Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 20:47

Przed Kometami była Partia, czyli skandalicznie krótki Żoliborz-Mokotów

Lato 1993 roku. Upał, pot leje się strumieniami, słońce praży niemiłosiernie. Lesław i Arkus jeżdżą na rowerach po Kępie Potockiej. Wpadają na pomysł, by założyć zespół. Kolejne 20 lat pokaże, że w większości będą to piosenki o Warszawie, a także - o Żoliborzu. Przez najbliższe miesiące powstają teksty do pierwszych utworów grupy: "Piękny chuligan", "Gwiazdy", "Dick Grayson". Zanim wejdą do studia nagraniowego, miną jeszcze dwa lata. Pierwsze regularne próby odbywają się w składzie: Lesław (gitara i wokal), Modern (gitara basowa) i Arkus (bębny). Przełomem w karierze zespołu okazuje się rok 1995. Debiutancki singiel "Warszawa i ja" zdobywa coraz szersze uznanie, co potwierdza pierwsze miejsce na liście przebojów warszawskiego Radia Kolor. W tekstach Partii zresztą nie brakuje nawiązań do stolicy, choć nie przejawiają się one tak bezpośrednio, jak w późniejszej twórczości Lesława, co szczególnie słychać na płycie "Piosenki o Warszawie", wydanej w 2013 roku ("Tak musiał się czuć Kazimierz Deyna", "Księżyc nad Ochotą", "Królowa Stegien").
Bohaterowie żyją tu i teraz, choć rozterki, które pojawiają się w tekstach, nie są obce mieszkańcom innych rejonów Polski. Błądzenie po miejskim labiryncie, samotne powroty, poczucie zagubienia w przestrzeni - recenzenci niejednokrotnie zwracali uwagę, że muzyki Partii dobrze się słucha, spacerując nie tylko po Warszawie. "Mogą jej słuchać i podskakiwać przy niej także ci, którzy wychowali się na warszawskim Ursynowie, krakowskim Kurdwanowie, łódzkim Widzewie, gdańskiej Zaspie czy tam, gdzie mieszkasz Ty, drogi czytelniku" - pisał w 2001 roku Krzysztof Varga w recenzji krążka "Żoliborz-Mokotów" dla Gazety Wyborczej. Rok po sukcesie pierwszego singla zespół daje się poznać szerszej publiczności podczas koncertu Trawnika w żoliborskim kinie "Tęcza". W tym samym czasie Lesław, Arkus i Waldek, który zastąpił Moderna, dopracowują materiał na debiutancki album "Partia", który finalnie ukaże się w maju 1998 roku. Koniec dekady mija pod znakiem sesji nagraniowych, ponieważ już we wrześniu 1999 roku w sklepach muzycznych pojawia się krążek "Dziewczyny kontra chłopcy". Już miesiąc później pochodząca z niego piosenka "Kobiety" podbija serca słuchaczy Radiostacji, gdzie dochodzi do pierwszego miejsca listy przebojów.
Partia chętnie czerpała z klasycznych brzmień ska i psychobilly, którą zdaniem Krzysztofa Vargi doskonale wzbogacała punkowa motoryka. Kompozycje grupy są w dodatku dość krótkie - "Żoliborz-Mokotów" promujący płytę o tym samym tytule trwa zaledwie minutę i czterdzieści siedem sekund. Zdawać by się mogło, że zespół bije rekordy... na najkrótszą płytę. Poprzednie dwie trwały około 30 minut, z kolei wydawnictwo z 2001 roku ma zaledwie 22 minuty. W erze, gdy wykonawcy starają się zapełnić w miarę możliwości 80 minut na płycie CD, zespół zdecydował się na coś odmiennego. Nie znajdziemy więc żadnego "utworu-wypełniacza". Napięcie utrzymane do samego końca, aż chce się biec przed siebie, oddając ciało w rytm dźwięków. Nawet wyjątkowy spokojny "Oskar Hell" może pretendować do roli przeboju. "30 dni i 30 nocy", "Światła miasta", a przede wszystkim "Żoliborz-Mokotów" - te utwory warto przypomnieć, szczególnie, że na horyzoncie są Komety - mutacja Partii, która niejednego fana alternatywnych brzmień mogła zainteresować.                 Zanim jednak Lesław i Arkus zawieszą swoją działalność koncertową i zagrają ostatni koncert Partii w klubie Galeria Off w Warszawie (11.10.2003 r.), zdecydują się na wydanie płyty "Szminka i krew" z nowymi piosenkami zespołu. Warto wspomnieć, że grupa wzbogaciła swoje wydawnictwo piosenkami Culture Club, Kraftwerk czy Ramones. Nie zabrakło też nagrań koncertowych. Komety były projektem Lesława i Arkusa, który nie powstał z dnia na dzień. Zapowiedzi jego pojawienia się na scenie muzycznej można było doszukać się nawet w filmach - muzycy wystąpili w filmie "Głośniej od bomb" (2001) w reż. Przemysława Wojcieszka, który w swoich produkcjach chętnie poruszał problemy ówczesnych 20- i 30-latków, wkraczających w inną, codzienną rzeczywistość. Tym razem była to historia o Marcinie, który ma kilkadziesiąt godzin na zorganizowanie pogrzebu ojca, a także przekonanie ukochanej dziewczyny, by nie wyjeżdżała do USA. Produkcja zdobyła w 2003 roku nominację od Orłów za najlepszy scenariusz i zdjęcia, z kolei dwa lata wcześniej do Magdaleny Schejbal za najlepszy debiut aktorski trafiły Złote Lwy.
Historia zdaje się zatoczyć koło w 2013 roku - wówczas swoją premierę mają "Piosenki o Warszawie". Płyta, gdzie nie ma ani jednej piosenki nieosadzonej w miejskim krajobrazie.  Muzyczne refleksje Lesława i Administratorra wsparło swoim udziałem wielu znanych artystów. Wśród nich znaleźli się: Muniek Staszczyk (T. Love), Martyna Załoga (Nancy Regan), Bartosz Chmielewski (Muzyka Końca Lata), Michał Deptuła (Inside Again), Łukasz Mach (Skowyt), Karol Strzemieczny (Stan Miłości i Zaufania), Paweł Dunin-Wąsowicz (Meble) czy Krzysztof Varga, który kilkanaście lat wcześniej na łamach Gazety Wyborczej recenzował nowe płyty Partii. Pierwszym singlem zapowiadającym wydawnictwo był "Księżyc nad Ochotą", do którego powstał teledysk. Scenariusz do klipu napisał Andy Lodziński, a autorem zdjęć jest Krzysztof Korybut-Daszkiewicz. Uwagę fanów zwróciła także "Weronika z Agrykoli", która również promowała album. W teledysku wystąpił sam Muniek Staszczyk wraz z Martyną Załogą, założycielką Nancy Regan, a wcześniej członkinią grup 52UM, Kryzys czy Junkie Train. fot. archiwum zespołu Partia

partia_foto1

partia_foto1

partia_foto2

partia_foto2

partia_foto4

partia_foto4

partia_foto5

partia_foto5

partia-szminka-i-krew

partia-szminka-i-krew

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.