Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:01

Gdzie mieszkańcy Żoliborza robili dawniej zakupy?

Powstali, by bronić polskiego handlu przed wielkim kryzysem, a ich dumą stał się później "Merkury", "Hala Marymoncka", "Agora" i "Żoliborski". Droga do sukcesu nie była jednak łatwa, bo na przeszkodzie stała duża konkurencja, niski fundusz udziałowy i niewielka ilość członków. Przeważyły jednak konkurencyjne ceny. Już po kilku latach od rozpoczęcia działalności Warszawska Spółdzielnia Spożywców cieszyła się coraz większym uznaniem gospodyń, które chętnie robiły zakupy w sklepach. Przedwojenna Społem była mocno związana z Żoliborzem - to właśnie przy ul. Krasińskiego 10 znajdował się zarząd spółdzielni, sklep i chętnie uczęszczana przez mieszkańców jadłodajnia. Z kolei na rogu ul. Maczka i ul. Suzina był sklep opałowy. W ciągu dnia zakupy można było zamówić przez telefon, a rano bezpośrednio do domów dostarczano świeże pieczywo, mleko i masło.
W ciągu dnia zakupy można było zamówić przez telefon, a rano bezpośrednio do domów dostarczano świeże pieczywo, mleko i masło.
Po 1945 roku górę wzięły powojenne antagonizmy, a także "bitwa o handel". Dopiero w 1957 roku przywrócono historyczną nazwę Społem, a wbrew obiegowym opiniom, PRLowska władza nie faworyzowała działalności spółdzielni. Wiele z nich musiało walczyć o byt, a samorządność i samodzielność odzyskały dopiero na początku lat 80.

Najpiękniejszy marcowy upominek dla Pań, czyli Merkury przy Słowackiego

Znakiem rozpoznawczym spółdzielni na Żoliborzu stał się Merkury przy ul. Słowackiego 16/18. Ówczesna prasa pisała, że to "najpiękniejszy marcowy upominek dla pań z Żoliborza i Bielan". Na parterze czekały stoiska z bielizną, dodatkami, kosmetykami i pasmanterią. Z kolei na dole klienci mogli znaleźć sprzęt AGD i odbiorniki radiowe, a pierwsze piętro wypełniły stoiska z modną, wiosenną odzieżą, a także obuwiem i galanterią skórzaną. Ciekawostką była również kawiarnia "Hawana", która swój żywot praktycznie zakończyła wraz z upadkiem PRLu. Mieszkańcy zachwalali, że serwują tam najlepsze galaretki w pucharkach i rurki z kremem. Niespotykanej atmosfery dodawała też muzyka z szafy grającej.

Była tu fabryka opla i siedziba warszawskich taksówkarzy, teraz przyciąga produktami regionalnymi. Hala Marymoncka jak feniks z popiołów

W tym roku Hala Marymoncka kończy 80 lat. Jej historia zaczęła się tuż przed wybuchem wojny. Przed agresją Niemiec na Polskę powstał jedynie jej szkielet, a podczas okupacji zbudowano tu fabrykę opla, którą w 1944 roku zdobyło Zgrupowanie AK "Żniwiarz". Gdy Powstańcy wycofywali się z niej we wrześniu 1944 r., spalili cały budynek, by Niemcy mogli jej zająć. Po wojnie przy ul. Słowackiego 45/47 swoją siedzibę miało Miejskie Przedsiębiorstwo Taksówkowe. W latach 70. niespotykanym wydarzeniem było otwarcie odbudowanej Hali Marymonckiej. Po Hali Mirowskiej i Supersamie była największym centrum handlowym w Warszawie. Wszyscy zadawali sobie pytanie, kiedy nowa świątynia handlu otworzy swoje podwoje. Budowlańcy przyspieszyli prace wykończeniowe, a handlowcom, by się wprowadzić z towarem, zamiast dwóch tygodni wystarczyło zaledwie pięć dni. "Należą się słowa uznania za tak szybkie przygotowanie" - chwalił spiker ówczesnej kroniki filmowej. Na parterze znajdowały się artykuły spożywcze, na antresoli przemysłowe, a na utrudzonych zakupami czekał barek kawowy "Tośka". Obecnie Hala Marymoncka przyciąga bogatą ofertą produktów regionalnych. Nie brakuje nabiału wyprodukowanego przez mazowieckie, lubelskie czy mazurskie spółdzielnie mleczarskie. Zakupy robi się spokojnie i bez pośpiechu, a wiele osób zwraca uwagę na szeroki asortyment. Po ostatniej przebudowie straciła jednak swój pierwotny charakter. fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

zoliborz-spoldzielnie-1

zoliborz-spoldzielnie-1

zoliborz-spoldzielnie-2

zoliborz-spoldzielnie-2

zoliborz-spoldzielnie-3

zoliborz-spoldzielnie-3

zoliborz-spoldzielnie-4

zoliborz-spoldzielnie-4

zoliborz-spoldzielnie-5

zoliborz-spoldzielnie-5

zoliborz-spoldzielnie-6

zoliborz-spoldzielnie-6

zoliborz-spoldzielnie-8

zoliborz-spoldzielnie-8

zoliborz-spoldzielnie-halamarymoncka

zoliborz-spoldzielnie-halamarymoncka

zoliborz-spoldzielnie-merkury

zoliborz-spoldzielnie-merkury

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.