Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 9 maja 2024 19:54
Reklama

Tramwajem przez most Krasińskiego i metrem z placu Grunwaldzkiego

Pięć linii metra, a w tym największy węzeł przesiadkowy na Marymoncie, stacja metra na placu Grunwaldzkim i połączenie tramwajowe przez most Krasińskiego. Tak w skrócie wygląda Żoliborz w masterplanie dla Warszawy zakładającym rozbudowę komunikacji miejskiej do 2050 roku.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o wizji transportowej w Warszawie na najbliższe 30 lat,
- o tym co zakłada masterplan dla Żoliborza

- o nowej linii tramwajowej poprowadzonej przez most Krasińskiego.

Trzy nowe linie metra i rozbudowanie drugiej linii do 2050 roku. Takie założenia ma mastreplan dla Warszawy, którym w poniedziałek, 13 lutego w czasie konferencji prasowej pochwalił się prezydent Rafał Trzaskowski.

- Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru. A tam, gdzie metra nie będzie, dotrze komunikacja tramwajowa. Bliska jest nam też filozofia miasta 15-minutowego. Żeby wszystkie usługi, sprawy ważne dla mieszkańców były w zasięgu 15 minut drogi piechotą lub komunikacją publiczną – mówił w czasie konferencji prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Przygotowywana od kilku lat strategia wyznacza kierunki rozwoju komunikacji w Warszawie. Duży nacisk położono w nim na transport szynowy a w szczególności na metro, ponieważ jak uzasadniał Trzaskowski, jest to najefektywniejszy środek transportu w mieście. – Wszystkie dane pokazują nam, że metro jest najbardziej efektywne, a w drugiej kolejności tramwaje, w trzeciej autobusy – podkreślał w czasie wystąpienia prezydent Warszawy i zapewniał, że wykonano rzetelne pomiary tak, by planowane linie były jak najbardziej ekonomiczne i by jak najbardziej odpowiadały na potrzeby mieszkańców.

Marymont największym węzłem przesiadkowym metra. Przetną się aż trzy linie

Przedstawiony schemat linii metra robi wrażenie i rozbudza wyobraźnie. Największą uwagę przyciąga IV linia metra łącząca ze Śródmieściem peryferyjne dzielnice Warszawy, stanowiąca drugą nitkę z północy na południe i odciążenie dla zatłoczonej dziś pierwszej linii. Od południa rozpoczynająca się w Wilanowie zaś od północy na Tarchominie poprowadzona przez Bielany i Żoliborz, a konkretnie Marymont oraz plac Grunwaldzki. Dalej, metro tą trasą odjedzie w kierunku ronda Radosława na Służewiec.

Na Marymoncie powstanie krzyżówka aż trzech linii metra: M1, M2 i M4. Tam powstanie stacja z możliwością przesiadki między liniami na jednym peronie. Będzie możliwość podróży pociągami linii M2 lub M4.

Z analiz przeprowadzonych przez ratusz wynika, że linia M4 ma lepsze wskaźniki efektywności od linii M3. Mimo to, w pierwszej kolejności trwają przygotowania do projektowania trzeciej linii metra, której stacje w ciągu godziny wypełniałby się mniejszą liczbą pasażerów niż linii M4.

Zapytany w czasie konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski o zmianę priorytetu dla linii M4 odpowiedział, że każda z linii jest niezwykle potrzebna. Jednak w związku z lepszymi prognozami ruchu będą przygotowywane prace koncepcyjne, tak by miasto było gotowe do jej realizacji gdy znajdą się pieniądze na jej wykonanie. – Kolejność budowy będzie jednak taka jaka dotąd została zaplanowana. Dokonywanie zmian o 180 stopni byłoby nierozsądne i nie zamierzamy nagle przerywać przygotowań do budowy linii M3 – przekonywał Trzaskowski i zapewniał, że pieniądze na metro mają pochodzić ze środków Unii Europejskiej.

Jak będzie wyglądać sieć metra w Warszawie do 2050 roku

Już działające linie metra zostaną rozbudowane. Nowe linie M3, M4 i M5 sprawią, że sześć kolejnych dzielnic Warszawy zyska bezpośredni dostęp do metra. Rembertów i Wawer będą miały dostęp pośredni.

  • M1 w relacji Kabaty – Młociny, na tej linii powstaną dodatkowe stacje pl. Konstytucji (w rejonie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Wilczej) oraz Muranów w rejonie skrzyżowania ulic gen. W. Andersa i M. Anielewicza,
  • M2 w relacji Ursus Niedźwiadek – Marymont,
  • M3 w relacji Stadion – Żwirki i Wigury,
  • M4 w relacji Tarchomin – Żoliborz – Wilanów,
  • M5 w relacji Szamoty – Gocławek.

Nowe linie tramwajowe na Żoliborzu. Most Krasińskiego w planach

Jako drugi, zaraz po metrze wydajny środek transportu przedstawiono tramwaje. Na Żoliborzu od dawna mówi się o potrzebie powrotu tramwajów na ulicę Powązkowską, a więc cały przygotowany masterpaln to zakłada.

Ciekawsze jednak jest wytyczenie linii tramwajowej od Powązkowskiej w osi Żoliborza na wschodni brzeg Wisły. Według przedstawionego planu, tramwaje mają pojechać ulicą Krasińskiego przez plac Wilsona a stamtąd prosto na most Krasińskiego w kierunku Bródna.

Jakie są terminy tych inwestycji? Konkretów nie podano. Prezydent Warszawy podkreślił, że są to plany rozwoju na najbliższe 30 lat. Jeśli chodzi o stacje metra to zapewnił, że te budowane będą w takim tempie jak obecnie realizowane są tego typu inwestycje. W ciągu ostatnich 5 lat w Warszawie otwarto 13 stacji metra.

Co dalej z opracowaną wizją? "Obecnie urzędnicy miejscy przygotowują materiał do uzgodnień i opinii ustawowych – udział w tej fazie wezmą m.in. marszałek województwa (w zakresie zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego) oraz: Wody Polskie, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i wiele innych podmiotów. Dokument przekazany zostanie tym organom za kilka dni" - informuje ratusz.

Później, po przyjęciu uzgodnień i opinii, dokument zaprezentowany zostanie mieszkańcom podczas rozbudowanych konsultacji społecznych w maju i czerwcu. Uwagi będzie można składać aż do końca września.

Przeczytaj również: Most Krasińskiego, ale póki co jedynie w koncepcji urbanistów
„W Masterplanie dla ulicy Nowo-Krasińskiego (trasy mostu
Krasińskiego) wprowadzono rozwiązania przyjęte w Modelu Transportowym Warszawy.
Ulica została potraktowana jako droga klasy zbiorczej o ograniczonym ruchu
kołowym. Dominującą funkcją ulicy będzie komunikacja publiczna – tramwajowa i
autobusowa oraz komunikacja piesza i rowerowa. Ze względu na ograniczenie ruchu
kierowanego w stronę dzielnicy Żoliborz przewidziano przekrój drogi o dwóch
jezdniach z jednym pasem ruchu.” – czytamy w dokumencie.


Masterplan_piec-linii-metra-do-2050-roku_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_piec-linii-metra-do-2050-roku_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_efektywnosc-roznych-srodkow-transportu_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_efektywnosc-roznych-srodkow-transportu_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_dwupoziomowe-stacje-metra_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_dwupoziomowe-stacje-metra_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_transport-szynowy-do-2050-roku_graf.-UM-Warszawa

Masterplan_transport-szynowy-do-2050-roku_graf.-UM-Warszawa

Prezydent Rafał Trzaskowski prezentuje masterplan komunikacyjny dla Warszawy_fot. Rafał Motyl_UM Warszawa

Prezydent Rafał Trzaskowski prezentuje masterplan komunikacyjny dla Warszawy_fot. Rafał Motyl_UM Warszawa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ