim Pawilonie Architektury 17 czerwca w godzinach 15:00-19:00. Z kolei dyżury telefoniczne potrwają przez cały okres konsultacji, czyli do 29 września (poniedziałek-piątek w godzinach 11:00-15:00, pod numerem 22 325 81 12).
Dyskusja publiczna na temat Studium odbędzie się 21 czerwca (środa, godz. 17:00) w Sali Marmurowej Pałacu Kultury i Nauki. Będzie także transmitowana na platformie YouTube.
Będą również spotkania online dla każdej z dzielnic. Dla Żoliborza zaplanowano je na czwartek, 15 czerwca na godz. 18.00. Link dostępny jest po kliknięciu tutaj.
Przeczytaj również: Tramwajem przez most Krasińskiego i metrem z placu Grunwaldzkiego
Pięć linii metra, a w tym największy węzeł przesiadkowy na Marymoncie, stacja metra na placu Grunwaldzkim i połączenie tramwajowe przez most Krasińskiego. Tak w skrócie wygląda Żoliborz w masterplanie dla Warszawy zakładającym rozbudowę komunikacji miejskiej do 2050 roku.
Napisz komentarz
Komentarze